Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 27. februar 2009
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 6. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 66 (KOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes kommentere forslag fra Ã…rhus Kommune til opgørelse af kommuners udgiftsbehov fra 2006, jf. KOU alm. del bilag 38.â€
Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at der efter ministeriets forståelse ikke er tale om et politisk vedtaget og fremsendt forslag fra Århus Kommune. Materialet er således ikke i forbindelse med finansieringsreformforhandlingerne i 2006 fremsendt hverken til ministeriet eller Finansieringsudvalget. Materialet fremstår som et notat udarbejdet i budgetkontoret i Århus Kommune.
Materialet omfatter følgende notater: 1) et notat af 5. februar 2006 med titlen â€En saglig opgørelse af kommunernes udgiftsbehovâ€, 2) et notat af 5. februar 2005 benævnt â€Bilag 1: Indholdsmæssig kritik af 4 kriterier i Finansieringsudvalgets forslagâ€, og 3) et notat, der ikke er dateret, med titlen: â€Ã˜konomiske effekter af alternative forslag†med tre bilag.
Velfærdsministeriet skal bemærke følgende til disse notater med bilag (kaldt â€materialetâ€):
1. Den alternative opgørelse af udgiftsbehov
En kommunes udgiftsbehov i udligningen opgøres ud fra befolkningens aldersmæssige sammensætning og den socioøkonomiske struktur i kommunen. Det aldersmæssige og det socioøkonomiske udgiftsbehov sammenvejes til et samlet udgiftsbehov for kommunen. Materialet forholder sig hovedsageligt til den ene del af opgørelsen af kommunernes udgiftsbehov, der vedrører de socioøkonomiske udgiftsbehov.
Den af Finansieringsudvalget opstillede model vedrørende udgiftsbehovsopgørelsen indgik - med mindre justeringer - i forslaget til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (lovforslag nr. 194, 2006), der var en del af udmøntningen af finansieringsreformen i 2006, som blev vedtaget ved lov nr. 499 af 7. juni 2006.
I materialet opstilles en alternativ opgørelse af udgiftsbehov – benævnt â€en saglig opgørelseâ€. Der er dog, sÃ¥ vidt det ses, ikke tale om selvstændige statistiske analyser, men derimod om, at seks af de kriterier, der indgÃ¥r i Finansieringsudvalgets model, udelades af udgiftsbehovene, nemlig kriterierne â€20-49 Ã¥rige uden erhvervsuddannelseâ€, â€enlige over 65 Ã¥râ€, â€personer med lav indkomstâ€, â€revideret udlændingekriteriumâ€, â€tabte leveÃ¥r†samt â€fald i folketalâ€. Til gengæld inkluderes et tidligere anvendt kriterium (â€børn af enlige forsørgereâ€).
Endvidere er der i materialet regnet med en højere andel af udgiftsbehovene til sociale kriterier (33,2 pct. i stedet for 30 pct.) og en tilsvarende lavere andel til de aldersbestemte kriterier. Endelig er der øjensynligt eksperimenteret med en anden vægtfordeling af kriterierne end den, der blev anvendt i Finansieringsudvalgets model.
Udtrykt ved et summarisk statistisk mål, som ofte anvendes i såkaldte regressionsanalyser, opnås der i materialet en umiddelbar tættere sammenhæng rent statistisk mellem de faktiske udgifter og det beregnede socioøkonomiske indeks. Hertil bemærkes følgende:
2. Kritik af enkeltkriterier
I materialet kritiseres fire af de kriterier, der indgår i opgørelse af de socioøkonomiske udgiftsbehov. Disse kommenteres nedenfor:
â€Fald i befolkningenâ€
Kriteriet skal bidrage til at afspejle nogle strukturelle udfordringer, som en række kommuner i specielt udkantsområderne står overfor. Disse udfordringer kan være svære at isolere udgiftsmæssigt ud fra den kommunale kontoplan, men omvendt har en række vanskeligt stillede kommuner i det tidligere system modtaget tilskud fra en række særlige og midlertidige ordninger for at skabe balance i økonomien.
Ved til en vis grad at tage højde for sådanne udfordringer gennem det generelle tilskuds- og udligningssystem skabes større budgetsikkerhed for sådanne kommuner.
â€Antal tabte leveÃ¥râ€
Kriteriet opgøres som indbyggertallet gange antal tabte leveÃ¥r i forhold til den højeste kommunale middellevetid.Â
I Finansieringsudvalgets analyser er der ikke pÃ¥vist en statistisk signifikant sammenhæng med den kommunale del af sundhedsudgifterne, men der er f.eks. i tidlige analyser pÃ¥ regionsniveau pÃ¥vist en sammenhæng mellem â€tabte leveÃ¥r†og sundhedsudgifterne.
Der er af Finansieringsudvalget påvist en sammenhæng til kriteriet på beskæftigelsesområdet. Dette må formentlig ses på baggrund af, at høj sygelighed indebærer en lavere arbejdsevne og derfor også kan afspejle forskellige socioøkonomiske strukturer. Den påviste sammenhæng vurderes således også at give god mening.
â€Enlige over 65 Ã¥râ€
Analyserne fra Finansieringsudvalget peger på, at kriteriet har en sammenhæng med udgifter på ældreområdet.
â€Tilgængelighedâ€
Finansieringsudvalgets rapport skal på dette punkt ses i forlængelse af udvalgets betænkning nr. 1437. Rapportens overvejelser om indførelse af tilgængelighedskriteriet bygger således også på en række analyser i tilknytning til denne betænkning.
Begrundelsen for at inddrage kriteriet er, at der formodes at være særlige udgifter knyttet til spredt bebyggelse/ tyndt befolkningsunderlag.Â
3. Byrdefordelingsberegninger
Ministeriet har ikke forsøgt at eftergøre de byrdefordelingsmæssige beregninger i materialet, hvor der angiveligt skulle være foretaget en beregning af tab/gevinst ved den alternative model set i forhold til Finansieringsudvalgets model – ved et udligningsniveau på 60 pct.
Følgende fremgår – med beregningerne taget for pålydende:
Ifølge materialet vil der være tale om, at det â€alternative forslag samlet set sikrer mere retfærdige betalingsstrømmeâ€. Det forekommer ikke ganske klart, hvorledes denne konklusion er nÃ¥et.
Karen Jespersen