Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 21. juli 2009
IMS/ J.nr. 2009-5060
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 24. juni2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 148 (KOU Alm. del), stillet efter ønske fra FlemmingBonne (SF).
Spørgsmål nr. 148:”Hvilke muligheder har kommunalbestyrelsen for at gennemføre nedrivningeraf stærkt misligholdte bygninger, hvis ejeren af ejendommene ikke er enigmed kommunen om nedrivning, men spekulerer i at tjene på ruinen?”
Svar:Udgangspunktet for nedrivninger, som gennemføres med midler fra den nyepulje til opprioritering af det fysiske miljø i udkantsområder, vil være, at dissesker efter en frivillig aftale mellem kommunalbestyrelse og ejer af en byg-ning. Der vil typisk være tale om, at kommunalbestyrelsen opkøber en ejen-dom på tvangsauktion eller via almindeligt salg og herefter nedriver ejen-dommen eller sælger den til istandsættelse.Såfremt en ejer ikke vil afstå sin ejendom, har kommunen efter byfornyelses-lovens regler om kondemnering mulighed for at give ejeren påbud om ned-rivning, såfremt det er forbundet med sundheds- eller brandfare at benyttebygningen.Det fremgår således af byfornyelseslovens § 76, at såfremt en bygningsbenyttelse er forbundet med sundhedsfare eller brandfare, kan kommunal-bestyrelsen nedlægge forbud mod, at bygningen eller en del af denne benyt-tes til beboelse eller ophold for mennesker. Kommunalbestyrelsen fastsættersamtidig en frist for fraflytning eller rydning af de pågældende boliger elleropholdsrum. Det følger videre af byfornyelseslovens § 77, stk. 2, at kommu-nalbestyrelsen samtidig med eller efter, at der er nedlagt forbud mod bebo-
2
else eller ophold, kan give ejeren påbud om inden for en fastsat frist at ladebygningen eller en del af denne nedrive og grunden ryddeliggøre.
Karen Ellemann/ Søren H. Thomsen