Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del
Offentligt
701329_0001.png
701329_0002.png
701329_0003.png
701329_0004.png
701329_0005.png
701329_0006.png
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
22. juni 2009Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 168 (alm. del) om eksport af dansk kultur,stillet af Folketingets Kulturudvalg den 16. april 2009 efter ønske fra Mogens Jensen(S).
Carina Christensen
J. NR. 2004-23793-16
Side 2
Spørgsmål nr. 168(Alm. del) om eksport af dansk kulturSkrivelse af 16. april 2009Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.Spørgsmål:"Vil ministeren oplyse hvor mange støttekroner der årligt går til at fremme eksporten afdansk kultur til udlandet og oplyse hvor meget dansk kultur årligt eksporterer for. "Svar:Støtte til fremme af eksporten af dansk kultur i udlandetIndledningsvist skal det bemærkes, at der ikke findes nogen samlet opgørelse over denstatslige støtte til eksport af dansk kultur. Jeg har derfor, som nævnt i mit foreløbigesvar af 27. maj 2009, anmodet om bidrag til besvarelsen af det stillede spørgsmål fraUdenrigsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Kunststyrelsen, Det DanskeFilminstitut, Danish Crafts, Dansk Arkitekturcenter og Dansk Designcenter.Som det vil fremgå af de nævnte institutioners svar, er begrebet kultureksport ikkeentydigt defineret. Begrebet kan principielt dække en lang række af forskellige aktivite-ter med en række forskellige formål. Den meget snævre definition af begrebet vedrøreralene markedsføring og salg af produkter på helt kommercielle vilkår. Imidlertid har defleste aktiviteter, der tager sigte på at fremme dansk kultur i udlandet også andreformål end dette ene at sælge kulturprodukter. Kulturfremstød eller kulturudvekslingkan f.eks. have det formål at markedsføre Danmark som en kreativ nation, eller det kanhave det formål at skabe netværk og udvikling til gavn for den kunstneriske kvalitet.Endelig kan initiativer til fremme af dansk kultur i udlandet have til formål at sikreden gensidige kulturelle forståelse mellem befolkningerne i forskellige nationer ogkulturer. Disse forskellige formål kan være – og er – i praksis til stede samtidig i deenkelte initiativer, der tages til fremme af dansk kultur i udlandet, og det er derformeget vanskeligt at adskille de initiativer, som alene har til formål at sælge produkterfra de initiativer, som også har et bredere formål.Der er i forbindelse med indkaldelse af bidrag til besvarelse af dette spørgsmål blevetbedt om oplysninger for 2006, 2007 og 2008 vedrørende aktiviteter, der retter sig enty-digt mod salg til udlandet af kulturelle produkter og tjenester. Nedenstående oplysnin-ger søger at fastholde dette snævre fokus på eksportstøtte, men som nævnt er det ipraksis vanskeligt at afgrænse begrebet så entydigt, hvorfor de nævnte aktørers til-grænsende aktiviteter også er nævnt, men ikke taget med i den samlede opgørelse.Det skal i øvrigt bemærkes at der også kan være andre aktører, som har aktiviteter,som kan have afledte effekter på kultureksporten. Det er dog vurderingen at fore-spørgslen har dækket de ministerier og institutioner, som direkte er involveret i støttetil kultureksport.
Side 3
De adspurgte ministerier og institutioner har oplyst følgende:UdenrigsministerietUdenrigsministeriet har to programmer, der giver støtte til eksport af kultur. Det drejersig dels om Born Creative-programmet der giver støtte til små og mellemstore virk-somheder inden for kultur- og oplevelsesøkonomien (mode og tekstil, underholdning,møbler og design samt arkitektur) og dels om eksportstartsprogrammet, der sigter modat hjælpe virksomheder ud på eksportmarkederne, bl.a. via hjælp til markedsundersø-gelser, partnersøgning, markedsføring, konkurrentanalyse etc. Programmet giver ogsåstøtte til virksomheder indenfor kategorien ”kultur og underholdning”
Born Creative- programmetEksportopstartsprogrammet - kul-tur og underholdning.Udenrigsministeriet i alt
2006961.87543.6871.005.562
20071.825.00034.6751.859.675
20081.875.00072.5751.947.575
Det kan i øvrigt oplyses, at der fra Udenrigsministeriet også via Public Diplomacy-programmet giver støtte til ambassadernes arbejde med at markedsføre Danmark iudlandet indenfor en række temaer bl.a. Det kreative Danmark. Det sker med henblikpå en mere bred markedsføring af Danmark og ikke med et eksklusivt fokus på salg afdanske kulturprodukter – om end der kan være afledte effekter.Økonomi- og ErhvervsministerietØkonomi og Erhvervsministeriet oplyser, at der ikke på ministeriets ressort er decide-rede eksportstøtteordninger rettet mod eksport af dansk kultur.Ministeriet har imidlertid ansvaret for regeringens handlingsplan for offensiv markeds-føring af Danmark. Et væsentligt initiativ i handlingsplanen er Fonden til Markedsfø-ring af Danmark, som yder støtte til aktiviteter, der øger omverdenens kendskab tilDanmarks styrker og kompetencer, herunder de kunstneriske og kreative. Kunst – ogkulturprojekter modtog i 2008 tilsagn om støtte fra fonden på samlet 20,4 mio. kr.
Kunstrådet/KunststyrelsenKunststyrelsen har oplyst, at der i 2006, 2007 og 2008 er ydet flg. tilskud fra Kunstrå-det og Kunst styrelsen til en række formål som kan karakteriseres som støtte til eksportaf dansk kultur.200620.919.824200717.568.170200820.362.160
Støtte til kultur-eksport i alt
Side 4
Tilskuddene vedrører en lang række forskellige enkeltaktiviteter som støtte til deltagel-se på messer og festivaler, besøgsprogrammer, transportstøtte og anden støtte tilkunstneres rejser og ophold i udlandet, samt fremstød for f.eks. dansk børneteater iudlandet.Herudover yder Kunstrådet også støtte til kulturudvekslingsaktiviteter, hvis formålikke primært er salg af produkter, men udveksling og netværksskabelse til gavn for denkunstneriske udvikling.Kunststyrelsen er desuden operatør for Udenrigsministeriet og Kulturministerietsstyregruppe for den internationale kulturudveksling. Styregruppen yder tilskud tilambassaders, kulturinstitutters og kunstfaglige centres aktiviteter med henblik på atfremme dansk kunst og kultur i udlandet. Styregruppen har et særligt sigte på aktivite-ter, der også har til formål at fortælle en historie om Danmark som et kreativt land,men tager i sit arbejde udgangspunkt i KIU-rapportens principper om gensidighed oglokal efterspørgsel i relation til de aktiviteter, der sættes i værk. Der er ikke primærtfokus på markedsføring eller salg af produkter, men på markedsføring af Danmark somen kreativ nation og generelt kendskab til dansk kultur ude i verden til gavn for dengensidige kulturelle og mellemfolkelige forståelse og dialog. Styregruppen fordelertilskud og iværksætter aktiviteter – herunder kulturaktiviteter i forbindelse med stats-besøg - 2009 for knapt 9 mio. kr.Det Danske Filminstitut (DFI)Det Danske Filminstitut oplyser, at instituttet giver tilskud til lancering af spillefilm,kort- og dokumentarfilm på udenlandske festivaler. I 2008 blev 109 danske spillefilm,52 danske dokumentarfilm og ca. 43 kortfilm lanceret på udenlandske festivaler.Det Danske Filminstitut anslår flg. årlige udgifter til denne type støtte:2006Støtte til lancering af danskefilm i udlandet5-6 mio. kr20075-6 mio. kr.20085-6 mio. kr
Herudover deltager Filminstituttet på en række af de toneangivende festivaler i udlan-det med en bemandet stand eller anden form for arrangement, ligesom instituttet sam-arbejder med ambassader, Udenrigsministeriet og Kunststyrelsen om events og eks-portfremstød.Det Danske Filminstitut oplyser desuden at man indgår i samarbejde og udvekslingmed udlandet på en lang række andre måder, bl.ako-produktionssamarbejde medudlandet, hvor dansk producerede film tiltrækker langt mere udenlandsk støtte endder fra dansk side anvendes på udenlandsk producerede film. I 2008 var denne han-delsbalance således på 56,9 mio.kr. i dansk favør.
Side 5
Danish CraftsDanish Crafts oplyser, at institutionen i perioden 2006-2008 har deltaget ved messer ogudstillinger i udlandet med dansk kunsthåndværk. Der er generelt ikke direkte salg(med samtidig levering) ved disse aktiviteter, men mulighed for at bestille værker tilsenere levering.Endvidere har Danish Crafts givet støtte til kunsthåndværkere, foreninger, galleriero.lign. til at tage til messer og udstillinger i udlandet med henblik på at sælge kunst-håndværk og design.Der er tale om følgende støttebeløb:1.000 kr.Danish Crafts egneprojekterDanish Craftsstøttede projekterI alt20061.582.000160.0001.742.00020071.282.000632.0001.914.00020082.229.000410.0002.639.000
Dansk Arkitektur Center (DAC)Dansk Arkitektur Center oplyser, at institutionens internationale arbejde retter sigmod branding og markedsføring af dansk arkitektur i udlandet, som understøtter danskarkitektur på sigt, men som ikke er direkte og entydigt forbundet med konkrete salgak-tiviteter for enkelte virksomheder eller produkter. Især udstillinger med internationaltfokus bidrager til at brande danske arkitektvirksomheder og dansk arkitektur på etinternationalt marked. Man kan tale om projekter, som har salg/eksport af rådgiv-ningsydelser som afledt effekt.I samarbejde med brancheorganisationen Danske Arkitektvirksomheder arbejder DACkonkret med promovering af dansk arkitektur i udlandet gennem fælles messedeltagel-se (f.eks. verdens største ejendomsmesse MIPIM i foråret 2008) og ved at sende danskearkitekter til udlandet for at holde foredrag (f.eks. Ecoweek i Athen i 2008). DAC benyt-ter også denne platform aktivt til at sende udstillinger til relevante udenlandske desti-nationer, hvor udstillingerne kan danne baggrund for markedsføring af dansk arkitek-tur og kompetencer i faget.Nedenfor er angivet anvendte beløb til markedsførings- og brandingsaktiviteter frapuljerne til arkitektur og design:20062.400.0001.850.0004.250.00020074.000.0001.850.0005.850.00020082.900.0001.850.0004.750.000
Pulje til arkitekturpolitiske initiativerDesignpuljeI alt
Side 6
Dansk Design CenterDansk Design Center oplyser, at centeret ikke yder støtte til fremme af eksporten afdansk kultur til udlandet.SammenfatningSom det fremgår, dækker de angivne tal over meget forskellige aktiviteter og områder,der dog kan tjene til at give et helt overordnet billede af størrelsesordenen for dendirekte støtte til fremme af eksport af dansk kultur til udlandet i den snævre betydningaf begrebet kultureksport. Der må dog - netop på grund af den uklare definition, derligger til grund for begrebet – tages et kraftigt forbehold for eksaktheden af de angivnetal.200633.419.392200732.693.856200835.200.743
Samlet statslig støtte til kultureks-port fra ministerier og institutio-ner på området** Det Danske Filminstitut indgår i opgørelsen med 5,5 mio.kr. årligt.
Omfanget af dansk kultureksportKulturudvalget spørger desuden til, hvor meget dansk kultur årligt eksporterer for. Detkan hertil oplyses, at Erhvervs- og Byggestyrelsen offentliggjorde eksportomsætningenfor 2006 for kulturerhvervene i rapporten ”Analyse – Vækst via oplevelser”. Dette er såvidt Kulturministeriet er orienteret den eneste tilgængelige opgørelse over Kulturer-hvervenes eksport:Eksport for forskellige kultur og kulturrelaterede erhverv i 2006 i mia. kr.KulturerhvervMia.krArkitektur0,3Design0,8Bøger og Presse2,4Kunst og Kunsthåndværk0,5Radio og TV3,7Film og Video1,4Musik0,6Reklame1,8Sport og Fritid6,1I alt17,6Kilde: Danmarks Statistik, firmaers køb og salg, FIKS 1.