Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
700717_0001.png
700717_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 19. juni 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LHB/ J.nr. 2008-848
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 15. maj2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 125 (KOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraRasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 125:”Som opfølgning på ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål P-Q be-des ministeren oplyse, hvorledes regeringens Familie- og Arbejdsmarkeds-kommission i sin rapport har defineret lukkedage og grundlaget for selveomkostningerne forbundet med at afskaffe lukkedagene.”
Svar:Familie- og arbejdslivskommissionen blev nedsat af regeringen den 2. de-cember 2005, med det formål at se på de rammer, som har betydning forden enkeltes balance mellem familie- og arbejdslivet.Kommissionen stiller forslag om, at afskaffe lukkedage i dagpasning på al-mindelige hverdage. Der bør dog stadig være mulighed for at holde lukket iforbindelse med sammenhængende ferieperioder, hvor mange familier alli-gevel holder børnene hjemme. Kommissionen fik bistand af Centre for Eco-nomic and Business Research (CEBR) til beregningerne af anbefalingensøkonomiske konsekvenser. I det følgende gengives hovedlinjerne i disseberegninger.CEBR har brugt FTF’s undersøgelse: ”Lukkedage i danske institutioner”(2006) som grundlag til at opgøre antallet af lukkedage. Baseret på FTF’sundersøgelse, antager CEBR, at det gennemsnitlige antal lukkedage var påca. 8 dage om året. Lukkedage defineres som dage, hvor institutionerneholder lukket ud over weekender og helligdage.
2
For at beregne antallet af dage, der skal afskaffes, anvender CEBR en op-gørelse fra 2006 over, hvor stor en andel af institutionerne der har lukkedagei seks definerede tidsrum: Skolernes sommerferie, jul og nytår, påsken, for-årets øvrige helligdage, vinter- og efterårsferie samt andre hverdage. Detfremgår ikke af undersøgelsen, hvor mange lukkedage der i gennemsnitligger i de respektive perioder, hvorfor CEBR antager, at der er lige mange.CEBR anfører, at denne antagelse kan være problematisk, da der kan væretale om flere lukkedage i ferieperioder end i de øvrige perioder.I anbefalingen fremgår det, at lukkedage i perioder med lavt fremmøde an-ses som værende fornuftige. På den baggrund tager CEBR’s beregningerudgangspunkt i, at lukkedage i skolernes sommerferie og dagene mellem julog nytår ikke skal indgå som lukkedage, der skal afskaffes. Der argumente-res ikke for, hvorfor lukkedage i påsken, vinter- og efterårsferie samt foråretsøvrige helligedage ikke opfylder disse kriterier. Ved at anvende brugen aflukkedage i de seks perioder som vægte finder CEBR, at der skal afskaffes4,1 dage.For at beregne udgifterne forbundet ved afskaffelsen af disse dage anven-des de budgetterede bruttodriftsudgifter i 2006 til børnepasning, som de eropgjort på Indenrigs- og Socialministeriets database, www.noegletal.dk.CEBR antager, at udgifterne ved at holde daginstitutioner åbne er proportio-nale med antallet af dage, der er åbent. Derved findes, at de forventedemerudgifter vil være 640 mio. kr. (brutto). Når der modregnes for en tilsva-rende stigning i forældrebetalingen, findes merudgifterne for det offentlige til475 mio. kr. (netto)CEBR har endvidere lavet beregninger på, hvordan arbejdsudbuddet påvir-kes ved afskaffelse af lukkedage på almindelige hverdage. Disse beregnin-ger er hovedsageligt baseret på CEBR’s egne antagelser om, hvordan for-ældrene handler ved lukkedage, eksempelvis ved at tage en feriedag ellermelde sig syg. CEBR finder på denne måde, at arbejdsudbuddet årligt for-bedres med knap 2.000 fuldtidspersoner, mens et lavere sygefravær vil øgearbejdsgivernes indtægter med omkring 200 mio. kr. efter skat. De offentligefinanser vil blive forbedret med omkring 375 mio. kr. som følge af størrearbejdsudbud og flere skatteindtægter.Samlet set finder CEBR, at de offentlige merudgifter ved at gennemføreforslaget vil være på cirka 100 mio. kr. som følge af de forventede dynami-ske effekter.
Karen Ellemann/ Birgitte Olesen