Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

17. december 2008

 

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 42 (alm. del), vedrørende oplysninger om DKPK- lokal-tv i hovedstaden. Spørgsmålet er stillet af Folketingets Kulturudvalg den 4. december 2008 efter ønske fra Simon Emil Ammitzbøll (UFG).

 

 

 

Carina Christensen

 


Spørgsmål nr. 42

(alm. del), vedrørende oplysninger om DKPK- lokal-tv i hovedstaden.

 

Svar til Folketingsmedlem Simon Emil Ammitzbøll (UFG) fra kulturministeren.

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes oplyse, hvor mange timers 1) porno, 2) kommercielle-udsendelser/reklamer og 3) genudsendelser, som DKPK - lokal tv i hovedstaden sender pr. døgn?”

 

Svar:

Indledningsvis skal det nævnes, at DKPK, Den Kristne Producent Kommité er en interesseorganisation, der har medlemmer, som har programtilladelse til Kanal 23, hvorimod kommiteen ikke i sig selv har en programtilladelse til lokal-tv.

 

I det følgende lægges det derfor til grund, at spørgsmålet relaterer sig generelt til sendevirksomheden på lokal-tv i København, Kanal 23.

 

Jeg har anmodet Styrelsen for Bibliotek og Medier om at fremskaffe de ønskede oplysninger. Styrelsen har ved e-mail af 11. december 2008 oplyst følgende:

 

”IPTV er den eneste station på kanalen, der sender porno.

 

Stationen råder over forskellige sendetimer på de forskellige ugedage.

 

Ifølge oplysninger fra sendesamvirket er IPTV´s ugentlige sendetider følgende:

 

mandag: 00.00 – 04.00

tirsdag: 02.00 – 03.00

onsdag: 02.00 – 03.00

torsdag: 02.00 – 03.00

fredag: 03.00 – 03.30

lørdag: 00.00 – 04.00

søndag: 00.30 – 04.00

 

Sendesamvirket oplyser endvidere, at der kun sendes porno efter kl. 02.00 om natten.

 

For så vidt angår fordelingen af sendetid mellem kommercielle stationer, der sender reklamer og ikke-kommercielle stationer, kan det oplyses, at 38 ikke-kommercielle programtilladelsesindehavere råder over 17 timer i døgnet, mens 3 kommercielle stationer råder over de resterende 7 timer. 

 

Sendesamvirket for Kanal 23 har oplyst, at de kommercielle stationer overholder § 7 i bekendtgørelse 1368 af 15. december 2005 om reklame og sponsorering i radio- og fjernsyn om, at reklamer højst må udgøre 15 pct. af den enkelte tilladelseshavers eller en registreret programvirksomheds daglige sendetid og højst 12 minutter pr. time.

 

Mediesekretariatet har ikke oplysninger, der giver anledning til at anfægte dette.

 

Sendesamvirket oplyser endeligt, at der skønsmæssigt er en genudsendelsesfrekvens på 30 % om året.”

 

De af Styrelsen for Bibliotek og Medier fremsendte oplysninger giver mig ikke anledning til bemærkninger.