Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del
Offentligt
682018_0001.png
682018_0002.png
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
12. maj 2009
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 134 (alm. del), vedr. Morten W. Langersanalyse af TV 2's økonomi, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 25. marts 2009, efterønske fra Per Clausen (EL).
Carina Christensen
J. NR. 2004-22343-43
Side 2

Spørgsmål nr. 134

(alm. del), Morten W. Langers analyse af TV 2's økonomiSkrivelse af 25. marts 2009Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål:

”Ministeren bedes kommentere Morten W. Langers kritik af den verbale ledelsesberet-ning i forbindelse med regnskabet for 2007 for at give ”et fordrejet billede af den under-liggende indtjening i hovedforretningen”.”

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for TV 2/DANMARK A/S, der bemærker følgende:” TV 2s ledelse har ikke givet et fordrejet billede i ledelsesberetningen i årsrapporten for2007, der blev fremlagt den 26. marts 2008. På daværende tidspunkt forhandledeledelsen med bankerne om yderligere finansiering, hvorfor det på ingen måde kunnevære i TV 2 ledelsens interesse at give et mere dystert billede, end fakta tilskrev.Der henvises i øvrigt til svaret på spørgsmål 132, hvoraf fremgår, at tv-reklameomsæt-ningen i 1. kvartal 2009 ligger væsentligt under niveauet for 2008. Dette forstærkerproblemstillingen omkring hovedkanalens forretningsmodel.”Jeg skal henholde mig til TV 2/DANMARK A/S’s oplysninger.