Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 28. maj 2009
EGE/ J.nr. 2009-3385
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 23. april2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 106 (KOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Lorentzen (SF) (MFU)
Spørgsmål nr. 106:”Ministeren bedes oplyse, om den omtalte renoveringspulje i Kolding, der eromtalt i artiklen "Lokal renoveringspulje begravet", Jydske Vestkysten 22.april 2009, jf. KOU alm.del - bilag 71, vil være lovlig?”
Svar:Det er anført i den artikel, der er nævnt i spørgsmålet (jf. KOU alm.del –bilag 71), at Plan- og Miljøudvalget i Kolding Kommune har overvejet atetablere en pulje på 2,4 mio. kr. til brug for boligejeres energirigtige renove-ringer. Overvejelserne er mundet ud i, at udvalget har besluttet alligevel ikkeat etablere puljen under henvisning til, at der efter kommunalfuldmagtsreg-lerne gælder et forbud mod tilskud til enkeltpersoner.Jeg kan i den anledning oplyse, at spørgsmålet om, hvorvidt en kommunekan etablere en pulje til brug for boligejeres energirigtige renoveringer, ikkeer reguleret i den skrevne lovgivning.Spørgsmålet skal derfor afgøres efter almindelige kommunalretlige grund-sætninger om kommuners opgavevaretagelse, de såkaldte kommunalfuld-magtsregler.Efter kommunalfuldmagtsreglerne antages at gælde et almennyttekriterie.Dette kriterium indebærer, at en kommune som udgangspunkt kun kan gen-nemføre foranstaltninger, som har sammenhæng med det kommunale fæl-lesskabs behov, og som kommer en bredere kreds af kommunens borgere til
2
gode. Heraf følger, at en kommune normalt ikke uden lovhjemmel kan gen-nemføre foranstaltninger, der udelukkende eller i det væsentligste er motive-ret i varetagelse af individuelle interesser hos enkeltpersoner eller grupper afenkeltpersoner. Hvor der i øvrigt er et lovligt kommunalt formål, indebærerden omstændighed, at virkningen af en kommunal disposition er til fordel foren enkelt person, ikke i sig selv, at den pågældende disposition bliver ulov-lig. Det er endvidere lovligt, at foranstaltningen ikke kommer alle kommu-nens borgere til gode, såfremt der er tale om en sagligt afgrænset kreds afkommunens borgere.Det er efter kommunalfuldmagtsreglerne endvidere antaget, at en kommuneikke uden lovhjemmel kan tildele ydelser til enkeltpersoner eller grupper afenkeltpersoner, der er afgrænset efter økonomiske eller andre sociale krite-rier.Der ses ikke i den juridiske litteratur eller i de kommunale tilsynsmyndighe-ders praksis at være taget stilling til spørgsmålet om, hvorvidt det er enkommunal opgave at varetage energibesparende hensyn. Det antages imid-lertid efter kommunalfuldmagtsreglerne, at det – uden for det lovbestemteområde – i vid udstrækning er en kommunal opgave at varetage miljøhen-syn. Indenrigs- og Socialministeriet finder, at dette også omfatter energibe-sparende hensyn.Efter Indenrigs- og Socialministeriets opfattelse indebærer ovenstående, atkommuner kan iværksætte foranstaltninger i kommunen, der har som over-ordnet formål at varetage energibesparende hensyn, for eksempel ved atinformere borgerne generelt eller konkret om energibesparende tiltag.For så vidt angår spørgsmålet om etablering af en pulje til boligejeres energi-rigtige renoveringer må Indenrigs- og Socialministeriet lægge til grund, delsat kommunen hermed (med)finansierer håndværksarbejder, dels at sådannerenoveringer – uanset at de også vil have en energibesparende effekt –navnlig vil begunstige de pågældende boligejere, idet det må antages, atrenovering vil indebære en værdiforøgelse af den pågældende ejendomsamt besparelser for boligejeren i form af færre løbende udgifter til blandtandet el og varme.Indenrigs- og Socialministeriet finder på den baggrund, at en kommune somudgangspunkt ikke efter kommunalfuldmagtsreglerne har hjemmel til at etab-lere en pulje til boligejeres energirigtige renoveringer. Det skyldes - uanset,at en kommune lovligt kan varetage energibesparende hensyn – at en sådanordning først og fremmest må antages at være til fordel for enkeltpersoner.Jeg kan endvidere oplyse, at efter lov om kommunernes styrelse varetagestilsynet med kommunerne af statsforvaltningen i den region, hvori kommu-nen er beliggende.
3
Statsforvaltningens tilsyn er et retligt tilsyn. Det betyder, at statsforvaltningenfører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gæl-der for offentlige myndigheder.Statsforvaltningen kan ikke tage stilling til, om kommunernes dispositioner errimelige eller hensigtsmæssige eller til spørgsmål om skønsudøvelsen, sålænge skønnet udøves inden for de rammer, der er fastsat i lovgivningen.Statsforvaltningen kan imidlertid afgive vejledende udtalelser om lovlighedenaf en påtænkt kommunal disposition eller undladelse.Det tilkommer således statsforvaltningen at tage stilling til, hvorvidt en kom-munes tiltag med henblik på varetagelse af energibesparende hensyn erlovlig, herunder på baggrund af en forespørgsel fra en kommune herom.
Karen Ellemann/ Christian Vigh