Erhverv

J.nr. MST-106-00197

Ref. asn

Den 11. december 2008

 

 

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. P, Æ og Ø stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg

 

Spørgsmål P

Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage på baggrund af, at

ministeren nu erkender, at Vandmiljøplan III er blevet en fiasko?

 

Spørgsmål Æ

Hvilke skridt agter ministeren at tage på baggrund af, at regeringens vandmiljøplan III er slået fejl til skade for åer, søer, fjorde og den danske natur?

 

Spørgsmål Ø

Agter ministeren at sikre, at ”forureneren betaler”-princippet også udstrækkes til landbruget?

 

Samrådsspørgsmål Æ og Ø er stillet efter ønske fra Torben Hansen (S)

 

 

Svar på spørgsmål P, Æ og Ø

·       Vi har den 2. dec. offentliggjort Midtvejsevaluerings-rapporten om vandmiljøplan III og i den forbindelse blev der afholdt en workshop, hvor forskningsinstitutioner, Dansk Landbrug, Danmarks Naturfredningsforening, Fødevareministeriet og Miljøministeriet m.fl. deltog.

 

·       PÃ¥ Workshoppen blev det bekræftet, at vi stÃ¥r over for rigtig store udfordringer, hvis vi skal nÃ¥ de mÃ¥l, der er sat for at beskytte naturen og vandmiljøet.

 

·       MÃ¥let med Vandmiljøplan III er bl.a. at reducere kvælstofudvaskningen med yderligere 13 % i 2015, at halvere fosforoverskuddet og reducere udledningen af fosfor til vandmiljøet ved udlægning af 50.000 ha dyrkningsfrie randzoner langs vandløb og søer.

 

·       Midtvejsevalueringen fra forskningsinstitutionerne (DMU og DJF under Ã…rhus Universitet) viser, at der ikke er sket den ønskede udvikling i forhold til udvaskning af kvælstof og udlægning af randzoner.

 

·       NÃ¥r det gælder reduktion af fosforoverskuddet ser det derimod ud til, at mÃ¥let nÃ¥s takket være mere rationel fodring af dyrene og godt hjulpet pÃ¥ vej af meget høje priser pÃ¥ fosfor – og overskuddet forventes yderligere nedbragt de kommende Ã¥r.

 

·       Det vil helt sikkert bidrage positivt i forhold til udledningen af fosfor til vandmiljøet. Fosforudledningen vil dog ikke blive nedbragt i det forventede omfang, fordi det ikke er lykkedes at fÃ¥ udlagt de dyrkningsfrie randzoner langs vandløb og søer.

 

·       Ã…rsagen, til at kvælstofmÃ¥let ikke nÃ¥s, er bl.a., at en forventet nedgang i det dyrkede areal som følge af udviklingen i det øvrige samfund ikke er sket. Dertil kommer, at nogle af de primære virkemidler, der er igangsat, heller ikke har haft den forventede effekt.

 

·       Det gælder særligt kravet om udlægning af efterafgrøder, som kan samle kvælstof i markerne i efterÃ¥rs og vintermÃ¥nederne. Landbruget har haft mulighed for at erstatte efterafgrøder med vinterafgrøder, og der kan forskerne nu sige, at de modsat efterafgrøder ikke kan give den ønskede reduktion i kvælstofudvaskningen.

 

·       Ã…rsagen, til at randzonemÃ¥let ikke nÃ¥s, er at landmændene ikke har anvendt den tilskudsmulighed som har været stillet til rÃ¥dighed. Og med muligheden for at opdyrke de tidligere brakarealer er der decideret forsvundet randzonearealer.

 

·       I forbindelse med Vandmiljøplanen har der i vid udstrækning være satset pÃ¥ frivillige virkemidler ud fra en forventning om, at de indeholdt tilstrækkelig incitament til, at landmændene ville tage dem i anvendelse.

 

·       Frivillige virkemidler har den fordel, at de giver landmændene fleksibilitet i forhold til at nÃ¥ miljømÃ¥lsætningerne pÃ¥ den mÃ¥de, der passer bedst ind i driften pÃ¥ det enkelte landbrug, og fordi det giver mulighed for at bidrage med et økonomisk incitament – som holder landmanden delvis skadesløs. Ulempen er, at vi ikke kan være sikre pÃ¥ at de frivillige ordninger rent faktisk bliver brugt.

 

·       Resultaterne af midtvejsevalueringen giver os nu mulighed for at justere virkemidlerne, sÃ¥ vi nÃ¥r mÃ¥lene alligevel.

 

·       Og det er der behov for – for desværre viser midtvejsevalueringen jo, at det ikke er gÃ¥et som forventet. Landmændene bruger ikke de frivillige ordninger i nødvendigt omfang og vi er nu nødt til ogsÃ¥ at overveje andre virkemidler

 

·       NÃ¥r jeg siger i større omfang – er det fordi, vi skal jo ikke glemme, at landbruget i forvejen er underlagt en omfattende lovpligtig regulering, som delvis omfatter erstatningsfri regulering, dvs. regler der lever om til ”forureneren betaler” princippet.

 

·       Overvejelserne om de fremtidige virkemidler vil sÃ¥ledes som nævnt indgÃ¥ i det fremadrettede arbejde med et Grøn Vækst udspil. Det giver god mening, fordi vi i Grøn Vækst bÃ¥de ser pÃ¥ VMP III-mÃ¥lene og vandrammedirektivet i en omgang, og dermed kan vi fÃ¥ lavet nogle ændringer, der er sammenhængende og intelligente – bÃ¥de i forhold til miljøets behov og landbrugets udviklingsmuligheder.

 

·       Med andre ord, Regeringen slækker ikke pÃ¥ ambitionsniveauet i forhold til VMP III, men udvider det, sÃ¥ det ogsÃ¥ omfatter de andre vigtige mÃ¥l for bedre natur og miljø som bl.a. kommer til at ligge i vand- og naturplanerne.