Miljø- og Planlægningsudvalget

Christiansborg

1240 København K

Dato             22. januar 2009

J nr.              


Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 5. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 145 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

 

Spørgsmål 145:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Danmarks Naturfredningsforening vedrørende biobrændstoffer til transportsektoren, jf. MPU alm. del – bilag 177."

Svar:

 

Danmarks Naturfredningsforening m.fl. har i henvendelsen peget på en række forhold, man finder, Danmark hensigtsmæssigt kan forfølge i forhandlingen af direktivet om vedvarende energi, herunder især vedrørende bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer, der anvendes til transport. Der opfordres i henvendelsen til at sikre, at 10 pct.-målsætningen for vedvarende energi til transport ikke kan opnås ved anvendelse af biobrændstoffer, og at der indføres et moratorium mod målsætninger for anvendelse af biobrændstoffer i transportsektoren, indtil alle konsekvenser er afdækket.

Det fremgår af den energipolitiske aftale af 21. februar 2008, at biobrændstoffer og andre former for vedvarende energi skal udgøre 5,75 pct. i 2010 samt 10 pct. i 2020 af brændstofanvendelsen i landtransport. Det fremgår endvidere, at der til opfyldelse af målsætningen kun kan anvendes brændstoffer, der opfylder EU’s kommende bæredygtighedskriterier. Det er derfor afgørende, at Rådet og Europa-Parlamentet i slutningen af december 2008 har vedtaget bæredygtighedskriterierne og fastsat disse i direktivet om vedvarende energi.

Specielt hvad angår målsætningen om 10 pct. vedvarende energi i transportsektoren i 2020, som nu også er en del af EU’s VE-direktiv, skal det understreges, at der tale om en generel målsætning om vedvarende energi i transportsektoren. Til opfyldelse af dette mål er indført bestemmelser om, at el-biler, der kører på VE-el, kan indgå i målopfyldelsen med en faktor 2,5, der anerkender el-bilernes energieffektivitet. Danmark har lagt betydelig vægt på, at denne bestemmelse blev inkluderet i VE-direktivet.

 

Jeg er enig i intentionerne i henvendelsen, nemlig hensynet til bæredygtighed. Danmark havde gerne set, at EU havde vedtaget mere ambitiøse bæredygtighedskriterier, men det er værd at bemærke, at det er lykkedes at få skærpet kravene til biobrændstoffer over tid. Således stiger kravet til CO2-fortrængning fra 35 pct. til mindst 50 pct. i 2017 for eksisterende faciliteter og mindst 60 pct. for biobrændstoffer produceret på anlæg, der er etableret efter 2017.

Der lægges desuden i klima- og energipakken op til, at Kommissionen følger op på, at biobrændstoffer produceres på en miljømæssig forsvarlig måde. Kommissionen skal således hvert andet år rapportere til Europa-Parlamentet og Rådet om bæredygtighedskriterierne. Den første af disse rapporter skal fremlægges i 2012.

 

Med venlig hilsen

 

 

Connie Hedegaard