Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del
Offentligt
695452_0001.png
695452_0002.png
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
4. juni 2009
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 210 (alm. del), landskampen Sverige-Danmark på TV 6, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 20. maj 2009 efter ønske fraMagnus Heunicke (S).
Carina Christensen
J. NR. 2004-23666-25
Side 2

Spørgsmål nr. 210

(alm. del), landskampen Sverige-Danmark på TV 6Skrivelse af 20. maj 2009Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål:

"Ministeren bedes oplyse, hvor mange danske husstande, der vurderes at have mulig-hed for at se landskampen Sverige-Danmark via den svenske TV 6, som sender kampenmed svenske kommentatorer samt vurdere, om det er i overensstemmelse med godmarkedsføringsskik, at de danske udbydere ikke oplyser noget om, at et formentlig stortantal danskere allerede i forvejen har mulighed for at se kampen på svensk tv?"

Svar:

Ifølge oplysninger fra Gallup er et forsigtigt skøn, at mellem 100.000 og 200.000 hus-stande har mulighed for at modtage svenske digitale jordbaserede signaler, forudsat atderes antenne er indstillet på en svensk sender.Som det er fremgået af pressen, har sagen om transmission af landskampen udviklet sigi løbet af de seneste dage.Viasat, Stofa, TDC og YouSee har i en fælles pressemeddelelse oplyst, at det vurderes,at kampen vil kunne ses af omkring 2 mio. husstande. Den vil nu blive vist på Viasatskabelkanal TV 3 Puls, som kan ses af alle kunder hos Viasat og TDC og omkring 95 pct.af kunderne hos Stofa og YouSee. De to sidstnævnte sender kampen både analogt ogdigitalt. Desuden vil kampen fortsat blive tilbudt til både offentlig og privat visning,herunder på sportscafeer og ved storskærmsarrangementer en række steder i landet.Jeg mener ikke, der er tale om dårlig markedsføringsskik, når de danske udbydere ikkeoplyser, at kampen kan modtages af de danskere, der kan se den svenske kanal TV 6 –det må være op rettighedshaverne selv at beslutte, hvordan de vil markedsføre derestilbud.