Kommunaludvalget

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 62 (Alm. del):                                                                            02-03-2009

 

I brev af 4. februar 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

KOU alm. del – spørgsmål stillet af ikkemedlem af udvalget (MFU)

 

Spørgsmål 62:

"Ministeren bedes på baggrund af artiklerne ”Hvor bliver pengene af” og ”Kommune: Overpris er en fejl” (Nordjyske Stiftstidende 9. januar 2009) redegøre for betalingen mellem kommunerne, når man benytter det fri skolevalg og herunder gøre rede for, om en kommune kan tjene penge på at opkræve et større beløb, end den sender videre til den anden kommune?"

 

Svar:

Efter folkeskolelovens § 36, stk. 3, om frit valg har forældre krav på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget valg i bopælskommunen eller i en anden kommune, hvis der er plads på den ønskede skole. Eleven har endvidere ret til at blive optaget i en skolefritidsordning på skolen, hvis der er ledig kapacitet, jf. lovens § 36, stk. 7.

 

Det følger endvidere af lovens § 50, stk. 2, 2. pkt., at forældre, der vælger en folkeskole i en anden kommune end bopælskommunen med tilhørende skolefritidsordning, betaler til skolekommunen dennes takst for skolefritidsordningen, dog betales bopælskommunens takst, hvis denne er højest.

 

Reglen har til hensigt at modvirke, at forældre til børn i SFO-alderen vælger skole i en anden kommune ud fra nabokommunens SFO-takst, fordi den er væsentlig lavere end i bopælskommunen, i stedet for ud fra overvejelser om skoletilbuddet.

 

Reglerne om den mellemkommunale afregning, dvs. bopælskommunens betaling til skolekommunen, findes i bekendtgørelse nr. 672 af 29. juni 2005 om betaling ved skolegang i en anden kommune end bopælskommunen.

Det følger af bekendtgørelsens § 4, at forældrebetalingen for skolefritidsordningen opkræves af bopælskommunen, med mindre kommunerne indbyrdes aftaler andet.

 

Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 2, at bopælskommunens betaling til skolekommunen reguleres ved en aftale mellem de to kommuner. Indgås der ikke aftale, er tilbagefaldsreglen, at bopælskommunens betaling til skolekommunen udgør bopælskommunens gennemsnitlige nettodriftsudgift pr. barn i skolefritidsordning, dog højest et beløb svarende til skolekommunens tilsvarende nettodriftsudgift.

 

Reglerne om mellemkommunal afregning er affattet efter drøftelser med det daværende Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender og KL.  

 

Jeg kan supplerende oplyse, at der for nylig er foretaget en evaluering af reglerne om frit valg af skole med henblik på lovrevision i folketingsåret 2007/2008. På baggrund af resultaterne af evalueringen har regeringen og partierne bag folkeskoleloven (Venstre, Konservative, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti) aftalt at udsætte lovrevisionen til folketingsåret 2011/2012 med henblik på, at der iværksættes en ny evaluering af lovens samlede virkninger. Nærmere oplysninger om evalueringen fremgår af forarbejderne til lov nr. 476 af 17. juni 2008, jf. lovforslag nr. L 142, fremsat den af 28. marts 2008.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder