Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

JL/J.nr. 2008-8308

Folketingets Kommunaludvalg

[email protected]

 

 

 

 

 

Dato: 26.11.08

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 27. oktober 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 16 (KOU alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 16:

 

”Ministeren bedes redegøre for, om den konstruktion Gribskov Kommune har valgt ved privatiseringen af deres jobcenter, er i overensstemmelse med de gældende regler, herunder om en offentlig myndighedsfunktion kan omdannes til et aktieselskab, og såfremt konstruktionen ikke er i overensstemmelse med gældende regler, om ministeren har mulighed for at dispensere fra reglerne, og i bekræftende fald på hvilke betingelser dette kan ske?”

 

 

Svar:

 

Angående kommuners mulighed for at udskille opgaver ved privatisering eller omdannelse til at aktieselskab kan jeg oplyse, at det følger af § 2 i lov om kommunernes styrelse (lovbekendtgørelse nr. 696 af 27. juni 2008), at kommunalbestyrelsen er kommunens øverste myndighed, og at kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for hele den kommunale virksomhed. Dette medfører dog ikke, at alle kommunale opgaver skal løses i kommunalt regi. Kommunalbestyrelsen har som udgangspunkt fri adgang til at indgå aftaler med private om at løse en kommunal opgave.

 

En kommunalbestyrelse kan imidlertid ikke ved at indgå aftaler med private, herunder helt eller delvist kommunalt ejede selskaber, fralægge sig ansvaret for opgavens udførelse. Det vil således stadig være kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for, at lovgivningens krav til opgavens varetagelse opfyldes.

 

 

 

Udgangspunktet om kommunalbestyrelsens frie adgang til at overlade opgaveudførelsen til private kan fraviges ved lov. Det kan således være fastsat eller forudsat i lovgivningen, at en opgave kan løses i kommunalt regi. I visse tilfælde kræver det lovhjemmel, såfremt kommunalbestyrelsen skal kunne indgå aftaler med private om en opgavevaretagelse. Det drejer sig bl.a. om kommunale opgaver, der indebærer myndighedsudøvelse, dvs. den del af den kommunale forvaltning, der består i at regulere borgernes retsforhold – typisk i form af meddelelse af forbud, påbud og tilladelser. Hvis en kommunalbestyrelse skal have mulighed for at indgå aftaler med private om varetagelse af myndighedsopgaver, skal det fremgå af lovgivningen.

 

Endvidere fraviges udgangspunktet om kommunalbestyrelsens frie adgang til at overlade opgaveudførelsen til private i de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen ønsker at udskille en opgave til et selvstændigt selskab – eksempelvis et aktieselskab – og samtidig bevare rådigheden over opgavens udførelse. Herved bringer kommunalbestyrelsen sin virksomhed uden for reglerne i den kommunale styrelseslov og den øvrige lovgivning, der gælder for kommunal forvaltning. En sådan udskillelse af opgaver til et selvstændigt selskab kræver som udgangspunkt lovhjemmel.

 

Velfærdsministeriet har i anledning af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet. Beskæftigelsesministeriet, Arbejdsmarkedsstyrelsen, har den 20. november 2008 oplyst, at spørgsmålet om etablering af et jobcenter, og opgavevaretagelsen heri, er reguleret i Beskæftigelsesministeriets lovgivning (lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats) og den øvrige lovgivning, der henvises til i Beskæftigelsesministeriets lovgivning.

 

Beskæftigelsesministeriet, Arbejdsmarkedsstyrelsen har oplyst, at Arbejdsmarkedsstyrelsen har modtaget en henvendelse fra Gribskov kommune vedrørende en anden organisering af jobcenteret end hidtil. Arbejdsmarkedsstyrelsen har besvaret kommunens henvendelse den 20. november 2008. En kopi af Arbejdsmarkedsstyrelsens besvarelse til Gribskov Kommune vedlægges.

 

Som det fremgår af besvarelsen, har styrelsen ikke mulighed for på det foreliggende grundlag at vurdere den konkrete model vedrørende organisering af jobcentret, men styrelsen peger på forskellige problemfelter, som kommunen i givet fald skal tage hensyn til.

 

Da etablering af jobcentre og opgavevaretagelsen heri, er reguleret i Beskæftigelsesministeriets lovgivning, kan jeg ikke udtale mig herom. Jeg har

 

 

på den baggrund heller ikke mulighed for at dispensere fra lovgivningen vedrørende etablering af jobcentre.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Inger Mogensen

Â