6. marts 2009
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 101, økonomisk påvirkning af valgdækningen i tv, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 23. februar 2009.
Spørgsmål nr. 101
Vedrørende økonomisk påvirkning af valgdækningen i tv.
Skrivelse af 23. februar 2009.
Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.
Spørgsmål:
"Hvilke tiltag vil ministeren tage for at forhindre, at penge kommer til at spille en
rolle for mængden af tv dækning ved valg i Danmark? "
Svar:
Jeg har i min besvarelse af Kulturudvalgsspørgsmål nr. 100 af 23. februar 2009 redegjort for, hvor kravene til de regionale TV 2-virksomheders programvirksomhed er fastsat, nemlig i public service-kontrakterne, ligesom der i vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder er henvist til public service-kravene i radio- og fjernsynslovens § 10.
Tilsvarende er kravene til DR og TV 2/DANMARK fastsat i henholdsvis DRs public service-kontrakt og TV 2/DANMARKs tilladelse til at udøve public service-programvirksomhed. Herudover skal også DR og TV 2 leve op til de i radio- og fjernsynslovens § 10 nævnte krav, jf. også min besvarelse af Kulturudvalgsspørgsmål nr. 100.
DRs virksomhed finansieres på samme måde som de regionale TV 2-virksomheder. TV 2/DANMARK A/S’ virksomhed finansieres stort set udelukkende ved reklameindtægter. Som det er tilfældet for programmer på de regionale TV 2-virksomheder, må nyheds- og aktualitetsprogrammer dog ikke sponsoreres.
Under henvisning til de gældende regler, herunder finansieringsmuligheder, har jeg således forventning om, at penge ikke kommer til at spille en rolle ved tv-dækningen af valg i Danmark.