Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
727251_0001.png
727251_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MBO/ J.nr. 2009-6240
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 7. august2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 165 (KOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Bonne (SF)
Spørgsmål nr. 165:”I forbindelse med ministerens svar på S2615 bedes ministeren svare på,hvori forskellen mellem den udfordringsret regeringen har indgået aftale ommed KL og Danske Regioner og den udfordringsret som findes i styrelseslo-vens § 62 ligger?”Svar:Med virkning fra den 1. januar 2003 fik private en ret til at udfordre kommu-ner, amtskommuner og kommunale fællesskaber ved at afgive tilbud påudførelse af kommunale opgaver. De nærmere regler om privates ud-fordringsret var fastlagt i styrelseslovens daværende § 62 a og § 62 b.Hovedformålet med reglerne om privates udfordringsret var at forpligtekommunalbestyrelserne til at overveje deres opgaveløsning inden for dekommunale områder i forbindelse med behandlingen af private tilbud om atudføre opgaver for kommunerne for derigennem at sikre den bedste og bil-ligste opgaveløsning.Som led i aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for2007 blev der indgået en flerårig aftale om øget konkurrenceudsættelse ikommunerne. I den forbindelse blev det i økonomiaftalen tilkendegivet, atregeringen ville søge Folketingets tilslutning til at afskaffe udfordringsretten.Reglerne i styrelseslovens § 62 a og § 62 b om privates udfordringsret blevafskaffet ved lov nr. 510 af 6. juni 2007.
2
I samarbejde med KL og Danske Regioner har regeringen i december 2008lanceret en udfordringsret, hvor offentlige institutioner og private leverandø-rer har mulighed for via kommunen eller regionen at søge om dispensationfra gældende regler. Initiativet omfatter stort set alle centrale serviceområ-der, ligesom det også er muligt at udfordre overenskomstregler.Formålet med udfordringsretten er at give institutioner og medarbejderestørre frihedsgrader til at afprøve nye måder at gøre tingene på for at nå demål, der er fastsat i lovgivningen. Gennem sådanne forsøg kan der tilveje-bringes inspiration til forenkling og justering af regler fra de personer, derleverer den direkte service til borgerne.Regeringens nuværende udfordringsret er således i sit sigte og indhold væ-sensforskellig fra den tidligere udfordringsret.
Karen Ellemann/ Søren H. Thomsen