Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
646684_0001.png
J.nr. MST-501-00139Den 19. februar 2009

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 254 (alm. del) stillet af Folke-

tingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

Spørgsmål 254

Vil transportministeren fremsende et notat, der redegør for de senesteskærpede regler vedrørende miljøzoner og syn af biler i Tyskland og herun-der redegøre for, hvilke forventede effekter de skærpede regler kan forven-tes at få for samhandelen med Danmark for så vidt angår brugte biler?

Svar på spørgsmål 254

De tyske miljøzoner deler alle køretøjer op i 4 kategorier, afhængig af hvil-ken Euro-norm de tilhører. Hvis et køretøj skal køre i en miljøzone, skal dethave et miljøzonemærke i forruden, hvoraf det fremgår hvilken kategori kø-retøjet tilhører. Miljøzonemærkerne fås i tre farver afhængig af bilens alder:grøn, gul og rød, hvor grønne mærker gives til de nyeste biler. De ældstebiler, dvs. dieselbiler der er over 13 år gamle og benzinbiler, der er over 16år gamle, kan ikke opnå et miljøzonemærke.Det er op til de enkelte tyske byer at bestemme, hvilket miljøzonemærke derkræves for at køre i miljøzonen, samt hvornår kravene træder i kraft.I Berlin blev det fra 1. januar 2008 forbudt at køre i byens miljøzone, hvisbilen ikke kan opnå et miljøzonemærke. Fra 1. januar 2010 må kun køretø-jer med grønt miljøzonemærke køre i miljøzonen i Berlin. Det grønne miljø-zonemærke gives til dieseldrevne personbiler, der pr. 1/1-2010 er højst 4 årgamle, og lastbiler og busser, der er højst 3 år og 2 mdr. gamle samt ben-zinbiler, der er højst 17 år og som er forsynet med katalysator.Af den seneste opgørelse af antal importerede biler fra SKAT, jf. Skattemi-nisteriets besvarelse af spørgsmål 255, alm. del., fremgår det, at antallet afimporterede brugte biler faldt fra ca. 57.000 i 2007 til ca. 43.000 i 2008. Derer givetvis en række faktorer, der indvirker på indførslen af brugte biler tilDanmark, herunder den nuværende økonomiske situation. En vurdering udfra udviklingen i importen fra 2007 til 2008 giver ikke anledning til at konklu-dere, at indførelsen af miljøzoner i 2008 i Tyskland har ført til en øget importaf brugte biler til Danmark.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk