Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 15. maj 2009
BM/ J.nr. 2009-3833
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 5. maj2009 til indenrigs- og socialministeren følger hermed indenrigs- ogsocialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 115 (KOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen(S).
Spørgsmål nr. 115:”Ministeren bedes oplyse om kriterierne for, hvem der kan købe adgang til
CPR-registret, statens CPR-kontors kontrol med denne brug afCPR-registret, borgerens mulighed for at sige "nej tak" til at kunne slås op iregistret samt specificere, hvilke oplysninger, man kan få adgang til iCPR-registret, hvis man køber sig adgang.”Svar:
Det lægges til grund for besvarelsen, at spørgsmålet vedrører produktet CPRSøg, som har været omtalt i medierne.Det Centrale Personregister (CPR) er et centralt register, som indeholdergrundlæggende personoplysninger om den danske befolkning og administre-res i overensstemmelse med CPR-loven, som blev vedtaget i sommeren 2000af et bredt flertal i Folketinget. Formålet med loven er bl.a. at sikre, at oplys-ningerne i CPR på en hensigtsmæssig måde kan videregives til offentligemyndigheder og private med en berettiget interesse heri.Efter CPR-lovens § 39 har aktieselskaber, anpartsselskaber, fonde, virksom-heder og andre juridiske personer samt fysiske personer, der driver erhvervs-virksomhed, ret til at få adgang til at stille elektroniske enkeltforespørgslertil CPR. For foreninger er det tillige en betingelse, at de har et anerkendel-sesværdigt formål.For at få adgang til oplysninger om en person i CPR, skal denne i forvejenkunne identificeres entydigt af virksomheden mv.Kun en begrænset del af oplysningerne i CPR må videregives i forbindelsemed denne adgang, og borgernes personnumre er ikke en del af disse oplys-
2ninger. Derimod drejer det sig om aktuelle ubeskyttede navne- og adresseop-lysninger, oplysning om eventuel stilling, oplysning om eventuel markedsfø-ringsbeskyttelse, oplysning om dødsfald, dato for dødsfald og afdødes davæ-rende adresse, medmindre denne er beskyttet, oplysning om eventuel for-svinden og datoen herfor, oplysning om udrejse og datoen herfor, samt even-tuel udlandsadresse, medmindre denne er beskyttet, oplysning om eventuelkontaktadresse og dato herfor, samt oplysning om eventuelt værgemål efterværgemålslovens § 6, datoen herfor og værgens navn og adresse. Der ersåledes tale om almindelige ikke-følsomme oplysningers, som enhver borgeruden nærmere begrundelse kan få oplyst fra CPR ved henvendelse til kom-munen, jf. CPR-lovens § 42, stk. 2.Det kan herudover oplyses, at en borger altid kan få registreret navne- ogadressebeskyttelse i CPR ved henvendelse til sin bopælskommune. Mednavne- og adressebeskyttelse vil ens navn og adresse ikke blive videregivettil virksomheder mv. via CPR Søg.Endelig kan det oplyses, at alle private virksomheder mv., som i dag haradgang til CPR efter CPR-lovens § 39, er godkendt af Indenrigs- og Social-ministeriet, og at adgangen er reguleret af en række vilkår, som har væretforelagt Datatilsynet.
Karen Ellemann/ Carsten Grage