|
â€Hvordan forklarer ministrene, at landets kommuner samlet set sparer 0,7 procent pÃ¥ folkeskolerne og 1,8 procent pÃ¥ børnepasningsomrÃ¥det som konsekvens af den økonomiaftale med KL, som finansministeren har indgÃ¥et med inddragelse af bl.a. velfærdsministeren, og som finansministeren har karakteriseret som et â€velskabt barnâ€?â€
â€Hvordan forestiller ministene sig konkret, at landets kommuner skal prioritere anderledes, hvis der skal bruges flere penge pÃ¥ børnepasning og folkeskoleomrÃ¥det inden for de meget stramme rammer, som er fastlagt i den økonomiaftale, som finansministeren har indgÃ¥et med inddragelse af bl.a. velfærdsministeren?â€
â€Ministrene bedes med udgangspunkt i mindst tre konkrete kommuner anvise konkret, hvordan der i praksis ville kunne prioriteres anderledes, sÃ¥ omrÃ¥der som børnepasning og folkeskoler prioriteres højere, end kommunerne har haft mulighed for inden for de meget stramme rammer, som er fastlagt i den økonomiaftale, som finansministeren har indgÃ¥et med inddragelse af bl.a. velfærdsministeren?â€
Svar:
· Rammerne for den kommunale økonomi aftales mellem regeringen og KL, og det er en hjørnesten i det kommunale selvstyre, at kommunerne herefter selv prioriterer ressourcerne inden for disse rammer.
· Derfor er tallene for udviklingen på børnepasningsområdet og folkeskoleområdet resultatet af kommunernes lokalpolitiske prioriteringer – og disse kan jeg ikke redegøre for i detaljer.
· Men jeg gætter på, at prioriteringen bl.a. skal ses i sammenhæng med, at børnetallet er faldende i 2009, og at kommunerne fornuftigt nok tilpasser kapaciteten på serviceområderne til dette.
· Det er en naturlig konsekvens af kommunernes prioriteringsmuligheder, at udgifterne på sektorområderne varierer fra år til år i kommunen og på tværs af kommunerne.
· På dagtilbudsområdet varierer udgifterne i budget 2008 på tværs af kommunerne mellem under 30.000 kr. pr. 0-10 årig og over 50.000 pr. 0-10 årig. Landsgennemsnittet ligger omkring 40.000 kr. pr. 0-10 årig.
· På folkeskoleområdet varierer udgifterne i budget 2008 mellem ca. 32.000 kr. pr. 7-16 årig og ca. 60.000 kr. pr. 7-16 årig. Landsgennemsnittet ligger på ca. 45.000 kr. pr. 7-16 årig.
· Det er bl.a. udtryk for forskellige lokale behov og måder at indrette områderne på.
· Set i lyset af de betydelige variationer mellem kommunerne er det beskedne fald i udgifterne til de to sektorområder ganske begrænset – og det er endda før der er indregnet konsekvenserne af faldende børnetal.
· Og set i et internationalt perspektiv ligger udgifterne til de to sektorområder også ganske højt. Ifølge OECD’s seneste opgørelse har vi faktisk de næsthøjeste udgifter til børnepasning i forhold til BNP blandt OECD landene. Og vi ligger i top 3 med hensyn til OECD’s sammenligning af udgifterne til folkeskolen.
        *       *       *
· Hvad jer derimod kan redegøre for i detaljer er, at regeringen i sommer indgik en god aftale om kommunernes økonomi for 2009 med KL.
· Der er tale om en god aftale, hvor kommunerne i 2009 kan videreføre serviceniveauet fra 2008. Aftalen tager således udgangspunkt i 2008 budgettet, som vi løfter med 650 mio.kr. som følge af udviklingen på det specialiserede socialområde.
· Hertil kommer et generelt løft af serviceudgifterne i 2009 på 350 mio.kr. til bedre service.
· Herudover tilføres kommunerne i 2009 ca. 880 mio.kr. til initiativer som led i kvalitetsreformen, herunder trepartsaftalerne.
Â
· Og der er enighed mellem regeringen og KL om, at kommunerne gennem omprioriteringer og bedre ressourceudnyttelse kan frigøre et råderum på 1 mia.kr. i 2009. Det tilvejebragte råderum skal anvendes i kommunerne til bedre service til borgerne.
· Endelig udmøntes der 1 mia.kr. fra regeringens kvalitetsfond i 2009 med henblik på at løfte de fysiske rammer på dagtilbuds-, folkeskole- og ældreområdet.
· Der er med andre ord ikke tale om en stram ramme for 2009.
· Kommunernes budgetter for 2009 viser, at kommunerne under ét budgetterer i overensstemmelse med aftalen mellem regeringen og KL.
· I forbindelse med budgetprocessen ønskede kommunerne dog at â€veksle†en del af deres serviceudgifter til anlægsudgifter, hvilket regeringen imødekom.
· Dette afspejler sig også i de vedtagne budgetter, hvor serviceudgifterne ligger knap 0,7 mia. kr. under det aftalte niveau. Til gengæld ligger anlægsudgifterne 0,4 mia. kr. over det aftalte niveau.
· Samlet set er der skabt gode rammer for kommunernes økonomi i 2009, der kan danne grundlag for at levere en god service til borgerne af høj kvalitet.
                    Â