Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 29. september 2009
TALE TIL SAMRÅD DEN 30. SEPTEMBER 2009 IFOLKETINGETS UDVALG FOR FØDEVARER; LANDBRUGOG FISKERI(Det talte ord gælder)
Spørgsmål BÆ”Ministrene bedes redegøre for den økonomiske udvikling for DTUFødevareinstituttet, herunder reduktionen i antallet af årsværk tilrådgivning vedr. toksikologi og risikovurdering fra 2001 og frem”Fødevareministeren:- Efter fusionen mellem Danmarks Fødevareforskningog DTU i 2007 er det videnskabsministeren, der harressortansvaret for DTU, herunder Fødevareinstituttet.Min interesse er at sikre, at Fødevareministeriet mod-tager forskningsydelser, der modsvarer den årlige be-villing, vi overfører til DTU. Det sikrer vi gennem enaftale, der specificerer forskningsydelsernes omfang,indhold og kvalitet.- Det er væsentligt at være opmærksom på, at bevillin-gen fra Fødevareministeriet kun udgør en andel af Fø-devareinstituttets indtægter. Instituttet har således ogsåandre opgaver end at levere forskningsydelser til Fø-devareministeriet.- Instituttets øvrige indtægter kan stamme fra forsk-ningsrådssystemet, EU’s rammeprogram for forskningog fra innovationsordninger. Hertil kommer mulighe-1
der med øgede basisbevillinger og puljer til infrastruk-tur.- Besvarelsen af spørgsmålet om Fødevareinstituttetsøkonomi vanskeliggøres af, at der i årene op til fusio-nen i 2007 blev gennemført flere organisationsændrin-ger på området, ligesom der i flere tilfælde er tilførtsærlige bevillinger. Der har samtidig været bevillings-mæssige omlægninger af teknisk karakter, som f.eks.ved overgangen til omkostningsbaserede bevillinger.Disse forhold betyder, at det er vanskeligt menings-fyldt at sammenligne bevillingerne fra det ene år til detandet.-Fødevareministeriets bevillinger til DTU’s myndig-hedsbetjening inden for fødevarer fremgår heller ikkesærskilt af finansloven, men indgår på sammen medbevillingen til veterinærområdet. Sammenlignes densamlede bevilling til myndighedsbetjeningen på føde-vare- og veterinærområderne i de enkelte år opregnettil 2010 pris- og lønniveau udgjorde bevillingen i 2003ca. 262 mio.kr og i 2009 ca. 238 mio.kr. Der er imid-lertid som ovenfor nævnt er række forhold, der gør attallene ikke meningsfyldt kan sammenlignes Bl.a. erbetalingen for en række opgaver overført til Miljømi-nisteriet. Ligesom bevillingerne er tilpasset overgan-gen til omkostningsbaserede bevillinger, overgangentil den statslige huslejeordning og det vi kalder over-headreformen. Bevillingen i 2009 kan derfor ikke di-rekte sammenlignes med bevillingen i 2003.- Jeg kan tilføje, at der i perioden alene i ét tilfælde ersket en større bevillingsmæssig tilpasning. Det skete i2
2005, hvor det daværende Danmarks Fødevareforsk-ning havde oparbejdet et større akkumuleret under-skud. Underskuddet blev dækket ved aktstykke, og ak-tivitetsniveauet blev efterfølgende nedjusteret. I denforbindelse blev både Fødevare- og Finansudvalgetorienteret om konsekvenserne for de berørte fagligeområder.- Siden Fødevareministeriet har overtaget ansvaret harbevillingen til fødevare- og veterinærområdet aleneværet underlagt de generelle effektiviseringskrav, derogså gælder alle andre statslige institutioner. Dog erbevillingen fra og med 2009 nedsat med 3,6 mio. kr.som følge af en ændret tilbageføring af de grønne af-gifter. Samtidig er DTU’s opgaver i forhold til er-hvervslivet reduceret. Dette har således ingen betyd-ning for ydelserne til Fødevareministeriet. Der er ogsåfra og med 2008 sket en flytning på 0,9 mio.kr. af detilbageførte midler til Fødevarestyrelsen.
- Den anden del af spørgsmålet vedrører udviklingen iårsværk til rådgivning inden for fødevaretoksikologi.Mit ansvar er at sikre, at Fødevareministeriet får forsk-ningsydelserne af det forudsatte omfang, indhold ogkvalitet. Det kan heldigvis konstateres, at det er tilfæl-det.- Jeg har imidlertid forstået, at DTU har oplyst, at detsom følge af bl.a. organisatoriske ændringer er vanske-ligt at foretage en meningsfuld sammenligning af års-værksforbruget fra 2001 og til i dag, men at der underalle omstændigheder langt fra er tale om en halvering.3
Spørgsmål BØ”Hvad vil ministrene gøre for at sikre, at de sundhedsmæssigevurderinger, som DTU Fødevareinstituttet foretager er valide, når antalletaf medarbejdere til myndighedsrådgivning over en 10 årig periode erhalveret, og det samme ikke gælder for opgaverne”- Jeg kan som nævnt ikke bekræfte, at der er sket en hal-vering af antallet af årsværk.- Det, der er afgørende for mig er, at ydelsernes omfang,indhold og kvalitet er som aftalt. Og som nævnt kandet konstateres, at det heldigvis er tilfældet.- Jeg er i øvrigt generelt tryg ved, at DTU – som et uni-versitet med førende forskere på området og en ansvar-lig bestyrelse – foretager valide vurderinger i forbin-delse med forskningsydelserne til Fødevareministeriet.
Spørgsmål BÅ”Hvordan vil ministrene sikre, at besparelserne hos DTUFødevareinstituttet ikke får betydning for fødevaresikkerheden?”- For en god ordens skyld vil jeg gentage, at der ikkesiden Fødevareministeriet har overtaget ansvaret ergennemført besparelser i forhold tilFødevareministeriets bevilling til DTU’smyndighedsbetjening på fødevare- ogveterinærområderne, udover de generelleeffektiviseringskrav, som alle statslige institutioner erunderlagt. Hertil kommer alene ovenævntebevillingsreduktion som følge af færre opgaver i4
forhold til erhvervslivet samt en mindre overførsel tilFødevarestyrelsen.- Der hersker ingen tvivl om, at regeringen prioritererfødevaresikkerheden meget højt, og vi arbejder for atunderstøtte området bedst muligt.- Derfor er den løbende og tætte dialog mellem DTU ogFødevareministeriet vigtig. Et af vores fokusområderer at følge udviklingen på det forskningsmæssigeområde.- Det faglige grundlag er afgørende i mangesammenhænge for Fødevareministeriet. Det kan foreksempel handle om faglig bidrag, som højnerministeriets troværdighed ved internationaleforhandlinger om fastsættelse af grænseværdier ellerlignende.- Der er flere eksempler på den afgørende betydning forDanmarks forhandlingsposition i EU, som forskning ogrådgivning på fødevare- og veterinærområdet har haft.Påvisningen af risikoen ved EU-regler om tilsæt-ning af nitrit til kødpålæg sikrede, at Danmark fikmedhold ved EF-domstolens behandling af miljø-garantisagen om madsminke. Og EU-reglerne blevefterfølgende lavet om.Danmark gik enegang i hele verden med forbuddetmod antibiotiske vækstfremmere til dyr på bag-grund af denne her gode forskning og rådgivningfra fødevare- og veterinærforskerne. Efterfølgendehar resten af verden forstået de tilgrundliggende re-sistensproblemer og har fulgt trop med forbud.5
Den danske salmonellahandlingsplan og opnåelsenaf særstatus for æg i det indre marked er endnu eteksempel på den afgørende betydning, som videnom problemerne og realistiske forskningsbaseredeløsningsmodeller har for fødevaresikkerheden ogDanmarks forhandlingsposition i EU.- Jeg vil løbende følge udviklingen på de fagligeområder, således at det sikres, at de forskningsmæssigeydelser til Fødevareministeriet er tilstrækkelige til atholde fødevaresikkerheden på et højt niveau forbefolkningen og på eksportmarkedet.- DTU har tilkendegivet, at det med den nuværendefinansieringsstruktur på sigt kan blive vanskeligt atopretholde nuværende aktivitetsniveau i aftalen medFødevareministeriet. DTU er i færd med en nærmereafdækning af de økonomiske muligheder. Det vil blivefulgt op af en nærmere drøftelse mellem parterne omaftalebevillinger og ydelser.- Selv om Fødevareministeriet er tilfreds med denuværende ydelser, kan der altså på sigt blive behov foren skarpere prioritering inden for aftalen eller en andenløsning. Det skal også ses i lyset af de betydeligeudfordringer vi står over for.- Det er klart, at en eventuel kommende prioritering vilfokusere på de faglige aktiviteter, der skønnes at værevigtigst af hensyn til myndighedsberedskabet,herunder et forudseende beredskab. DTU’s mulighedfor at tiltrække nye midler til forskning oginfrastruktur i forlængelse af globaliseringsaftalen ogøvrige tilskud f.eks. under forskningsrådssystemet vilindgå i drøftelserne.6