Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. september 2009
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 17.august2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 172 (KOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraFlemming Bonne (SF).
SNW/ J.nr. 2009/6925
Spørgsmål 172Ministeren bedes give et overblik over kommunernes begrundelser for atansøge om særtilskud, gerne i skema- eller listeform med kategorier som"likviditetsproblemer" og "socioøkonomiske årsager".Svar:Det forudsættes i besvarelsen, at der i spørgsmålet sigtes til kommunernesansøgninger om tilskud for 2010 efter henholdsvis § 16 og § 19 i lov omkommunal udligning og generelle tilskud til kommuner jf. lovbekendtgørelsenr. 561 af 19. juni 2009.Det kan oplyses, at § 16 i loven indeholder en hjemmel til at indenrigs- ogsocialministeren yder tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner. § 19indeholder i loven en bestemmelse om, at der til kommuner i hovedstadsom-rådet, der har særlige økonomiske vanskeligheder, ydes et årligt tilskud. For§ 16 som § 19 gælder, at tilskud afgives på grundlag af kommunale ansøg-ninger.Det skal indledningsvist bemærkes, at hovedparten af kommunerne begrun-der ansøgningen med, at de vil skulle foretage reduktioner i serviceniveauetfor at kunne få balance i budgettet for 2010, samtidig med at de pågældendekommuner angiver et i forvejen lavt serviceniveau. En væsentlig forklaringpå balanceproblemerne oplyses i mange tilfælde at være en stigning i udgif-terne til det specialiserede socialområde.Det kan herudover oplyses, at der i vid udstrækning er sammenfald mellemde begrundelser, som kommunerne angiver i ansøgningerne. Begrundelser-ne – som kommunerne angiver i forskellige kombinationer – er anført i ske-ma 1 herunder.
2
Skema 1. Begrundelser for ansøgning om tilskudUdgiftsforholdIndtægtsforholdDemografisk udgiftspresLavt beskatningsgrundlagDer anføres typisk vækst i de såkaldtDer gøres almindeligvis op-udgiftstunge aldersgrupper, dvs. imærksom herpå, hvis kommu-andelen af 0-16 årige samt andelen afnen har et væsentlig lavereældre over 67 år. Nogle kommunerbeskatningsgrundlagendgør ligeledes opmærksom på et evt.landsgennemsnittet.fald i andelen af erhvervsaktive.Lave anlægsudgifterNormalt gøres der opmærksom herpå,hvis kommunens anlægsudgifter lig-ger under landsgennemsnittet.Stigende overførselsudgifterDer gøres især rede for den relativevækst i ledigheden inden for det sid-ste halve til hele år. Herudover sup-plerer nogle kommuner med oplysnin-ger om evt. virksomhedslukninger,herunder deres forventede indvirkningpå ledigheden.Højt beskatningsniveauSom oftest fremhæves, hviskommunensbeskatningsni-veau (udskrivningsprocent oggrundskyldspromille)liggerover landsgennemsnittet.
Øvrige begrundelserNogle kommuner angiver endvidere et aktuelt og/eller forventet pres på likvi-diteten som en begrundelse for at ansøge om tilskud.Herudover gør visse kommuner opmærksom på tab i forbindelse med finan-sieringsreformen. Det drejer sig typisk om kommuner, som har haft et tab påover 0,5 pct. af beskatningsgrundlaget i forbindelse med finansieringsrefor-men.Endelig gør nogle kommuner opmærksom på særlige lokale forhold someks. sammensætningen af kommunens boligmasse, ekstraordinære lokaleanlægsbehov, svigtende grundsalg mv.
Karen Ellemann/ Dorte Lemmich Madsen