Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 26. maj 2009
LHA/ J.nr. 2009-4020
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 7. maj2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 120 (KOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 120:”Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang der er hjemmel i den kommunalestyrelseslov til, at fagudvalgene kan lave sub-delegation, f.eks. videredele-gering til administrationen af en af kommunalbestyrelsen givet delegation tilet fagudvalg?”Svar:Fagudvalgene, dvs. de stående udvalg, i en kommune varetager efter lovom kommunernes styrelse den umiddelbare forvaltning af de anliggender,der ved kommunens styrelsesvedtægt er henlagt til dem, jf. lovens § 17, stk.1. Heri ligger, at det påhviler udvalgene at afgøre alle sædvanlige løbendesager inden for udvalgets sagsområde, med mindre andet følger af lovgiv-ningen eller af kommunalbestyrelsens beslutning. Udvalgene er således vedloven tildelt en kompetence, der dog er betinget af, at kommunalbestyrelsenikke griber ind. Udvalgene har en vid adgang til at overlade deres beføjelsersom led i den umiddelbare forvaltning af deres anliggender til den kommuna-le administration, med mindre kommunalbestyrelsens dispositioner giverholdepunkter for at antage noget andet.Delegation fra kommunalbestyrelsen er således ikke nødvendig for, at destående udvalg kan varetage opgaver, der er omfattet af den umiddelbareforvaltning af deres anliggender. Derimod vil en delegationsbeslutning frakommunalbestyrelsen være nødvendig i andre tilfælde, f.eks. hvis kommu-nalbestyrelsen vil overlade det til et udvalg at træffe beslutninger, der gårherudover. Det bemærkes i den forbindelse, at det forhold, at kommunalbe-styrelsen efter § 2, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, styrer kommunensanliggender, ikke er til hinder for, at kommunalbestyrelsen kan delegere sinkompetence til et stående udvalg eller til den kommunale administration,med mindre noget andet er fastsat eller forudsat i lovgivningen.
2
Subdelegation fra et stående udvalg omfatter dermed kun tilfælde, hvorkommunalbestyrelsen har truffet en beslutning om at overlade en beføjelsetil udvalget, og udvalget delegerer denne beføjelse til andre inden for kom-munen f.eks. den kommunale administration. Der er ikke tale om subdelega-tion, når udvalget overlader beføjelser, som er en del af varetagelsen af denumiddelbare forvaltning af udvalgets anliggender, til administrationen.Spørgsmålet om tilladeligheden af videreoverdragelse af delegerede befø-jelser kan ikke besvares generelt, men må afgøres ud fra en konkret vurde-ring i de enkelte delegationssituationer. Af betydning for denne vurdering vilvære udtrykkelige eller stiltiende forudsætninger hos den delegerende, dvs.kommunalbestyrelsen, indholdet af de delegerede beføjelser og til hvemvidereoverdragelsen sker.Kompetencefordelingsplaner eller organisationsplaner i en kommune, somer vedtaget af kommunalbestyrelsen, vil antagelig oftest hvile på indgåendeovervejelser om, på hvilket niveau kommunalbestyrelsen finder, at de i pla-nen angivne beslutninger skal træffes. Derfor må det – i det omfang sådan-ne planer er udtryk for delegationsbeslutninger fra kommunalbestyrelsen tilet stående udvalg, jf. ovenfor – som udgangspunkt antages, at subdelega-tion til administrationen ikke kan ske. Også i andre tilfælde af delegation frakommunalbestyrelsen til et stående udvalg vil udgangspunktet formentligvære, at subdelegation er udelukket, med mindre kommunalbestyrelsensdelegationsbeslutning giver holdepunkter for at antage noget andet.Der henvises til betænkning 894/1980 om kommunale styrelsesformer ogkommunalpolitikernes arbejdsvilkår m.v., side 128 ff., og Preben Espersen,Delegation i kommunestyret, 1985, side 114 ff.
Karen Ellemann/ Christian Vigh