Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 30. marts 2009
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 24. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 84 (KOU Alm. del).
Â
â€Vil ministeren redegøre for, hvordan privatisering af kommunale selskaber vil tælle med i Indikator For Konkurrenceudsættelse?â€
Svar:
Det lægges til grund, at der ved privatisering her forstås, at forsyningsvirksomhed varetages i selskabsform frem for som en del af den kommunale forvaltning.
Det er ikke muligt at fastslå om Indikator for Konkurrenceudsættelse (IKU) vil antage en større eller mindre værdi i forbindelse med selskabsgørelse af kommunale virksomheder. Det skyldes nogle tekniske forhold i forbindelse med beregningen af IKU.
PÃ¥virkningen af IKU afhænger bl.a. af, hvilken type af kommunal virksomhed der selskabsgøres, og om leverancen, som virksomheden producerer, ved registreringen i regnskabet betegnes som varekøb eller tjenesteydelse, jf. den autoriserede artsinddeling i den kommunale kontoplan i â€Budget- og regnskabssystem for kommunerâ€.
Ved definitionen af IKU er det lagt til grund, at det udelukkende er tjenesteydelser, der medtages som konkurrenceudsat, mens varekøb ikke medtages.
Leverancer fra kommunernes egne forsyningsvirksomheder registreres i regnskabet i henhold til de autoriserede regler i â€Budget- og regnskabssystem for kommuner†som køb af tjenesteydelser hos private leverandører og indgÃ¥r derfor i IKU som konkurrenceudsat.
Â
Ved selskabsgørelse af kommunale forsyningsvirksomheder vil visse leverancer, f.eks. varme, skulle registreres som varekøb i henhold til reglerne i â€Budget- og regnskabssystem for kommunerâ€. Dette forhold betyder isoleret set, at IKU vil blive mindre. Samtidig vil kommunernes bruttodriftsudgifter, som graden af konkurrenceudsættelse mÃ¥les i forhold til, blive mindre, nÃ¥r forsyningsvirksomheder selskabsgøres, da de omdannede selskaber skal aflægge et særskilt regnskab. Dette forhold trækker i retning af at øge IKU.
Påvirkningen af IKU afhænger endvidere af graden af konkurrenceudsættelse for de kommunale virksomheder, der selskabsgøres, i forhold til graden af konkurrenceudsættelse på de øvrige kommunale områder.
Det kan således ikke entydigt fastslås, hvordan selskabsgørelse af kommunale virksomheder vil påvirke IKU.
Ved selskabsgørelse af vandforsyningsområdet er det dog muligt at fastslå, at indikatorens værdi vil stige, idet vand- og spildevandsleverancer både før og efter en selskabsgørelse skal registreres som en tjenesteydelse i henhold til den autoriserede artsinddeling. Samtidig bliver beregningsgrundlaget, kommunens bruttodriftsudgifter, mindre, hvilket alt andet lige betyder, at indikatoren bliver større.
Karen Jespersen