Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
709442_0001.png
709442_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 28. juli 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
NMJ/ J.nr. 2009-5158
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 2. juli 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 154 (KOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraFlemming Bonne (SF).
Spørgsmål nr. 154:”I aftalen mellem KL og regeringen af 16. juni 2009 nævnes under overskrif-ten "Økonomiske trængte kommuner" muligheden for at kommunerne kanhæve skatten med op til 500 mio.kr. og igen i ministeriets brev til samtligekommuner af 30. juni 2009 om budgetlægningen for 2010. Ministeren bedesoplyse om det kræves, at den respektive kommune er i ubalance på alle femkriterier samtidig for at få godkendt sin ansøgning?”
Svar:Det indgår i aftalen mellem regeringen og KL af 16. juni 2009, at der for2010 foretages en ekstraordinær forhøjelse af særtilskudspuljen til særligtvanskeligt stillede kommuner, og at et mindre antal kommuner i 2010 kanforetage en justering af den kommunale indkomstskat inden for en samletramme på 500 mio. kr.Regeringen og KL er enige om, at muligheden for skatteforhøjelser skalmålrettes de 10-15 kommuner, der i en særlig vanskelig situation vurderes athave behov for en skatteforhøjelse.Indenrigs- og socialministeren kan efter ansøgning friholde kommuner fraden individuelle nedsættelse af bloktilskuddet i tilfælde af en samlet over-skridelse af rammen.
2
Ved vurderingen af kommunernes ansøgninger vil der blive lagt vægt på, omkommunen er i en særlig vanskelig situation. Grundlaget for vurderingen ogdermed fordelingen af rammen vil være følgende kriterier:Driftsmæssig ubalance,hvor den driftsmæssige balance defineressom. forskellen mellem kommunens driftsudgifter på det skattefinan-sierede område og kommunens nettoindtægter fra skatter, tilskud,udligning og renter.Udgiftspres fra demografiske forskydninger,herunder særligt somfølge af høj vækst i antal børn og/eller ældre.Udgiftspres på overførselsområdetsom følge af udviklingen i udgif-ter til blandt andet førtidspension og kontanthjælp.Finansiel sårbarhed og likviditet,herunder lav gennemsnitlig likviditetog lav finansiel balance primo 2007.Lavt investeringsniveau over flere år,dvs. lave gennemsnitlige an-lægsudgifter på det skattefinansierede område over en årrække.
Kommuner, der vedtager en skattestigning i overensstemmelse med entildelt andel af rammen til skatteforhøjelser, vil blive friholdt for en eventuelindividuel modregning i bloktilskuddet for 2010 ved et samlet brud på skatte-aftalen.Kommunerne kan indsende ansøgning herom til Indenrigs- og Socialministe-riet senest den 7. september 2009. På baggrund af de indkomne ansøgnin-ger vil det blive vurderet, i hvilket omfang de pågældende kommuner opfyl-der ovennævnte kriterier og på den baggrund, i hvilket omfang kommuner-nes ansøgning kan imødekommes.Det er således ikke muligt på nuværende tidspunkt at oplyse om de nærme-re krav til omfanget af opfyldelse af de fem kriterier, men det understreges,at der vil blive lagt vægt på, om kommunerne ud fra en samlet betragtningmed baggrund i kriterierne kan vurderes at være i en særlig vanskelig situa-tion, der kan give anledning til et behov for en skatteforhøjelse.
Karen Ellemann/ Dorte Lemmich Madsen