Kirkeministeriet Telefon 3392 3390 Dokument nr. 392052 Dato: 18. december 2008
|
Folketingets Kirkeudvalg
|
|
Ved brev af 4. december 2008 fra Folketingets Kirkeudvalg (alm. del – spørgsmål 20), har Kirkeudvalget bedt mig besvare følgende spørgsmål:
â€SpørgsmÃ¥l 20
Ministeren bedes oplyse, hvordan mindretalshensynet sikres i de enkelte præsteansættelsesformer.â€
Svar:
Mindretalshensynet har til formål at tage hensyn til evt. teologiske mindretal i pastoratet. Hensynet er således ikke rettet mod stillingsindhaveren.
Mindretalshensynet er knæsat i ansættelseslovens § 11, stk. 3, der lyder således:
â€Â  Stk. 3. Ved ansættelse i præstestillinger i pastorater med flere præstestillinger skal kirkeministeren tage hensyn til mindretal i pastoratet.â€.
Mindretalshensynet omfatter umiddelbart præstestillinger, hvor ansættelse finder sted på tjenestemandsvilkår.
Det følger af ansættelseslovens § 13, at mindretalsbeskyttelsen i lovens § 11, stk. 3, ikke omfatter præstestillinger, hvor ansættelse sker på overenskomstvilkår. Bestemmelsen i ansættelseslovens § 13, lyder således:
â€Â§ 13. Bestemmelserne i §§ 9-10 og § 11, stk. 1, gælder ogsÃ¥ ved ansættelser af 1 Ã¥rs varighed eller mere af hjælpepræst med en beskæftigelsesgrad mindst svarende til halvtidsbeskæftigelse. Dette gælder dog ikke, sÃ¥fremt hjælpepræstestillingen er oprettet med henblik pÃ¥ helt eller overvejende at betjene institutioner eller grupper af personer, for hvilke der ikke er oprettet menighedsrÃ¥d.â€.
I det oprindelige forslag til lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., der blev fremsat den 17. januar 1990, blev der om mindretalshensynet i § 11, stk. 3, bl.a. anført følgende i de specielle bemærkninger (FT-A, 1989-90, spalte 3727f.):
â€Den nugældende regel, hvorefter kirkeministeren ved ansættelse i præstestillinger i pastorater med flere præstestillinger skal tage hensyn til mindretal i pastoratet, foreslÃ¥s videreført som § 11, stk. 3. Som det er tilfældet nu, tager bestemmelsen kun sigte pÃ¥ teologisk retningsbestemte mindretal. Bestemmelsen finder ikke anvendelse pÃ¥ stillinger som hjælpepræst, jf. herved ogsÃ¥ forslaget til § 13. […]
Kirkeministeriet kan i øvrigt tilslutte sig ansættelseslovsudvalgets bemærkninger om bestemmelsen (betænkningen side 30), hvorefter der jævnligt lægges en med bestemmelsen ikke tilsigtet bastant forstÃ¥else af denne for dagen. Mindretalssynspunktet er kun et blandt flere hensyn, der bør indgÃ¥ i kirkeministerens overvejelser.â€.
I samme lovforslags specielle bemærkninger til § 13, blev der anført følgende (FT-A, 1989-90, spalte 3729):
â€Som nævnt i de almindelige bemærkninger har menighedsrÃ¥det ikke efter de gældende regler nogen indstillings- og udtaleret med hensyn til ansættelse af hjælpepræster. […]
Den foreslÃ¥ede bestemmelse er i overensstemmelse med ansættelseslovsudvalgets forslag, jf. hertil ogsÃ¥ betænkningen, side 32-33, og tilsigter at opnÃ¥ en balance mellem pÃ¥ den ene side ønskeligheden af menighedsrÃ¥denes medvirken og pÃ¥ den anden side nødvendigheden af, at vikarer og bistand kan indsættes i arbejdet med kortest muligt varsel. Ligesom det er tilfældet med sognepræstestillinger, jf. § 8, stk. 3, undtages hjælpepræstestillinger, der er oprettet med henblik pÃ¥ helt eller overvejende at betjene institutioner eller grupper af personer, for hvilke der ikke er oprettet menighedsrÃ¥d.â€.
Betegnelsen â€hjælpepræst†omfatter præster, der er ansat pÃ¥ overenskomstvilkÃ¥r. Ved overenskomstforhandlingerne i 2005, indførtes imidlertid betegnelsen â€sognepræst (OK)†for sognepræster, der er ansat efter bestemmelserne i overenskomst for akademikere i staten.
Birthe Rønn Hornbech
/ Rasmus Paaske Larsen
 Chefkonsulent