Kirkeudvalget 2008-09
KIU Alm.del
Offentligt
627625_0001.png
627625_0002.png
Folketingets Kirkeudvalg[email protected][email protected]
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 21Postboks 21231015 København Kwww.km.dkTelefon 3392 3390Telefax 3392 3913e-post [email protected]Dokument nr. 392378
Ved brev af 4. december 2008 fra Folketingets Kirkeudvalg (alm. del –spørgsmål 18), har udvalget bedt mig besvare følgende spørgsmål:”Spørgsmål18Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang ministeren selv vil tage initiativ tilat ændre på, at der sker ulighed i kompetencer, efteruddannelsesforhold ogarbejdsvilkår m.m. alene i kraft af, om en ordineret præst er tjenestemands-ansat, overenskomstansat eller åremålsansat, herunder om ministeren påtæn-ker at en sådan ligestilling evt. skal være begrænset i forhold til præster påunder kvart tid eller andet af ministeren fastlagt timetal.”Svar:Indledningsvis skal jeg henvise til min besvarelse af KIU alm. del – spørgs-mål 17, hvori jeg har redegjort for, at præsters ansættelsesform afspejler de-res funktion i forhold til sognemenigheden.I mit svar på KIU alm. del – spørgsmål 17 har jeg endvidere oplyst, at langthovedparten af folkekirkens præstestillinger er sognepræstestillinger, oprettettil at betjene sognemenigheden, og at disse stillinger besættes på tjeneste-mandsvilkår.Baggrunden for at indføre overenskomst på det ellers tjenestemandsdækkedepræsteområde, var oprindeligt ønsket om at kunne ansætte præster på deltid.Som jeg også har redegjort for i mit svar på KIU alm. del – spørgsmål 17,blev overenskomstansatte præster (indtil 2005 betegnet ”hjælpepræster”) op-rindeligt ansat til hjælp for en præst eller en menighed, såfremt arbejdets om-fang, sygdomstilfælde eller andre særlige forhold begrundede det.Antallet af overenskomstansatte præster er fortsat forholdsvis begrænset, jf.mit svar på KIU alm. del – spørgsmål 19.Jeg er opmærksom på, at ordlyden af spørgsmål 18 kan tolkes således, atpræster i dag også ansættes på åremål, jf. for tjenestemænds vedkommendetjenestemandslovens § 2, nr. 3, eller for overenskomstansattes vedkommendepkt. 12 i Personalestyrelsens cirkulære af 7. november 2001 om åremålsan-sættelse. Jeg skal derfor oplyse, at præster ikke ansættes på åremål efter disseregler.Jeg kan endvidere oplyse, at der ikke er begrænsninger vedr. præsters uddan-nelsesforhold alene på baggrund af, om en ordineret præst er ansat på tjene-
Dato: 18. december 2008
stemandsvilkår eller på overenskomstvilkår. Der gælder således de sammeforudgående uddannelseskrav til præster, uanset ansættelsesform.Endvidere sondres der ikke mellem tjenestemandsansatte og overenskomst-ansatte præster i § 22, i Kirkeministeriets bekendtgørelse af 31. august 2007om folkekirkens uddannelsesinstitutioner for præster, hvorefter præster, deransættes første gang i folkekirken, har adgang til efteruddannelsen.Tjenestemandsansatte og overenskomstansatte præster har således sammemulighed for at deltage i efteruddannelse på folkekirkens uddannelsesinstitu-tioner for præster. Dog gælder det at præster, der ansættes i vikariater eller istillinger på overenskomstvilkår med en beskæftigelseskvote på under 50%,er undtaget fra kravet om, at de skal have gennemført efteruddannelsens 4ugekurser senest 5 år efter ansættelsen, jf. bekendtgørelsens § 26, stk. 3, jf.stk. 2.I øjeblikket drøftes det i Kirkeministeriet, om der visse steder bør ske en æn-dring af vilkårene for overenskomstansatte præster.
Side 2Dokument nr.: 392378
Birthe Rønn Hornbeck/ Rasmus Paaske LarsenChefkonsulent