Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 21. november 2008
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 6. november 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 24 (KOU Alm. del).
Â
â€Hvordan sikres det, at en kommune som deltager i et offentligt – privat
samarbejde (OPP), har midler til at købe en bygning om f.eks. 30 Ã¥r, hvor tilbagekøb indgÃ¥r i samarbejdskontrakten?â€
Svar:
Når en kommune indgår et offentlig-privat partnerskab, hvor det indgår som en del af kontrakten mellem kommunen og den private part, at kommunen efter en periode på eksempelvis 30 år køber den bygning, partnerskabet vedrører, vil det være kommunes eget ansvar, at sikre at kommunen til den tid har midler til at købe den pågældende bygning.
Den typisk meget lange kontraktperiode ved offentlig-private partnerskaber giver kommunen god mulighed for at planlægge, hvordan det kan sikres, eksempelvis gennem opsparing, at der ved kontraktens udløb er tilstrækkelige midler til kommunens køb af bygningen.
Såfremt kommunen forventer at opnå driftsbesparelser som følge af det offentlig-private partnerskabsprojekt, vil disse besparelser naturligvis kunne indgå i kommunens planlægning med hensyn til at sikre tilstrækkelige midler til køb af bygningen ved kontraktens udløb.
Karen Jespersen