Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 20. oktober 2009
MIE/ J.nr. 2009-7016
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 17. sep-tember 2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endeligesvar på spørgsmål nr. 184 (KOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 184:”Finder ministeren fritvalgsordningen i ældreplejen acceptabel, når det visersig, at kommune og skatteydere skal betale mere til de private leverandørerend det offentlige/kommunale?”
Svar:Indledningsvis kan jeg oplyse om reglerne for frit leverandørvalg, at kommu-nerne kan skabe frit leverandørvalg ved at anvende tre modeller: Godken-delsesmodellen, udbudsmodellen og udbud inden for godkendelsesmodel-len. Ligestilling af kommunale såvel som private leverandører er en grund-læggende præmis i alle tre modeller, som – hvis anvendt korrekt – sikrer ligemarkedsvilkår for alle leverandører på markedet, herunder også når detgælder priskrav.Spørger henviser til to budgetspørgsmål og svar af 3. september 2009 ved-rørende timepriser på hjemmehjælp i Lyngby-Taarbæk Kommune. Det frem-går heraf, at Lyngby-Taarbæk Kommune anvender godkendelsesmodellenfor frit leverandørvalg samt at priskravene til den kommunale leverandørvirk-somhed i Lyngby-Taarbæk Kommunes sagsfremstilling er lavere end pris-kravene til de private leverandører, idet kommunen i sagsfremstillingen ikkemedregner sine overheadomkostninger ved hjælp leveret af den kommunaleleverandør.Jeg kan oplyse, at det følger af fritvalgsreglerne, at der, udover kvalitetskrav,skal fastsættes priskrav til de enkelte ydelseskategorier, som skal sikre ligekonkurrence mellem leverandørerne. Priskravene udgør de langsigtede,
2
gennemsnitlige omkostninger ved den kommunale leverandørvirksomhed –det vil sige, hvad det koster den kommunale leverandør at levere en givenydelse. Heri indgår både de direkte og indirekte omkostninger, der knyttersig til den kommunale leverandørvirksomhed.Priskravene er grundlaget for kommunalbestyrelsens afregning af alle god-kendte leverandører. Priskravene gælder både den kommunale og de priva-te leverandører, og alle leverandører efter godkendelsesmodellen afregnessåledes til den samme pris. Der er derfor ikke, som anført i udvalgsspørgs-målet, tale om, at”skatteydere skal betale mere til de private leverandørerend det offentlige/kommunale”,eller, som det fremføres i budgetspørgsmå-lene i Lyngby-Taarbæk Kommune, at der er sammenhæng mellem en sti-gende privat markedsandel og stigende timepriser.
Karen Ellemann/ Jakob Krogh