Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del
Offentligt
703346_0001.png
703346_0002.png
703346_0003.png
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
29. juni 2009Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 223 (alm. del), Nordisk Films markedspositi-on, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 3. juni 2009 efter ønske fra Mogens Jensen(S).
Carina Christensen
J. NR. 2004-23696-10
Side 2

Spørgsmål nr. 223

(alm. del), Nordisk Films markedspositionSkrivelse af 3. juni 2009Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Mogens Jensen (S).

Spørgsmål:

"Ministeren bedes indhente en vurdering fra Konkurrencestyrelsen af ministerens svarpå udvalgsspørgsmål 142,143 og 144 med henblik på at konstatere, hvorvidtKonkurrencestyrelsen er enig i DFI's vurdering af Nordisk Films markedsposition ogbetydningen for konkurrencesituationen i Danmark."

Svar:

Konkurrencestyrelsen hører under Økonomi- og Erhvervsministeriet, og spørgsmåletburde i princippet været rettet til økonomi- og erhvervsministeren.På grund af spørgsmålets karakter, har jeg dog tilladt mig, at anmode Konkurrencesty-relsen om den ønskede vurdering, og jeg har modtaget følgende svar:”Kulturministerens tidligere besvarelse bygger på en beskrivelse af biograf- og film-markedet i Danmark foretaget af Det Danske Filminstitut (”DFI”). Markedsbeskrivel-sen falder i tre dele. Første del indeholder en række faktuelle oplysninger. Anden delindeholder DFI’s vurdering af Nordisk Films position på markedet. Tredje del indehol-der DFI’s bemærkninger vedrørende datoerne for danske biograf- og dvd-premierer.Konkurrencestyrelsen har ikke selv undersøgt biograf- og filmmarkedet eller indhentetkonkrete oplysninger om Nordisk Films markedsposition, hvorfor styrelsens vurderingbygger på oplysningerne fra DFI samt almindeligt tilgængelige oplysninger om marke-det.Til brug for sin beskrivelse af biograf- og filmmarkedet har DFI indhentet en rækkefaktuelle oplysninger hos Danmarks Statistik vedrører kalenderåret 2008. Herudoverhar DFI været i dialog med en række markedsaktører. Konkurrencestyrelsen har ingenindvendinger imod de indsamlede oplysninger eller den måde, hvorpå oplysningerne eropstillet og kommenteret. Styrelsen bemærker dog, at en konkurrenceretlig undersøgel-se af markedet sædvanligvis vil omfatte indhentelse af en række yderligere oplysninger,herunder oplysninger om omsætning, indtjening, priser og aftaler i de forskellige om-sætningsled og for flere år.DFI finder, at Nordisk Film er markedsdominerende inden for dansk film. Konkurren-cestyrelsen er enig i, at Nordisk Film ud fra de foreliggende oplysninger indtager enstærk stilling på biograf- og filmmarkedet, herunder inden for dansk film. Styrelsen harimidlertid som nævnt ikke gennemført undersøgelser og foretaget analyser, der gør det
Side 3
muligt at konkludere, at Nordisk Film indtager en dominerende stilling på et konkur-renceretligt relevant marked, jf. bestemmelserne herom i konkurrenceloven.DFI vurderer endvidere, at situationen rummer en iboende risiko for ”markedsfejl”, idetNordisk Film i kraft af sin stilling på biograf- og filmmarkedet i Danmark formentlighar mulighed for at begrænse konkurrencen ved: 1) at begrænse en effektiv distributionaf egne film til andre selskabers biografer; og 2) at begrænse adgangen til NordiskFilms biografer for film fra andre distributører. Konkurrencestyrelsen er enig i, atNordisk Film ved sin stærke markedsposition i flere omsætningsled kan prioriteredistribution af egne film i forhold til konkurrenternes film. Nordisk Films markedsposi-tion kan også få betydning for konkurrenternes adgang til de danske biografer. Det erdog på det foreliggende grundlag ikke muligt for styrelsen at vurdere den konkretebetydning for konkurrencen af Nordisk Films markedsposition.Overordnet bemærker Konkurrencestyrelsen, at film- og biografmarkedet har noglesærlige karakteristika, som set ud fra en konkurrenceretlig synsvinkel gør en analyse afmarkedet samt en vurdering af aktørernes stilling og adfærd herpå kompleks. Markedeter karakteriseret ved, at de samme aktører er til stede på flere niveauer, dvs. somproducenter, distributører og ejere af biografer. Det er derfor nødvendigt at definere eteller flere konkurrenceretligt relevante markeder i hvert enkelt led og se på aktørernesstilling og adfærd på de enkelte markeder og som helhed. Aftaler om visning af film ibiograferne skal planlægges og indgås i god tid, og i relation til lancering af film skalder tages hensyn til blandt andet målgruppe samt biografernes kapacitet og øvrigeplaner. Det kan imidlertid være vanskeligt at forudse spilleperioden for hver enkeltfilm. Nogle film tiltrækker et væsentligt større publikum end forventet og omvendt,hvilket kan forrykke planerne for lancering af de øvrige planlagte film. Sådanne forholdbidrager til kompleksiteten.”Jeg har ikke yderligere at bemærke.