Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Byfornyelsesloven og energirigtige renoveringer11. december 2009I besvarelse af 28. maj 2009 af Folketingets Kommunaludvalgs spørgsmål nr.106 og 107 (KOU alm. del) har Indenrigs- og Socialministeriet oplyst, at det måantages, at en kommune ikke med hjemmel i de uskrevne regler om kommu-nernes opgavevaretagelse (kommunalfuldmagtsregler) kan etablere en pulje tilboligejeres energirigtige renoveringer.Statsforvaltningen Syddanmark har i udtalelse af 27. oktober 2009 som svar påKolding Kommunes anmodning om forhåndsgodkendelse af en pulje på 2-3mio. kr. til støtte af energirigtige private byggeprojekter anført, at kommunenikke lovligt vil kunne etablere en sådan pulje. Statsforvaltningen har hervedhenvist til ovennævnte besvarelser af Folketingets Kommunaludvalgs spørgs-mål.Indenrigs- og Socialministeriet skal i den anledning imidlertid supplerende oply-se, at en kommune i henhold til byfornyelsesloven har forskellige muligheder forat yde støtte til byfornyelsesforanstaltninger, herunder energirigtige renoverin-ger.Indenrigs- og Socialministeriet kan herom oplyse følgende:I henhold til byfornyelseslovens kapitel 3, 4 og 5 kan kommunalbestyrelseninden for den på finansloven afsatte statslige udgiftsramme til byfornyelse ydestøtte med 50 pct. statslig refusion til forbedrings- og vedligeholdelsesarbejderpå private udlejningsboliger, ejer- og andelsboliger samt bygninger, der inde-holder erhverv og beboelse.Forbedrings- og vedligeholdelsesarbejder omfatter blandt andet energirigtigerenoveringer. En kommune kan således med hjemmel i de nævnte kapitler ibyfornyelsesloven og i overensstemmelse med de nærmere betingelser, der
J.nr. 2009-3385
gælder herfor, dvs. at boligen mangler tidssvarende installationer i form af tids-svarende opvarmning, wc eller bad eller er opført før 1950 og er væsentligtnedslidt yde støtte til blandt andet energirigtige renoveringer.Efter byfornyelseslovens § 98, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen endvidere afsine egne midler, dvs. uden refusion fra staten, yde støtte til byfornyelsesforan-staltninger, som er omfattet af loven, jf. herved ovenfor. Anvendelsesområdet erde samme bygninger og arbejder, som er omfattet af lovens bestemmelser, ogstøtten kan ydes under forudsætning af, at de samme betingelser for at ydestøtte med statslig finansiering er opfyldt.Efter byfornyelseslovens § 98, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen endvidere ydestøtte af egne midler til byfornyelsesforanstaltninger, der ikke i øvrigt kan ydesstøtte til efter loven. Der er ej heller krav om, at betingelserne efter kapitel 3, 4og 5 for at yde støtte er opfyldt. Kommunen vil således uden særlige betingelserkunne yde støtte til energirigtige renoveringer af ejendomme i kommunen.Kolding Kommune har således mulighed for af den statslige ramme til bygnings-fornyelse at opnå 50 pct. statslig refusion til byfornyelsesforanstaltninger, her-under blandt andet energirigtige renoveringer, omfattet af byfornyelseslovenskapitel 3, 4 og 5.I det omfang kommunen uden statslig refusion ønsker at yde støtte til energirig-tige renoveringer, vil det endvidere kunne ske med hjemmel i byfornyelseslo-vens § 98. Støtten vil således kunne etableres i form af en pulje af en bestemtstørrelse, som boligejere under de (saglige) betingelser, som kommunen stiller,kan søge om tilskud fra.Hvis Kolding Kommune har spørgsmål om muligheden for at yde støtte til by-fornyelsesforanstaltninger, er kommunen velkommen til at rette henvendelse tilIndenrigs- og Socialministeriets Byfornyelseskontor, Pia Scott Hansen, tlf.33 9294 54.Indenrigs- og Socialministeriet har sendt kopi af dette brev til StatsforvaltningenSyddanmark.
Med venlig hilsen
Hanna EgeChefkonsulent
2