Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 2. juli 2009Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 11. juni2009 følger hermed indenrigs og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 134 (KOU Alm. del), stillet efter ønske fra Anne-MarieMeldgaard (S).
GLD/ J.nr. 2009-4800
Spørgsmål nr. 134:”Ministeren bedes oplyse, hvilke konsekvenser, der kan være ved at givedanskere, der opholder sig i udlandet, men modtager ydelser fra Danmarkog betaler sin skat i Danmark, stemmeret til Folketinget?”
Svar:Grundlovens § 29, stk. 1, har følgende ordlyd:”Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk indfødsret, fast bopæl i riget og harnået den i stk. 2 omhandlede valgretsalder, medmindre vedkommende er umyndigg-jort. Det bestemmes ved lov, i hvilket omfang straf og understøttelse, der i lovgivnin-gen betragtes som fattighjælp, medfører tab af valgret.”
Den vedtagne valgretsalder er 18 år.Det er således ikke tilstrækkeligt for at have valgret til Folketinget, at en per-son har dansk indfødsret, har opnået alderen for valgret og i øvrigt ikke erunder værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter værge-målslovens § 6 (tidligere kaldt ”umyndiggjort”). Det kræves yderligere eftergrundloven, at man harfast bopæl i riget.Bopælskriteriet indebærer, at danskere, der opholder sig i udlandet, skalhave bevaret en ganske særlig tilknytning til riget, for at de, uanset udlands-opholdet, kan anses for at have fast bopæl i riget i grundlovens forstand. Denærmere regler herom følger af § 2 i lov om valg til Folketinget (lovbekendt-gørelse nr. 145 af 24. februar 2009), som har følgende ordlyd:”§2.
Personer, der er ansat i den danske stat og beordret til tjeneste uden for ri-get, anses for at have fast bopæl i riget.
2
Stk. 2.Følgende personer, der midlertidigt har taget ophold i udlandet, anses lige-ledes for at have fast bopæl i riget:1)Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet som ansat af endansk offentlig myndighed eller en herværende privat virksomhed eller for-ening.2)3)4)5)6)Personer, der opholder sig i udlandet som ansat i en international organisa-tion, hvoraf Danmark er medlem.Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet af en dansk hjælpe-organisation.Personer, der opholder sig i udlandet i uddannelsesøjemed.Personer, der opholder sig i udlandet af helbredsmæssige grunde.Personer, der opholder sig i udlandet, og som i henseende til tilknytningen tilriget ganske må sidestilles med de personer, der er nævnt i nr. 1-5.Stk. 3.Personer, der opholder sig i udlandet, anses ligeledes for at have fast bo-pæl i riget, såfremt de agter at vende tilbage til riget inden for 2 år efter udrejsen.Stk. 4.En person, der samlever på fælles bopæl med en person, der er omfattet afstk. 1, 2 eller 3, anses for at have fast bopæl i riget, såfremt de pågældende to sam-levende1)2)har indgået ægteskab eller registreret partnerskab med hinanden elleropfylder betingelserne for at indgå ægteskab eller registreret partnerskabmed hinanden og havde etableret fælles bopæl inden udrejsen.”
For at bevare valgretten skal personer, der har valgret uanset udlandsop-hold, og som i forbindelse med udrejsen er registreret i CPR som udrejst,optages på valglisten efter anmodning, som rettes til den hidtidige bopæls-kommune. Det er således den tidligere bopælskommune og i visse sager etuafhængigt nævn, Valgnævnet, der træffer afgørelse i sager om optagelsepå valglisten uanset ophold i udlandet. Personer, der optages på valglistenefter anmodning, vil efter Valgnævnets praksis kunne bevare deres valgretuanset ophold i udlandet i op til 10 år.For så vidt angår personer omfattet af folketingsvalglovens § 2, stk. 1, gæl-der, at statsansatte beordret til tjeneste uden for riget efter den 1. juli 2000ikke skal registreres som udrejst i CPR uanset varigheden af udlandsophol-det, hvorfor denne gruppe normalt vil blive optaget automatisk på valglisten.Der er således allerede en vis mulighed for at bevare valgretten for perso-ner, som er registreret som udrejst i CPR, i en periode op til 10 år. Dette vilogså omfatte personer, der betaler skat til Danmark og/eller modtager ydel-ser fra Danmark, f.eks. pensionister, der opholder sig midlertidigt i udlandetaf helbredsmæssige årsager og kan medtage deres pension til udlandet ogbetaler skat af ydelsen i Danmark, jf. § 2, stk. 2, nr. 5), eller studerende, dermodtager SU under et studieophold i udlandet, jf. § 2, stk. 2, nr. 4). Det erdog ikke modtagelsen af de pågældende ydelser og/eller betaling af skat tilDanmark under opholdet i udlandet, der bevirker, at de pågældende grupperanses for at have bevaret en ganske særligt tilknytning til riget, der gør, at de
3anses for at have fast bopæl i riget uanset deres midlertidige ophold i udlan-det, men de årsager, der er nævnt under § 2, stk. 2, nr. 1-6.Det indgik i regeringsgrundlaget for den første regeringsperiode under dentidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen, at regeringen ville arbejdefor en udvidelse af den kreds af udlandsdanskere, som bevarer deres valg-ret, selvom de opholder sig i udlandet. Regeringen nedsatte som følge herafi april 2003 et udvalg – Valgretsudvalget – med deltagelse af uafhængigestatsretskyndige eksperter, som fik til opgave at undersøge, hvorledes kred-sen af personer med dansk indfødsret, der under ophold i udlandet har valg-ret til Folketinget,i videst muligt omfangkunne udvides inden for grundlo-vens rammer.Valgretsudvalget konkluderede i sin betænkning nr. 1432 om valgret underudlandsophold, der blev offentliggjort den 4. november 2003, at valgret tilFolketinget under udlandsophold kunne udvides til at omfatte alle danskestatsborgere, der er fyldt 18 år, og som agter at vende tilbage til Danmarkinden for to år efter udrejsen, uanset årsagen til udlandsopholdet. Udvalgetkonkluderede også, at det ikke herudover er muligt inden for rammerne afgrundloven at udvide kredsen af danske statsborgere, der har valgret underudlandsophold.Udvalgets konklusioner blev udmøntet i lov nr. 438 af 9. juni 2004, hvorvedden ovenfor citerede bestemmelse i folketingsvalglovens § 2, stk. 3, blevindsat. Lovændringen bevirkede efter regeringens skøn, at yderligere ca.1.000 udlandsdanskere fik tillagt valgret. Derudover blev der gennemført enrække administrative lettelser, som skulle give bedre rammer for, at perso-ner, der har mulighed for at bevare deres valgret i forbindelse med udrejse,rent faktisk også gør brug af den. Regeringen tog resultatet af udvalgetsundersøgelse til efterretning og lagde udvalgets konklusioner til grund for detforslag til ovennævnte lov, som Folketinget vedtog i 2004.Personer, der modtager ydelser fra Danmark og betaler deres skat i Dan-mark vil derfor alene have valgret til Folketinget uanset ophold i udlandet idet omfang de er omfattet af en af de persongrupper, der er opregnet i denovenfor citerede § 2 i lov om valg til Folketinget.
Karen Ellemann/Christian Vigh