Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del
Offentligt
733568_0001.png
733568_0002.png
733568_0003.png
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
24. september 2009
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 269 (Alm. del), om finansiering afForårspakke 2.0 aftalt mellem regeringen og Danske Folkeparti og herunderinddragelse af de berørte teatre og spillesteder eller ordførerne fra de øvrige partier,stillet af Folketingets Kulturudvalg den 7. september 2009 efter ønske fra PernilleFrahm (SF).
Carina Christensen
J. NR. 2004-24547-20
Side 2

Spørgsmål nr. 269

(Alm. del), om finansiering af Forårspakke 2.0 aftalt mellem regeringen og DanskeFolkeparti og herunder inddragelse af de berørte teatre og spillesteder eller ordførernefra de øvrige partier.Skrivelse af 7. september 2009Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pernille Frahm (SF).

Spørgsmål:

"Vil ministeren forklare, hvorfor sparsomme kulturmidler endnu en gang skal bruges tilat finansiere en skattereform, som regeringen har indgået med DF, og herunderforklare hvorfor hverken de berørte teatre og spillesteder eller ordførerne fra de øvrigepartier har været inddraget"

Svar:

Fastholdelse af erhvervsstøtteordninger på 2009-prisniveau er besluttet af aftaleparti-erne bag Forårspakke 2.0 – regeringen og Dansk Folkeparti.Beslutningen bygger på anbefalinger fremført i Skattekommissionens betænkning om”Lavere skat på arbejde”. I betænkningen anbefales en nominel fastlåsning af dele aferhvervsstøtten som et finansieringselement i en skattereform, der sænker skatten påarbejde. Skattekommissionen har som grundlag for denne indstilling taget udgangs-punkt i en liste over erhvervsstøtteordninger, der årligt afrapporteres på i regeringensårlige redegørelse om erhvervsstøtte.Økonomi- og Erhvervsministeriet oplyser i øvrigt:”I regeringens redegørelser til Folketinget om erhvervsstøtte, som er afgivet af økonomi-og erhvervsministeren, er erhvervsstøtte afgrænset forholdsvis bredt som statsligeordninger, som Folketinget har indflydelse på. Der er tale om ordninger, hvorfra derdirekte eller indirekte kan overføres statslige midler til private virksomheder ellerinstitutioner. Der skelnes ikke mellem karakteren af de varer og serviceydelser, somvirksomheden eller institutionen producerer. Institutioner, der med tilskud producererkulturelle serviceydelser, er således indeholdt i opgørelsen. Det gælder også støtte tilerhvervsrelaterede udviklingsaktiviteter, erhvervsfremme og andre formål, herunder fxmiljø, energi og dele af udviklingsbistanden.Opgørelsen af erhvervsstøtte i redegørelsen bygger på de principper, der har væretanvendt i en årrække ved opgørelser af erhvervsstøtte. Der kan f.eks. henvises til opgø-relsen iErhvervsredegørelse 1999fra det daværende Erhvervsministerium. Denneopgørelse omfattede også ordninger på kulturområdet.
Side 3
Det skal desuden bemærkes, at Det Økonomiske Råd i 2006 udarbejdede en opgørelse aferhvervsstøtte i forbindelse med analysen ”Erhvervsstøtte på godt og ondt”, jf.DanskØkonomi, forår 2006.Denne opgørelse indeholdt ligeledes ordninger på kulturområdet.”Det fremgår af aftalen i Forårspakke 2.0, at det forventede provenu for fastholdelse afdiverse ordninger på 2009-prisniveau ville beløbe sig til 160 mio. kr.Den endelige udmøntning af aftaler indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti omForårspakke 2.0 på de forskellige ministerområder offentliggøres i regeringens forslagtil finanslov 2010. Finanslovsforslaget er et internt regeringsanliggende indtil offentlig-gørelsen i august måned.Jeg tillader mig i øvrigt at henvise til mit svar på spørgsmål S2973 og S2974 stillet afPernille Frahm (SF).