Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
Spørgsmål AC
Ministeren bedes give en status på arbejdet med at rydde op i regler og kontrol med landets kommu-ner, jf. regeringens gentagne løfter om at afbureaukratisere.Spørgsmål AD
Ministeren bedes til samrådet fremlægge den række af helt konkrete regler og dokumentationskrav,som landets kommuner i fremtiden vil slippe for.
Svar:
Jeg vil da gerne kvittere for Socialdemokraternes store interesse for regeringens afbureaukratiserings-projekt. Det lover godt for den videre proces – og jeg vil glæde mig til jeres samarbejdsvillighed i denvidere proces.Når det er sagt, så ved I godt, at jeg naturligvis ikke kan fremlægge vores program for afbureaukratise-ring her i dag. Vi vil, som vi bl.a. har meldt ud i kommuneøkonomiaftale, fremlægge vores program idet kommende efterår, og det står vi naturligvis ved.Mit ministerium arbejder på højtryk for at få programmet på plads – og jeg kan allerede nu varsle, atdet på mit ministerområde vil komme til at bestå af et betydeligt antal forslag, som vil blive udmøntet ilovforslag, og en anden stor del, som kan gennemføres administrativt.Afbureaukratisering handler om at træffe nogle valg, også på områder hvor vi som landspolitikeregerne har villet påvirke udviklingen lokalt. Jeg er derfor særlig glad for at Socialdemokraterne nu til-syneladende vil gå aktivt ind i processen med at give kommunalbestyrelserne flere frihedsgrader.Jeg går så ud fra, at Socialdemokraternes opbakning holder hele vejen – at Socialdemokraterne også ermed på at slagte nogle ”hellige køer”. Også når det går ud på at ændre i nogle procesregler, som bådede og vi har været med til at indføre. Det kan fx være regler, som regulerer kommunernes tilrettelæg-gelse af arbejdsgange – regler, som har haft deres gode virkning, men som med de nye og støre kom-muner nu kan virke hæmmende for kommunernes mulighed for at tilrettelægge servicen på en god oghensigtsmæssigt måde.Regeringen ønsker et stærkt kommunalt selvstyre. Det kommunale selvstyre lægger fundamentet for etvelfærdssamfund båret af nærhed og et stærkt lokalt engagement. Statslige regler skal understøttekommunernes muligheder for at levere god offentlig service, ikke begrænse dem.Engagerede medarbejdere og ledere i kommuner og regioner tager hver dag et stort ansvar for at giveborgerne den bedst mulige service og omsorg. Det er vigtigt at sikre, at de har de rette betingelser forat yde deres bedste. Unødvendig administration må ikke stjæle tiden fra omsorgen for børnene eller deældre. Og snærende regler skal ikke stå i vejen for at tænke nyt og løse opgaverne på basis af lokaleforhold.Der er udfordringer nok at tage fat på – for eksempel udviklingen på det specialiserede område ogindsatsen over for de udsatte børn.Men den helt store udfordring er at finde ud af, hvordan vi kan fortsætte med at udvikle velfærdenherhjemme - også når arbejdsstyrken skrumper og presset på de sociale tilbud stiger.Med kvalitetsreformen har regeringen taget fat på den dagsorden. Som I ved, har vi igangsat en rækkeinitiativer, der skal opkvalificere ledere og medarbejdere, forbedre arbejdsmiljøet, øge rekrutteringenog finde nye teknologiske løsninger, der kan lette arbejdet for medarbejderne.
2Et centralt initiativ er også Udfordringsretten, som regeringen har lanceret i samarbejde med KL ogDanske Regioner. Her kan institutioner og private leverandører via kommunalbestyrelser og regions-råd netop udfordre de gældende regler og komme med forslag til nye måder at løse de offentlige ser-viceopgaver på.Jeg er rigtig glad for, at så mange kommuner og regioner har taget udfordringsretten til sig. I førsteansøgningsrunde modtog vi godt 200 ansøgninger om dispensation fra statslige regler over et bredt feltaf områder og opgaver.Mange kommuner og regioner har henover sommeren fået breve om, at de kan igangsætte forsøg. Detbliver spændende at følge dette arbejde. Og jeg forventer, at det vil give værdifuld inspiration til detfortsatte arbejde med regelforenkling.På mit eget område modtog vi sammenlagt 82 ansøgninger i første runde. Ansøgningerne falder indenfor et bredt felt, men der har vist sig en særlig stor interesse for de socialfaglige § 50-undersøgelser påbørneområdet.Mange af ansøgningerne om dispensation fra § 50-undersøgelsen vedrører undtagelse fra undersøgel-sen forud for bestemte typer af foranstaltninger til støtte for udsatte børn. Der er her givet grønt lys forforsøg med en forenklet undersøgelsesprocedure forud for tildeling af konsulentbistand, økonomiskstøtte, og i forbindelse med tildeling af aflastningsophold for handicappede børn.Vi modtager stadig ansøgninger fra kommuner og regioner, som vil blive behandlet løbende hen overefteråret. Vi er på nuværende tidspunkt oppe på 378 ansøgninger.Jeg vil gerne opfordre kommuner og regioner til fortsat at sende deres bud på, hvordan opgavernebedst løses. For i regeringen ser vi jo netop forslagene fra institutioner og medarbejdere som et vigtigtskridt på vejen til at modernisere den offentlige sektor.Ser vi på hele regeringens afbureaukratiseringsprogram, er formålet jo netop at frigøre ressourcer tilden borgernære service.Forventningerne til afbureaukratiseringen er store. Kommunerne og de kommunale medarbejdere harværet meget aktive i debatten om, hvor der kan sættes ind for at lette de administrative byrder. Og jeger da også meget glad for at kunne fortælle, at regeringen har et højt ambitionsniveau i afbureaukrati-seringsprogrammet.Den videre plan for processen er, at den samlede pakke for afbureaukratisering vil blive forhandlet iforbindelse med finanslovsforhandlingerne og satspuljeforhandlingerne i efteråret. Efterfølgende for-ventes lovforslagene at blive sendt i høring, for endelig at blive fremsat primo 2010. Sideløbende her-med arbejder vi med at gennemføre de forslag, der kan gennemføres administrativt.Jeg vil til sidst gentage, at jeg glæder mig til et konstruktivt samarbejde i den videre proces.
3