|
|
Vil ministeren oplyse, om flådens egne skibe overholder kravene fra Marpol
73/78, SOLAS, ILO, Søfartsstyrelsen og klassifikationsselskabernes egne
regler?
Til brug for besvarelsen har jeg anmodet Forsvarskommandoen om en udtalelse. Forsvarskommandoen har i den forbindelse oplyst følgende:
†Søværnets skibe er orlogsskibe og er derfor ikke underlagt det civile bestemmelseskompleks som gælder for handelsskibe, herunder de civile maritime bestemmelser under FN Internationale Maritime Organisation (IMO) og Loven om sikkerhed til søs. Hvad angÃ¥r Loven om sikkerhed til søs gælder dog lovens kap. 3 om â€forholdsregler for sejladÂsen m.v.†ogsÃ¥ for søværnets orlogsskibe.
Uanset at søværnets orlogsskibe er fritaget for opfyldelse af de civile bestemmelser jf. Loven om sikkerhed til søs og de heri fastlagte IMO bestemmelser, er det forsvarets politik at den civile lov skal følges, i den udstrækning det ikke pÃ¥fører skibene operative begrænsninger.â€
Herudover oplyser Forsvarskommandoen at:
â€Søværnets nybygninger bygges i størst mulig udstrækning for opfyldelse af de internationale IMO konventionskrav og i henhold til klassekrav fra interÂnationalt klassifikationsselskab. Klassifikationsselskabet udsteder certifikater, som bekræfter opfyldelsen af kravene. I forbindelse med eftersynsarbejder, reparationsÂarbejder og ombygning vil certifikaterne blive pÃ¥tegnet eller fornyet, sÃ¥ledes at der til stadighed er doÂkumentation for opfyldelse af kravene. De specifik nævnte konventionskrav fra IMO er sÃ¥ledes opfyldt eller ækvivaleret for alle nybygninger.â€
Jeg kan henholde mig til Forsvarskommandoens udtalelse.