Folketingets Udvalg for Fødevarer,
|
København, den 2. december 2008  |
Spørgsmål 53:
â€Hvad er begrundelsen for, at udbud af madvarer via netportaler ikke skal forsynes
med smiley’s pÃ¥ samme mÃ¥de som andre steder, hvor madvarer udbydes?â€
Svar:
Pligten til at vise kontrolresultater på Internettet gælder for fødevarevirksomheder med egen hjemmeside. Netportaler, hvor eksempelvis restauranter og lignende tilbyder at levere mad ud af huset, vil normalt alene formidle kontakten mellem fødevarevirksomhederne og forbrugerne. Det er ikke fødevarevirksomheder i fødevarelovens forstand, og de er derfor ikke omfattet af pligten til at vise kontrolresultater. Det skal i den forbindelse også bemærkes, at det i givet fald ville være kontrolresultaterne for netportalen, som der ville være pligt til at offentliggøre, og ikke kontrolrapporterne for de virksomheder, der reklamerer på netportalen.
 Â
I relation til fødevarevirksomhederne, som er tilknyttet en netportal, er der ikke tale om den pågældende virksomheds hjemmeside, og de har derfor ikke pligt til at offentliggøre kontrolresultaterne på netportalen. De har derimod som ved andet salg, hvor forbrugerne ikke har mulighed for at se kontrolrapporten, pligt til at sende en kopi af kontrolrapporten, hvis en kunde ønsker det. Ved salg via internettet kan det ske ved at linke til kontrolrapporten. Har en fødevarevirksomhed en hjemmeside, skal kontrolrapporten i øvrigt fremgå af hjemmesiden enten direkte eller ved link til kontrolrapporten på www.findsmiley.dk.
Jeg har af Fødevarestyrelsen fået oplyst, at én af de større netportaler med mad ud af huset har besluttet at vise kontrolresultaterne for de tilknyttede virksomheder. Sådanne frivillige initiativer finder jeg meget positive, og jeg er sikker på, at det også er værdsat af forbrugerne.
Eva Kjer Hansen
/Lisbet Nielsen