Indfødsretsudvalget 2008-09
IFU Alm.del
Offentligt
748530_0001.png
748530_0002.png
748530_0003.png
748530_0004.png
748530_0005.png
Dato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:
28. oktober 2009Indfødsretskontoret2009/307-3KTH

Besvarelse af spørgsmål nr. 20 stillet af Folketingets Indfødsretsudvalg efter

ønske fra Søren Krarup (DF) til ministeren for flygtninge, indvandrere og in-

tegration den 23. juni 2009 (alm. del).

Spørgsmål:

”Ministeren bedes redegøre for rejsedokumenter udstedt til flygtninge (fremmed-pas) efter reglerne i Flygtningekonventionen af 28. juli 1951, herunder oplyse hvormange fremmedpas der årligt udstedes til flygtninge i Danmark, på hvilken mådefremmedpas adskiller sig fra danske pas, hvor mange (dansk udstedte) fremmed-pas der årligt bortkommer, hvorvidt typiske flygtningelande som Iran, Irak, Somaliam.fl. anerkender rejsende med fremmedpas, og hvorvidt et fremmedpas bliverinddraget i forbindelse med tildeling af dansk indfødsret. Endelig bedes ministerenredegøre for, hvorvidt der er kendskab til misbrug af fremmedpas og i bekræftendefald bedes eksempler herpå oplyst.”

Svar:

Reglerne for udstedelse af dansk rejselegitimation til udlændinge, dvs. rejse-dokumenter og fremmedpas, fremgår af udlændingebekendtgørelsen (bekendt-gørelse nr. 635 af 24. juni 2008 om udlændinges adgang her til landet).Efter § 6, stk. 1, udstedes rejsedokument for flygtninge (konventionspas) efter an-søgning i overensstemmelse med reglerne i flygtningekonventionen af 28. juli 1951til en udlænding, der har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller§ 8, stk. 1.Efter § 6, stk. 2, udstedes fremmedpas efter ansøgning til1) en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens§ 7, stk. 2,
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
2) en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens§ 8, stk. 2-3,3) en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9c, stk. 3, eller4) et mindreårigt barn, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelo-vens § 9, stk. 1, nr. 2, hvis én af barnets forældre har opholdstilladelse ef-ter udlændingelovens §§ 7 eller 8.Efter § 6, stk. 3, udstedes fremmedpas efter ansøgning til en udlænding, der ikkeer i stand til at skaffe sig pas eller anden rejselegitimation, såfremt udlændingen ermeddelt1) tidsubegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9-9 f,2) tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold efter ud-lændingelovens §§ 9-9 f,3) opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b,4) opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, når tilladelsen er meddelten udlænding, der har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse efter ud-lændingelovens § 7,5) opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 4, eller6) opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 e.Efter § 6, stk. 4, kan rejsedokument for flygtninge og fremmedpas udstedes til enudlænding, der ikke er omfattet af stk. 1-3, efter ansøgning, når særlige grundetaler derfor.Efter § 6, stk. 5, kan udstedelse af rejsedokument for flygtninge og fremmedpasnægtes, når det skønnes nødvendigt af sikkerhedsmæssige grunde eller af hensyntil statens omdømme.I 2006, 2007, 2008 samt i perioden fra januar 2009 til og med maj måned 2009 erder udstedt rejsedokumenter for flygtninge samt fremmedpas som følger:Rejsedokumenter for flygtninge 2006: 2846Fremmedpas 2006: 7439Rejsedokumenter for flygtninge 2007: 1735Fremmedpas 2007: 5145Rejsedokumenter for flygtninge 2008: 2052Fremmedpas 2008: 6629Rejsedokumenter for flygtninge januar – maj 2009: 1125Fremmedpas januar – maj 2009: 2911
Tallene vedrørende 2009 er foreløbige.Det bemærkes, at tallene tillige vedrører udlændinge, der i tidligere år er meddeltopholdstilladelse.
Det bemærkes endvidere, at tallene vedrørende fremmedpas omfatter såvel ud-lændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 (beskyttelses-status), udlændinge der har dokumenteret, at de ikke kan få nationalitetspas somsager, hvor der har foreligget helt særlige grunde, jf. udlændingebekendtgørelsens§ 6, stk. 2, stk. 3 og stk. 4.Baggrunden herfor er, at der ikke er separate koder i Udlændingeregisteret forudstedelse af fremmedpas alt efter udlændingens opholdsgrundlag. Det er derforsom udgangspunkt ikke muligt at opgøre, hvor stor en andel af de udstedte frem-medpas, der er udstedt til personer med opholdstilladelse efter udlændingelovens§ 7, stk. 2. Det bemærkes i den forbindelse, at der typisk er en tidsmæssig for-skydning mellem meddelelse af opholdstilladelse og udstedelse af pas.For at oplyse, hvor stor en andel af udstedte fremmedpas i 2006 og 2007, der erudstedt til personer med opholdstilladelse efter § 7, stk. 2, har Udlændingeservicekoblet oplysninger i Udlændingeregisteret om antallet af udlændinge, som i 2006og 2007 har fået udstedt fremmedpas (opgjort pr. 19. september 2009), med antalforudgående afgørelser om opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelseefter udlændingelovens § 7, stk. 2 (de facto status og beskyttelsesstatus) (opgjortpr. 3. oktober 2009) tilbage til 1997.Dette særtræk fra Udlændingeregistret viser følgende:

2006

7.4391.419

2007

5.1451.189
Antal udstedte fremmed-pas- heraf med tilladelseeller tidsbegrænset for-længelse af tilladelseefter udlændingelovens §7, stk. 2.- heraf, somikkehartilladelse eller tidsbe-grænset forlængelseaf tilladelse efter udlæn-dingelovens § 7, stk. 2.
6.020
3.956
Det bemærkes, at antallet af udstedte fremmedpas er trukket på fastfrosne data,mens tallene for forudgående opholdstilladelser eller forlængelser af tilladelserefter udlændingelovens § 7, stk. 2, er trukket på baggrund af data fra Udlændinge-registeret pr. 3. oktober 2009. De forudgående opholdstilladelser går tilbage til1997, som er det første år, hvor der foreligger faste procedurer for validering afafgørelser.
Det bemærkes endvidere, at der ikke findes forskellige koder for meddelelse aftidsbegrænset forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2,på henholdsvis de facto status og beskyttelsesstatus.Videre bemærkes, at trækketikkeindeholder oplysninger om personer, som siden1997 er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse ogej hellerpersoner, som siden1997 er meddelt afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse efterfulgt af en ny tids-begrænset opholdstilladelse. Baggrunden herfor er, at koderne for disse to typerafgørelser ikke er opdelt på henholdsvis udlændingelovens § 7, stk. 1 og § 7, stk.2.Generelt bemærkes, at oversigterne er udarbejdet på baggrund af særtræk fraUdlændingeregistret. Oplysninger på baggrund af Udlændingeregistret kan værebehæftet med usikkerhed, da registret er opbygget som et journaliserings- ogsagsstyringssystem og ikke som et egentligt statistiksystem.Rejsedokument for flygtninge (konventionspas) giver som udgangspunkt den på-gældende udlænding samme adgang til at rejse som danske statsborgere meddansk nationalitetspas – dog ikke til det eller de lande, hvor den myndighed, derhar givet opholdstilladelsen, har fundet, at den pågældende risikerer forfølgelseomfattet af udlændingelovens § 7.Udlændinge, der har fået udstedt fremmedpas, skal i forhold til de fleste lande an-søge om visum før indrejsen, men har herudover samme rejseadgang som udlæn-dinge, der har fået udstedt rejsedokument for flygtninge.Udlændingeservice har oplyst, at Udlændingeservice vejleder på konkret fore-spørgsel udlændinge med dansk rejselegitimation om før afrejse at rette henven-delse til det pågældende lands diplomatiske repræsentation vedrørende evt. vi-sumkrav.Rigspolitiet har oplyst, at det ikke er muligt at oplyse, hvor mange fremmedpas derårligt bortkommer. Baggrunden herfor er, at antallet af bortkomne pas, dvs. natio-nalitetspas, rejsedokumenter og fremmedpas, opgøres samlet og indeholder allepastyper.Integrationsministeriet inddrager ikke rejsedokumenter og fremmedpas i forbindel-se med erhvervelse af dansk indfødsret og udstedelse af bevis herfor.Det fremgår af Rigspolitiets Pasmanual, at kommunerne ved udstedelse af pas tilpersoner, som har erhvervet dansk indfødsret ved naturalisation, skal inddrageopholdskort samt eventuelt fremmedpas eller rejsedokument. Dokumenterne skalannulleres ved gennemhulning og makuleres.Rigspolitiet er ikke bekendt med antallet af falske danske fremmedpas, der er ibrug, og er ikke i besiddelse af det fornødne grundlag til at foretage et kvalificeretskøn herover.
Rigspolitiet har siden januar 2006 behandlet fire sager vedrørende danske frem-medpas af den type, der blev udstedt fra 1997 til september 2004, hvor der harværet mistanke om dokumentfalsk. Nærmere undersøgelse af de pågældende pashar imidlertid i alle fire tilfælde medført, at man har konstateret, at passet var ægte.Rigspolitiet har ikke registreret vellignende forfalskninger af den type danskefremmedpas, der udstedes i dag.