ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

16. december 2008

 

Besvarelse af spørgsmål 39 alm. del stillet af KOU efter ønske fra Line Barfoed (EL) den 2. december 2008.    

 

 

 

 

 

Spørgsmål:

Betyder ministerens svar på spørgsmål nr. 28 (alm. del 2008-2009) fra Kommunaludvalget, at Konkurrencestyrelsen ikke har undersøgt, om såvel den skriftlige som den mundtlige rådgivning er i overensstemmelse med den offentligretlige lovgivning, herunder især styrelsesloven.

 

Svar:

Konkurrencestyrelsen har pligt til at vejlede om de sagsområder, der varetages af styrelsen. Grundlaget for styrelsens vejledning på udbudsområdet er udbudsdirektiverne og tilbudsloven, EF-domstolens praksis og de kendelser, der afsiges af Klagenævnet for Udbud.

 

Formålet med styrelsens vejledning om udbudsreglerne er først og fremmest at give offentlige ordregivere et så sikkert grundlag som muligt for at forstå og vurdere de regler og den praksis, der regulerer de fremgangsmåder, som offentlige ordregivere skal følge, når de vælger at indgå kontrakter med eksterne leverandører.

 

Omfanget af Konkurrencestyrelsens vejledning på udbudsområdet afhænger af en konkret vurdering af den enkelte ordregivers behov og forudsætninger på området, samt hvad ordregiver efterspørger. Det afgørende er således, at vejledningen gives på en sådan måde, at den imødekommer det informationsbehov, der foreligger.

 

Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål nr. 28 fra Kommunaludvalget, hol­der Konkurrencestyrelsen sig løbende orienteret om udmeldinger mv. om offentlig‑privat samarbejde og udbud.  Efter omstændighederne, hvor styrelsen er vidende herom, vil styrelsen gøre opmærksom på anden relevant lovgivning, når styrelsen vejleder om EU’s udbudsregler og tilbudsloven.

 

I tilfælde, hvor Konkurrencestyrelsen ud fra de konkret forelagte oplysninger kan/må forstå, at der kan være behov for eller ønske om anden skriftlig eller mundtlig vejledning end den rent udbudsretlige, vil styrelsen vejlede den pågældende ordregiver om at rette henvendelse til den ansvarlige myndighed.

 

Konkurrencestyrelsens håndtering af vejledningen skal ses i lyset af reglerne i forvaltningsloven. Efter forvaltningsloven skal en myndighed i fornødent omfang yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde. Dette gælder efter forvaltningsloven dog kun i afgørelsessager og i forhold til henvendelser om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde.

 

En videregående pligt til at vejlede følger af almindelige retsgrundsætninger og god forvaltningsskik, og myndighederne vil efter omstændighederne fx have pligt til at vejlede på eget initiativ om de regler, der gælder inden for myndighedens område.

 

Det er derimod ikke et krav – og næppe heller rimeligt at kræve – at en myndighed skal kunne vejlede om enhver lovgivning, der kan have betydning for virksomhedernes og offentlige myndigheders transaktioner med hinanden.

 

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk