Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
633156_0001.png
633156_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 15. januar 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LCH/ J.nr. 2006-1075
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 17. de-cember 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 53 (KOU Alm. del) stillet efter ønske af Rasmus Prehn(S).
Spørgsmål nr. 53:”Vil ministeren være villig til at se på ændringer i reglerne om refusion tilkommunerne i særligt dyre sociale enkeltsager, hvis det viser sig, at økono-misk pressede kommuner har problemer med at finansiere den optimaleindsats i disse enkeltsager?”
Svar:Med kommunalreformen har kommunalbestyrelserne fået det fulde ansvarfor områderne udsatte børn og unge, udsatte voksne samt handicappede.Som en naturlig del fulgte også finansieringsansvaret, så beslutningskompe-tence og finansieringsansvar følges ad.Samlingen af det specialiserede socialområde i kommunerne giver kommu-nerne bedre muligheder for at sammentænke indsatsen med kommunensøvrige tilbud og sikre en klar ansvarsfordeling i forhold til fastlæggelsen aframmerne og opgavevaretagelsen på området. En målrettet styring, herun-der fokus på resultatorientering, god sagsbehandling, anvendelse af doku-menterede metoder med effekt samt ledelsesinformation er her helt centralt ifastlæggelsen af indsatsen i den enkelte kommune.Netop for at styrke kommunalbestyrelserne i dette arbejde har regeringen iforlængelse af aftalen om kommunernes økonomi for 2009 i samarbejdemed KL igangsat et arbejde med at udvikle redskaber, der fremadrettet skalunderstøtte kommunernes indsats og prioritering af det specialiserede soci-alområde. Ændringer i de finansieringsmæssige regler, herunder ændringer i
2
den eksisterende refusionsordning, vil ikke være et redskab til at sikre denindsats, som den enkelte kommune politisk skal fastsætte. Refusionsordnin-gen i de særligt dyre enkeltsager har alene til formål at skærme kommuner-ne mod meget store udgifter i de dyreste sager. Endelig skal det bemærkes,at kommunalbestyrelsen aldrig alene af økonomiske grunde må undlade ativærksætte en indsats.Det skal samtidig nævnes, at regeringen og kommunerne hvert år indgår enaftale, der fastlægger rammerne for kommunernes økonomi, og som sikrer,at der for kommunerne under et er tilstrækkelige midler til at løfte opgaverne.Disse midler ydes som generelt tilskud og fordeles via tilskuds- og udlig-ningssystemet. Derudover kan der ydes tilskud til særligt vanskeligt stilledekommuner. Det er herefter helt i tråd med det kommunale selvstyre op til denenkelte kommune at prioritere mellem områderne inden for de givne ram-mer.
Karen Jespersen/ Birgitte Olesen