Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
704974_0001.png
704974_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 2. juli 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MME/ J.nr. 2009-4940
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 4. juni2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 131 (KOU alm. del).
Spørgsmål nr. 131:”Hvad er ministerens kommentar til de regionalpolitiske muligheder i rappor-ten fra Svendborg og Langeland Kommuner "Fra omvej til smutvej - Fyn ogFemern", jf. KOU alm. del - bilag 80.”
Svar:Det er regeringens hensigt, at det skal være attraktivt at bo og arbejde i alledele af landet. Regeringen har derfor iværksat en lang række initiativer, derskal bidrage til at fremme denne regionalpolitiske målsætning. Initiativernefremgår af Regionalpolitisk redegørelse 2009, som er fremlagt for Folketin-get i dette forår.Fra redegørelsen kan blandt andet fremhæves, at der den 2. september2008 blev indgået en aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne, Socia-listisk Folkeparti og Det Radikale Venstre om etablering af en fast forbindel-se over Femern Bælt. Dansk Folkeparti har efterfølgende tilsluttet sig afta-len. Forbindelsen skal styrke den samlede infrastruktur i både Øst- og Vest-danmark samt de trafikale forbindelser mellem Danmark og Tyskland, nårforbindelsen forventes åbnet for trafik i 2018.Endvidere blev der den 29. januar 2009 indgået Aftale om en grøn trans-portpolitik mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socia-listisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance. Med aftalen gen-nemføres en omfattende reform af infrastrukturen.Svendborg og Langeland kommuner har i maj 2009 i fællesskab fremlagtrapporten ”Fra omvej til smutvej – Fyn og Femern”. Rapporten giver nogle
2
spændende og visionære bud på, hvordan der forventes at kunne opståregionalpolitiske muligheder, såfremt der gennemføres en række infrastruk-turelle tiltag i form af opgradering af vejanlæg, havne og færger i områdetmellem Fyn, Langeland og Lolland.Der peges i rapporten på regionalpolitiske muligheder som udvikling af at-traktive bosætningstilbud, styrket turisme og bedre tilgængelighed, der kangøre det mere attraktivt for virksomheder at placere sig i området.Da spørgsmålet endvidere henhører under Transportministeriets ressortom-råde, har jeg bedt om bidrag derfra. Transportministeren har i den forbindel-se oplyst følgende:”Svendborg og Langeland Kommuner kommer med et interessant bud påudvikling af infrastrukturen i det sydfynske i forbindelse med den kommendefaste forbindelse over Femern Bælt.D. 26. juni 2009 åbnes motorvejsstrækningen Kværndrup-Svendborg, ogdermed står den 35 kilometer lange Svendborgmotorvej færdig.En videre udbygning af rute 9 delvis til motortrafikvej mellem Svendborg ogLangeland indgik i Vejdirektoratets undersøgelse og rapport ”Sydøst-ruten,Rute 9, Odense-Maribo” fra 1992. Vejdirektoratets rapport vil kunne indgåsom grundlag i tilfælde af, at det måtte blive besluttet at gå videre med merekonkrete udbygningsplaner for rute 9 på den pågældende strækning.Det er min hensigt at foreslå partierne bag aftalen om en grøn transportpoli-tik af 29. januar 2009 at drøfte en eventuel iværksættelse af en forundersø-gelse af perspektiverne for en styrkelse af rute 9 i tilknytning til den planlagtefaste forbindelse over Femern Bælt.”Jeg kan henholde mig hertil.
Karen Ellemann/ Michael Medom Hansen