TALESEDDEL

 

 

Bilag:

Sagsbehandler: MBJ

J.nr.: 1.kt. 2009/000111

 

Taleseddel til åbent samråd i forsvarsudvalget den 5. februar 2009 vedr. pirateri                 

Baggrund

Forsvarsministeren er kaldt i samråd i Forsvarsudvalget vedr. pirateri og med henblik på at drøfte omstændighederne for at tilbageholde formodede pirater og retsforfølgelse af pirater. Der er stillet to spørgsmål (D og E), som relaterer sig til tilbageholdelse og retsforfølgning af pirater. 

 

Samrådsspørgsmål D

”Hvad kan ministeren oplyse om omstændighederne vedr. pirater taget til fange af ABSALON eller andre skibe i området ved Afrikas Horn?”

 

Samrådsspørgsmål E

”Hvorfor har regeringen ikke over for Folketinget oplyst, at en del af forudsætningerne for udsendelsen af Absalon, nemlig muligheden for at retsforfølge tilfangetagne pirater, af Forsvarskommandoen og andre allerede før Absalons afsejling ikke vurderedes at kunne holde, og hvad agter regeringen at gøre i denne forbindelse?”

 

Spørgsmålene er stillet efter ønske fra MF John Dyrby Paulsen (S).

 

Svar:

·       Jeg er blevet anmodet om at svare pÃ¥ to spørgsmÃ¥l vedrørende tilbageholdelse af formodede pirater.

 

·       Det første spørgsmÃ¥l relaterer sig til omstændighederne ved at tilbageholde pirater om bord pÃ¥ ABSALON eller andre skibe i omrÃ¥det ved Afrikas Horn.

 

·       Som bekendt steg antallet af kapringer og kapringsforsøg ud for Afrikas Horn væsentligt i løbet af 2008. Ifølge den Internationale Maritime Organisations (IMO) Ã¥rsrapport for 2008 vedr. pirateri skete der i farvandene omkring Somalia flere end 100 piraterirelaterede hændelser i 2008. Danmark har netop ved at sende flÃ¥deskibe bidraget betydeligt til den internationale indsats mod pirateri i omrÃ¥det.

 

·       Siden skibet forlod Danmark i midten af august sidste Ã¥r har der i to tilfælde været tilbageholdte om bord pÃ¥ ABSALON.

 

·       Første gang ABSALON tilbageholdt formodede pirater var i forbindelse med en patruljering i Adenbugten den 17. september sidste Ã¥r. ABSALON’s helikopter observerede to mistænkelige skibe, som i situationen ikke var i gang med at angribe et civilt skib. De blev imidlertid genkendt fra et tidligere piratangreb.

 

·       PÃ¥ den baggrund anmodede ABSALON ved sin ankomst til omrÃ¥det ledelsen af Task Force 150 om tilladelse til at borde skibene, hvilket blev imødekommet. Om bord pÃ¥ skibene var i alt ti personer samt vÃ¥ben og andet udstyr, som kan anvendes i forbindelse med pirateri, f.eks. stiger.

 

·       Ved mørkets frembrud blev de ti formodede pirater af sikkerhedsmæssige Ã¥rsager taget om bord pÃ¥ ABSALON, hvor de blev tilset af ABSALON’s lægehold.

 

·       Imens mulighederne for retsforfølgelse i Danmark eller overdragelse med henblik pÃ¥ retsforfølgelse i et andet land blev undersøgt herhjemme, var de ti personer tilbageholdt - naturligvis under behørig overvÃ¥gning - pÃ¥ ABSALON’s flexdæk. De fik selvfølgelig mad og drikke under opholdet.

 

·       Det viste sig, som bekendt, ikke muligt at retsforfølge de ti formodede pirater i Danmark eller at overdrage dem til andre stater. Derfor blev de pÃ¥gældende sat pÃ¥ fri fod ved Somalias kyst den 23. september sidste Ã¥r. Det gjorde de uden de vÃ¥ben og andet muligt pirateriudstyr, som de var i besiddelse af ved tilbageholdelsen.

 

·       Den anden situation, hvor formodede pirater har været tilbageholdt om bord pÃ¥ ABSALON, adskiller sig fra den første, idet piraterne blev tilbageholdt i forlængelse af et konkret piratangreb.

 

·       SÃ¥ledes modtog ABSALON den 2. januar i Ã¥r et nødopkald fra et fragtskib, som befandt sig i den østlige del af Adenbugten. Fragtskibet meldte, at det blev angrebet af formodede pirater i en sÃ¥kaldt skiff, der er et mindre hurtigtgÃ¥ende fartøj, som pirater ofte benytter sig af.

 

·       ABSALON satte kurs mod omrÃ¥det og sendte samtidig sin helikopter af sted. Ved helikopterens ankomst blev angrebsforsøget midlertidigt afbrudt. Ved genoptagningen af angrebet kort tid efter affyrede besætningen om bord pÃ¥ fragtskibet nødblus mod piraternes fartøj. Desuden afgav ABSALON’s helikopter varselsskud mod et omrÃ¥de, der var i sikker afstand af de formodede piraters skiff.

 

·       Kort tid efter sprang de fem formodede pirater i vandet, da deres skiff brød i brand. De blev herefter bjærget om bord pÃ¥ ABSALON, hvor de blev tilset af ABSALON’s læge.

 

·       Om bord blev de fem personer - ligesom de foregÃ¥ende - tilbageholdt under behørig overvÃ¥gning. De fik naturligvis ogsÃ¥ mad og drikke under opholdet.

 

·       Holland har som bekendt oplyst, at de er parat til at modtage de fem tilbageholdte pÃ¥ ABSALON.

 

·       Efter samrÃ¥d med Holland vil de fem tilbageholdte inden for nogle dage blive overgivet til de hollandske myndigheder. Vi har haft et godt samarbejde med Holland for at fÃ¥ det nødvendige pÃ¥ plads, sÃ¥ der nu kan ske retsforfølgelse i Holland.

 

·       Det er vi selvfølgelig glade for. Det er et meget positivt signal om, at pirater ikke kan regne med frit spil.

 

·       Inden jeg nævner et par eksempler, hvor andre lande har tilbageholdt formodede pirater, skal jeg for fuldstændigheden nævne, at ABSALON i december sidste Ã¥r, reddede syv personer om bord, idet deres fartøj havde motorproblemer. Der var i denne situation tale om nødstedte, som blev behandlet som nødstedte, og som blev afleveret til Yemens kystvagt som nødstedte.

 

·       Lad mig vende mig mod spørgsmÃ¥let om andre landes erfaringer med tilbageholdelse, hvilket der ogsÃ¥ er blevet spurgt til. Jeg vil nævne et par eksempler, som jeg gennem pressen har fÃ¥et kendskab til.

 

·       Den 24. december sidste Ã¥r modtog et tysk flÃ¥defartøj, som indgÃ¥r i EU’s operation ATALANTA, et nødopkald fra et egyptisk handelsskib. Handelsskibet blev angrebet af pirater i Adenbugten.

 

·       Den tyske fregat (FDS KARSLRUHE) sendte sin helikopter af sted, og ved sin ankomst til omrÃ¥det affyrede helikopteren varselsskud. Piraterne afbrød herpÃ¥ angrebet. Efterfølgende blev et ukendt antal pirater tilbageholdt og løsladt efter, at deres vÃ¥ben og udstyr var blevet konfiskeret.

 

·       I en pressemeddelelse beskriver EU episoden, som den første piraterihændelse ATALANTA afværgede.

 

·       Et andet eksempel, som ogsÃ¥ fandt sted i december i Adenbugten, var, da et indisk flÃ¥defartøj, modtog et nødopkald fra et etiopiskflaget skib. Af den pressemeddelelse, som det indiske forsvarsministerium har udstedt, fremgÃ¥r det, at flÃ¥defartøjet sendte sin helikopter til omrÃ¥det. Da helikopteren ankom til omrÃ¥det, afbrød piraterne angrebet.

 

·       Da flÃ¥defartøjet efterfølgende ankom til omrÃ¥det, lykkedes det at fange og tilbageholde et antal pirater.

 

·       De indiske styrker beslaglagde herpÃ¥ piraternes vÃ¥ben, ammunition og andet udstyr, og ifølge Ã¥bne kilder blev piraterne efterfølgende viderebragt til de yemenitiske myndigheder.

 

·       Et sidste eksempel, jeg vil nævne, var, da det britiske flÃ¥defartøj CUMBERLAND i november fangede otte formodede pirater.

 

·       Da briterne ankom til omrÃ¥det, forsøgte de at stoppe piraterne med fredelige midler, men det lykkedes tilsyneladende ikke, og det kom til en skududveksling mellem piraterne og briterne.

 

·       To pirater omkom pÃ¥ grund af skududvekslingen og en 3. pirat døde af kvæstelser, selv om lægeholdet pÃ¥ det britiske flÃ¥defartøj ydede hjælp.

 

·       De øvrige otte formodede pirater blev efterfølgende overbragt til Kenya med henblik pÃ¥ at blive retsforfulgt.

 

·       Eksemplerne viser, at lande med flÃ¥defartøjer i omrÃ¥det hÃ¥ndterer situationen med tilbageholdte pirater forskelligt alt efter, hvad der er mulighed for inden for det pÃ¥gældende lands regelsæt og forpligtelser samt omstændighederne i den konkrete situation. Eksemplerne viser ogsÃ¥, at Danmark ikke er det eneste land, som har frigivet formodede pirater.

 

·       Herudover viser eksemplerne, at det rent faktisk hjælper at sende flÃ¥defartøjer til omrÃ¥det. I en række tilfælde har ABSALON og de andre enheder i omrÃ¥det afværget konkrete angreb. Det er ogsÃ¥ min opfattelse, at det maritime erhverv i Danmark er ganske tilfreds med den indsats, som bl.a. ABSALON har ydet under sin indsættelse.

 

·       Lad mig nu vende mig mod spørgsmÃ¥l E.

 

·       Først og fremmest er det vigtigt at slÃ¥ fast, at det aldrig var formÃ¥let med udsendelsen af ABSALON at fÃ¥ retsforfulgt 5, 10 eller 15 pirater.

 

·       Dermed var det naturligvis ikke en forudsætning for udsendelsen, at mistænkte pirater kunne sikres retsforfulgt hverken i Danmark eller i andre lande.

 

·       FormÃ¥let med deltagelsen i Task Force 150 fremgÃ¥r klart af beslutningsforslag B 33 som styrkelse af den maritime sikkerhed.

 

·       Jeg citerer fra beslutningsforslaget om opgaverne: ”De nuværende opgaver for Task Force 150 sigter primært mod at forhindre terroristorganisationer og relaterede aktører i at anvende havet til illegale aktiviteter, herunder spredning af masseødelæggelsesvÃ¥ben, samt indsamling af informationer og efterretninger, kontinuerlig tilstedeværelse med henblik pÃ¥ at opretholde sikkerhed pÃ¥ havet og forhindre udviklingen af regionale maritime konflikter.” Om de danske opgaver fremgÃ¥r det, at ”Opgaverne vil være centreret omkring tilvejebringelsen af generel international sikkerhed, herunder blandt andet gennem bekæmpelse af pirateri”.

 

·       Jeg vil derfor gerne understrege, at ABSALON gør præcis, hvad det blev sendt af sted for. Skibet har gjort og gør fortsat en vigtig indsats med at afskrække pirater fra at angribe skibe og forhindre konkrete angreb, sÃ¥dan som det senest skete den 2. januar i Ã¥r. Der kan ikke herske tvivl om, at ABSALON er med til at styrke den maritime sikkerhed i omrÃ¥det og dermed opfylder formÃ¥let med indsættelsen.

 

·       Lad mig ogsÃ¥ sige, at det pÃ¥ ingen mÃ¥de fremgÃ¥r af beslutningsforslaget B 33, at der forelÃ¥ en hensigt om, at mistænkte pirater skulle bringes til Danmark for at blive retsforfulgt og afsone straf. Jeg mindes heller ikke, at der i forbindelse med de mundtlige drøftelser blev fremlagt en sÃ¥dan forudsætning.

 

·       I forhold til spørgerens henvisning til forsvarets vurdering af risikoen for tilbageholdte kan jeg oplyse, at det hele tiden har stÃ¥et klart, at der kunne blive tale om tilbageholdte. Og det har været lagt Ã¥bent frem.

 

·       Grundlaget for udsendelsen af ABSALON er som bekendt B 33, der giver mandat til at løse en række opgaver, herunder imødegÃ¥ terrorisme, pirateri og illegal vÃ¥bensmugling. Heraf følger, at der selvsagt ville kunne forekomme situationer, hvor tilbageholdelse kunne komme pÃ¥ tale. Det fremgÃ¥r faktisk direkte af beslutningsforslagets bemærkninger, at ABSALON vil have adgang til at tilbageholde personer. Det blev derfor oplyst i udenrigsministerens svar af 21. januar 2008 i forbindelse med behandlingen af beslutningsforslaget om udsendelsen af ABSALON, at Danmark ville forsøge at indgÃ¥ aftaler om overdragelse af eventuelle tilbageholdte.

 

·       Regeringen har aldrig lagt skjul pÃ¥ den vægt, som vi lægger pÃ¥ overholdelsen af Danmarks internationale forpligtelser, herunder beskyttelsen af menneskerettigheder. IndgÃ¥else af aftaler vil derfor forudsætte, at overdragelser kan ske i fuld overensstemmelse med de forpligtelser.

 

·       Det viste sig, som bekendt, ikke muligt at indgÃ¥ aftaler med lande i regionen, inden ABSALON blev sendt ud, hvorfor situationen har været hÃ¥ndteret fra sag til sag.

 

·       SÃ¥ for at opsummere: Det fremgÃ¥r ikke af beslutningsforslaget eller andre steder, at eventuelle tilbageholdte pirater kunne garanteres retsforfulgt. Det blev oplyst af regeringen, at Danmark ville forsøge at indgÃ¥ aftaler om overdragelse. Det har endnu ikke kunnet lade sig gøre, men der arbejdes fortsat pÃ¥ det.

 

·       Det har sÃ¥ledes hele tiden været klart, at der ikke var nogen sikkerhed for, at der ville kunne overdrages til andre stater.

 

·       Jeg mener pÃ¥ den baggrund, at præmissen i det stillede spørgsmÃ¥l, om at det skulle have været en forudsætning for ABSALON’s udsendelse, at mistænkte pirater skulle retsforfølges, ikke var til stede.

 

·       Lad mig ogsÃ¥ berøre spørgsmÃ¥let om, hvorvidt regeringen burde have orienteret om, at der ikke var indgÃ¥et aftaler.

 

·       Regeringen følger udviklingen i landene i regionen og overvejer løbende mulighederne for at indgÃ¥ generelle aftaler. I august sidste Ã¥r, da ABSALON tog af sted, var det vurderingen, at der ikke pÃ¥ det tidspunkt kunne indgÃ¥s aftaler med stater i regionen. Da der sÃ¥ledes ikke var sket en ændring i situationen siden vedtagelsen af forslaget, blev Folketinget ikke orienteret om, at situationen – som sÃ¥dan - var uændret.

 

·       Vurderingen fra august, var ikke udtryk for en permanent konklusion, og regeringen følger fortsat situationen. Jeg har forstÃ¥et, at Udenrigsministeriet nu har intensiveret overvejelserne blandt andet efter, at det er lykkedes for Storbritannien og USA at opnÃ¥ aftaler.

 

·       Jeg ved ogsÃ¥, at udenrigsministeren tog spørgsmÃ¥let op med relevante kolleger under sin rejse til Afrika i sidste uge, og at han fik positive tilbagemeldinger. I den forbindelse ved jeg, at der aktuelt er kontakt til bÃ¥de Kenya og Tanzania.

 

·       Det er endvidere værd at bemærke, at udover generelle aftaler om udlevering kan der ogsÃ¥ i konkrete sager være mulighed for at lave konkrete aftaler med lande i eller uden for regionen.

 

·       Situationerne med tilbageholdelse af formodede pirater i september 2008 og igen her i januar 2009 med angrebet pÃ¥ det hollandske skib viser, at der ikke er to situationer, der er ens. Det giver derfor mening i hvert enkelt tilfælde at overveje, hvordan en tilbageholdelse skal hÃ¥ndteres – naturligvis med behørigt hensyn til vores folkeretlige forpligtelser.

 

·       Regeringen gør en stor indsats for at fremme internationale løsninger pÃ¥ det internationale problem angÃ¥ende retsforfølgning af pirater. I den forbindelse har regeringen blandt andet været medforslagsstiller pÃ¥ to sikkerhedsrÃ¥dsresolution vedrørende pirateri.

 

·       Herudover har jeg sammen med udenrigsministeren sendt et brev til FN’s Generalsekretær om behovet for international koordinering af indsatsen og internationale løsninger. Brevet opfordrer blandt andet FN til at støtte og indgÃ¥ i arbejdet med at udvikle mulighederne for retsforfølgelse af pirater og kriminelle til søs.

 

·       I januar deltog Danmark, da den internationale kontaktgruppe vedrørende pirateri ved Somalia mødtes for første gang. Her pÃ¥tog Danmark sig formandskabet for en arbejdsgruppe vedrørende juridiske aspekter af pirateri-bekæmpelsen. Det er forventningen, at den internationale indsats pÃ¥ omrÃ¥det fremover vil være forankret i netop den arbejdsgruppe, og at Danmark derfor fÃ¥r en central rolle med henblik pÃ¥ at sikre retsforfølgning af pirater.

 

·       Afslutningsvis vil jeg gerne knytte nogle bemærkninger til det mere konkrete. De fem mistænkte pirater, som er ombord pÃ¥ ABSALON, har nu været tilbageholdt, siden ABSALON forhindrede deres angreb pÃ¥ et handelsskib. Der skal ikke herske tvivl om, at tilbageholdtes menneskerettigheder skal respekteres, uanset om de er mistænkt for pirateri.

 

·       I forbindelse med spørgsmÃ¥let om orientering af de tilbageholdtes pÃ¥rørende, vil jeg gerne give medhold i, at der gik relativt lang tid, før der blev taget kontakt til pÃ¥rørende, uagtet at dette skete pÃ¥ initiativ fra ABSALON’s besætning, idet piraterne ikke selv anmodede om det.

 

·       Som nævnt er det nu planen, at der sker overdragelse til myndighederne i Holland inden for nogle dage.

 

·       Der er intensiv kontakt mellem danske myndigheder og myndigheder fra Holland, og lige nu afventer vi Hollands arrangement i forhold til at fÃ¥ de tilbageholdte bragt fra ABSALON til Holland.