Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

26. februar 2009

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 61 (alm. del - bilag ingen), UNESCOs Konvention og beskyttelse og fremme af kulturel mangfoldighed, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 12. januar 2009.

 

 

 

Carina Christensen

 


Spørgsmål nr. 61

(alm. del - bilag ingen), UNESCOs Konvention og beskyttelse og fremme af kulturel mangfoldighed

Skrivelse af 12. januar 2009

 

Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.

 

Spørgsmål:

 

Ministeren bedes kommentere rapporten ”VISAS/the discordant note og redegøre for, hvad Danmark vil foretage sig i henhold til forpligtelserne i UNESCOs aftale om kulturel udveksling med ulandene herunder en afklaring af indrejsereglerne for besøgende kunstnere og bedre vejledning på danske repræsentationer i udlandet, jf. hvidbogen: ”VISAS/the discordant note: A White Paper on visa issues, Europe & artists mobility”

(http://www.freemuse.org/sw30534.asp).

 

 

Svar:

 

Jeg tillader mig at gå ud fra, at der med spørgsmålets henvisning til ”UNESCOs aftale om kulturel udveksling med ulandene” menes UNESCOs konvention om beskyttelse og fremme af de kulturelle udtryksformers mangfoldighed, og at der særligt tænkes på konventionens artikel 16.

 

Konventionen omfatter beskyttelse af kulturel mangfoldighed i alle lande, men konventionens artikel 16 vedrører en forpligtelse for ilande til at give fortrinsbehandling af udviklingslandes kunstnere og øvrige kulturarbejdere samt deres kulturelle varer og tjenesteydelser ved hjælp af passende institutionelle og retlige rammer.

 

Jeg kan oplyse, at Danmark lever op til målsætningerne i UNESCO’s konvention om beskyttelse og fremme af de kulturelle udtryksformers mangfoldighed, herunder målsætningen om solidaritet med udviklingslande.

 

Rapporten ”VISAS/the discordant note: A White Paper on visa issues, Europe & artists mobility” er udarbejdet af en række kunstnerorganisationer. Den beskriver en række konsekvenser af de gældende visaregler for kunstnere i tredjelande, som ønsker at optræde i Europa, og giver en række anbefalinger på området.

 

Jeg synes, at det er fint, de pågældende organisationer har samlet informationer og forsøger at udrede nogle af de problemer kunstnere og koncertarrangører kan løbe ind, når de ønsker at engagere kunstnere fra tredjelande. For så vidt angår rapportens anbefalinger vedrørende visumregler og administrationen af disse, må jeg henvise til, at disse regler hører under integrationsministerens ressort. Mht. anbefalingen om bedre vejledning på Danmarks repræsentationer i udlandet må jeg henvise til Udenrigsministeriet. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at spørgsmålet om visumregler mv. for besøgende kunstnere vil indgå i arbejdet med regeringens kommende strategi for en styrket internationalisering af det danske kulturliv.

 

Det er under alle omstændigheder vigtigt løbende at se på, hvorledes vi yderligere kan følge op på UNESCO konventionens bestemmelser, som vedrører spørgsmål med både national og fællesskabskompetence. Jeg vil sammen med de øvrige EU-lande og i UNESCO-regi arbejde for en yderligere afklaring af den konkrete udmøntning af konventionens artikel 16.

 

Jeg kan i den forbindelse oplyse, at det mellemstatslige udvalg for konventionen drøftede implementeringen af artikel 16 på sit andet møde den 8.-12. december 2008 og pålagde UNESCO-sekretariatet at udarbejde et udkast til retningslinjer for implementeringen af artikel 16, som det mellemstatslige udvalg vil drøfte på et ekstraordinært møde i Paris den 23.-25 marts.