Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
710630_0001.png
710630_0002.png
710630_0003.png
710630_0004.png
j.nr. 09-120957Dato : 4. august 2009
TilFolketingets Kommunaludvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.162 af 6. juli 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Bonne (SF).
Kristian Jensen
/Tina R. Olsen

Spørgsmål 162:

Kan ministeren bekræfte, at kommunernes egen andel af de kommunale restan-cer ultimo 1. kvartal 2009 nu udgør ca. 1,285 mia. kr., og hvornår kan regeringensikre kommunerne disse manglende indtægter?

Svar:

SKAT har oplyst følgende:”Kommunernes reelle andel af restancerne udgjorde som følge af hel eller delvisstatsrefusion ca. 1/5 af ca. 6,423 mia. kr., svarende til ca. 1,285 mia. kr. pr. 31.marts 2009.Herudover vil der i kommunerne være et antal krav, hvor sidste rettidige indbeta-lingsdag er overskredet, og som derfor allerede opfylder betingelserne for atkunne oversendes til SKAT til inddrivelse. Omfanget af disse krav kan ikke op-gøres af SKAT.Realøkonomisk har udviklingen ingen mærkbar praktisk betydning for kommu-nerne som følge af den omfattende statslige refusion. Dertil kommer, at pengeneikke er tabt – en del af restancerne vil blive betalt før eller siden. Kommunernekan opleve en mindre likviditetsmæssig påvirkning, idet det også bemærkes, atrenterne af fordringer tilfalder fordringshaverne, herunder kommunerne.Den nuværende konjunktursituation, hvor Danmark i høj grad påvirkes af deninternationale lavkonjunktur, giver et vanskeligt udgangspunkt for mulighedernefor at vende restanceudviklingen her og nu. Det er således vanskeligere at ind-drive offentlige restancer, når likviditeten er anstrengt hos både borgere og virk-somheder. Det hører derfor med til billedet at kommunerne – såfremt de skulleforestå inddrivelsen selv – også ville forholde sig til de vanskeligere vilkår forinddrivelsesarbejdet, som den nuværende konjunktursituation medfører.Uanset den nuværende konjunktursituation og kommunernes medansvar for løs-ning af den samlede inddrivelses- og opkrævningsopgave har SKAT fremadrettetsat stort fokus på inddrivelsesområdet, og SKAT har iværksat en række konkreteinitiativer til ensretning og effektivisering af hele inddrivelsesopgaven. For såvidt angår ensretning og effektivisering af inddrivelsen af de kommunale restan-cer kan følgende bemærkes:Ny organisering pr. 1. januar 2009SKAT har gennemført en omfattende reorganisering af inddrivelsesområdet, somled i SKATs nye struktur pr. 1. januar 2009. Der er etableret et helt nyt lands-
2dækkende inddrivelsescenter, der bliver ansvarlig for inddrivelse af alle person-relaterede restancer, herunder de kommunale krav.Det nye landsdækkende inddrivelsescenter er en udbygning af det hidtidige Ind-drivelsescenter, der har varetaget inddrivelsen af en række statslige fordringer påpersonområdet ved brug af målrettet maskinel inddrivelse, selvbetjeningsløsnin-ger mv.Det nye landsdækkende inddrivelsescenter arbejder fremadrettet og målrettetmed procesforbedringer, der vil føre til ensartede effektive arbejdsprocesser påpersoninddrivelsen for SKATs egne krav, andre statslige og kommunale krav.Der er samtidig med strukturændringen sket en ledelsesmæssig opprioritering ogøget produktionsmæssigt fokus på inddrivelsesområdet, hvorfor SKATs Produk-tionsdirektion i 2009 også har valgt at sætte ekstra fokus på inddrivelse på tværsaf de faglige søjler. Alle SKATs forretningsområder i 2009 skal bidrage til atrestancemåltallene nås. Derfor vil SKAT primært have fokus på implementeringaf den nye struktur på inddrivelsesområdet hurtigst muligt.Idriftsættelse af EFI fra ultimo 2010Den organisatoriske ændring af inddrivelsesområdet skal først og fremmest sessom en investering og et tiltag til forberedelse af implementering af EFI (Et fæl-les inddrivelsessystem).Indførelse af EFI, der på personområdet forventes idriftsat i 4. kvartal 2010, vilunderstøtte alle inddrivelsestiltag og medvirke til at sikre en øget ensartet og ef-fektiv håndtering af inddrivelsesområdet. EFI er konstrueret med maksimal au-tomatisering for øje, som vil give en optimal systemunderstøttelse af inddrivelseaf alle krav uanset art og størrelse.Alle skyldnere vil blive overvåget maskinelt, og EFI igangsætter automatisk ind-drivelse af krav overfor skyldnere, der har eller får en betalingsevne. Herudovergiver EFI mulighed for ledelsesmæssig styring af produktionen, som vil øge mu-ligheden for ensartet og effektiv inddrivelse af alle krav, herunder iværksattesærlige indsatser overfor udvalgte restancearter.Oprydning i uinddrivelige restancer gennem afskrivning og eftergivelseMed den nye inddrivelseslov der trådte i kraft den 1. januar 2009 er der åbnetmulighed for afskrivning af gæld til det offentlige. Afskrivningsmuligheden om-fatter tillige de kommunale krav.
3På baggrund heraf vil der blive foretaget en oprydning af den eksisterende re-stancemasse, hvor krav, der ikke vil kunne inddrives, vil blive afskrevet.Afskrivning af restancer vil i øvrigt indgå som en almindelig del af inddrivelsen,idet der ikke vil blive brugt ressourcer på at afbryde forældelse på gæld, der alli-gevel ikke skønnes at kunne inddrives.Samlet set vil afskrivning og eftergivelse af ikke inddrivelige restancer betyde, atSKAT kan give et mere retvisende billede af, hvad virksomheder og borgereskylder det offentlige og dermed bedre prioritering og ressourcestyring af deinddrivelige restancer, herunder kommunale krav.Aftale mellem KL og regeringenSom et særskilt tema i regeringens aftale om kommunernes økonomi for 2009fremgik, at regeringen og Kommunernes Landsforening (KL) er enige om vig-tigheden af en effektiv opgavevaretagelse af den fælles opkrævnings- og inddri-velsesopgave. Med henblik på at sikre en fortsat hensigtsmæssig varetagelse ogorganisering blev regeringen og KL enige om at iværksætte en fælles analyse afårsagerne til stigningen i de kommunale restancer, der kan skabe grundlag for enforventningsafstemning omkring den fremtidige opgavevaretagelse på Inddrivel-ses- og opkrævningsområdet.Som opfølgning på aftale om kommunernes økonomi for 2009 fremgår det afden indgåede aftale mellem regeringen og KL om den kommunale økonomi for2010 at ”SKATog KL som opfølgning på økonomiaftalen for 2009 i fællesskabhar udarbejdet en analyse af udviklingen i restancerne på det kommunale områ-de. På baggrund af analysen er regeringen og KL enige om at mødes i det tidligeefterår for at drøfte opfølgende initiativer.””