|
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 65 (alm. del) stillet af Folketingets Kommunaludvalg.
Spørgsmål 65
En række borgere har lidelser og smitsomme sygdomme, der medfører kemisk og smittefarligt affald, bl.a. som følge af MRSA, sygehusinfektion, HIV, infektions- og kemoterapeutisk behandling, i den forbindelse bedes ministeren oplyse i hvilket omfang, der er regler for kommuner og affaldsselskabers håndtering af farligt affald, herunder smittefarligt affald fra private boliger?
Svar
Regler for håndtering af farligt affald, herunder smittefarligt affald, fremgår af kapitel 9 i Bekendtgørelse om affald, nr. 1634 af 13. december 2006.
Ifølge disse regler skal kommunen, på grundlag af oplysninger fra affaldsproducenten afgøre, hvorvidt der er tale om farligt affald, samt anvise hvordan affaldet skal bortskaffes. Det fremgår videre, at kommunen skal etablere indsamlingsordninger for bl.a. farligt affald fra husholdningerne.
Kommunen skal udforme indsamlingsordningen for farligt affald fra husholdningerne på en miljø- og sundhedsmæssigt forsvarlige måde. Det gælder også for indsamling af klinisk risikoaffald fra private boliger, som følge af MRSA, sygehusinfektion, HIV, infektions- og kemoterapeutisk behandling.
Det kan oplyses, at Miljøstyrelsen har udarbejdet en vejledning om håndtering af klinisk risikoaffald, som kommunerne kan anvende, når de tilrettelægger, hvordan denne type affald skal håndteres i kommunen.
Borgere, grundejere m.fl. har pligt til at følge kommunens anvisning af, hvordan affald skal håndteres, samt til at benytte etablerede indsamlingsordninger for affald.
Herudover skal kommunale, sÃ¥vel som private anlæg, der hÃ¥ndterer farligt affald, godkendes efter miljøbeskyttelseslovens § kapitel 5. Â