Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 26. marts 2009
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 23. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 73 (KOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Â
â€Hvad er ministerens holdning til hovedkonklusionerne i rapporten fra 6 østjyske vækstkommuner, jf. KOU alm. del ‑ bilag 41 om de tre væsentligste utilsigtede virkninger af udligningssystemet, og som er, at kommuner med stigende befolkningstal rammes uhensigtsmæssigt i forhold til kommuner med uændret befolkningstal, at aftalen om skattepakken ’Lavere skat pÃ¥ arbejde’, indgÃ¥et mellem Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti 3. september 2007, som landets kommuner under ét kompenseres for, er uforholdsmæssig dyr for vækstkommunerne, som modtager mindre kompensation end øvrige kommuner, og at kommunernes geografiske placering har betydning for udligningens størrelse pÃ¥ grund af den særlige hovedstadsudligning, som sikrer at en række kommuner i hovedstandsomrÃ¥det stilles bedre end kommuner udenfor hovedstadsomrÃ¥det, selv om alle forudsætninger i øvrigt er helt ens?â€
Svar:
Med hensyn til spørgsmÃ¥let om, hvorvidt kommuner med stigende befolkningstal rammes uhensigtsmæssigt af udligningssystemet i forhold til kommuner med uændret befolkningstal henvises til besvarelsen af spørgsmÃ¥l nr. 70, hvor rapportens synspunkter herpÃ¥ kommenteres i afsnittene â€anlægsbehov†og â€det socioøkonomiske udgiftsbehovâ€.
Med hensyn til udligningsvirkningerne af kompensationen for skatteændring â€Lavere skat pÃ¥ arbejde†henvises til besvarelsen af spørgsmÃ¥l nr. 70. Det fremgÃ¥r heraf, at Velfærdsministeriets Finansieringsudvalg i sin seneste rapport fra februar 2009 har analyseret dette forhold, der som nævnt skyldes afgrænsningen af tilskuddet til ugunstigt stillede kommuner. Finansieringsudvalget har pÃ¥ den baggrund opstillet en alternativ model til afgrænsning af tilskuddet efter § 12 i udligningsloven.
Det indgår i det lovforslag, som velfærdsministeren forventer at fremsætte i foråret 2009 om justeringer af udligningssystemet, at det ekstra udligningstilskud fra og med 2010 vil blive ydet til kommuner et med et strukturelt underskud, der ligger over 96,5 pct. af det landsgennemsnitlige strukturelle underskud, svarende til niveauet for ordningen i 2009.
Justeringen betyder, at denne pulje ikke isoleret set påvirkes af forskydninger i kommunernes finansiering fra finansiering via kommuneskat til finansiering via bloktilskud.
Med hensyn til betydningen af den særlige hovedstadsudligning skal det bemærkes, at der er tale om en rent mellemkommunal udligningsordning mellem kommunerne i hovedstadsområdet. Hovedstadskommunerne indgår i landsudligningen på samme måde som alle andre kommuner. Hovedstadsudligningen har således ingen betydning for de kommuner, der ligger uden for hovedstadsområdet.
Hovedstadsudligningen sigter mod at skabe en ekstra udjævning af serviceniveauet og skatteprocenterne mellem kommunerne i hovedstadsomrÃ¥det, som i et vist omfang mÃ¥ betragtes som et sammenhængende byomrÃ¥de, der er opdelt i flere kommuner.Â
For den enkelte kommune i hovedstadsområdet, betyder ordningen, at kommunen enten skal betale bidrag til de øvrige hovedstadskommuner eller vil modtage tilskud fra de øvrige hovedstadskommuner. De kommuner, der betaler bidrag til ordningen, vil som udgangspunkt blive dårligere stillet end en tilsvarende kommune uden for hovedstadsområdet. Omvendt vil de kommuner, der modtager tilskud fra ordningen, som udgangspunkt blive bedre stillet end en tilsvarende kommune uden for hovedstadsområdet.
Ordningen har som nævnt ingen betydning for de kommuner, der ligger uden for hovedstadsområdet. En eventuel afskaffelse af hovedstadsudligningsordningen vil hverken have positiv eller negativ virkning for landets øvrige kommuner – herunder de 6 østjyske kommuner.
Karen Jespersen