Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 6. oktober 2009Sagsnr.: 270
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 30. september2009 stillet følgende spørgsmål nr. 503 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet på vegne af udvalget af udvalgsformand Jørn Dohrmann.Spørgsmål 503:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29/9-09 fra Danske Mælkeproducentervedrørende behov for regulering af europæisk mælkeproduktion, jf. FLF alm. Del –bilag 410.”Svar:
Jeg er helt opmærksom på, at situationen i øjeblikket er vanskelig for danske ogeuropæiske mælkeproducenter. Jeg skal dog påpege, at markedssituationen nu er ibedring. Den gennemsnitlige afregningspris er ifølge de seneste oplysninger fraKommissionen på 27 eurocent/kg. imod 24 eurocent/kg. i august 2009. Det er over denpris på 21eurocent/kg., som interventionssystemet tilstræber. Priserne i EU på bådesmør og skummetmælkspulver er stigende, og opkøb til intervention er nu stort setophørt. Der er således tegn på forbedring.Den igangværende krise skyldes i høj grad øget udbud på verdensmarkedet, prisfald,faldende efterspørgsel og den almindelige økonomiske krise, som tillige har givetmælkeproducenter vanskeligheder med finansieringen. Afskaffelsen af støtteordningentil smør til bageri og iscremeindustrien indtraf tilbage i april 2007, mens priserne var påvej op. Det er svært at se, at ophøret af denne støtteordning og de stedfundnekvotestigninger er skyld i krisen, idet den faktiske europæiske mælkeproduktion kun ersteget marginalt.Der er ingen tvivl om, at det er en svær tid, som mælkeproducenterne og hele sektorengennemgår. Derfor har vi også forsøgt at tage nogle initiativer, der kan medvirke til atstabilisere markedet. Tiltagene som forlængelse af interventionsperioden ogfremskynding af udbetaling af den direkte støtte skal bidrage hertil. Regeringen harendvidere besluttet sig for en erhvervspakke, hvormed der bl.a. indgår en
garantiordning, der vil kunne styrke mulighederne for at få finansieret nye investeringer- også i landbrugserhvervet.Beslutningen om at udfase kvotereguleringen af mælkesektoren er rigtig. For at letteden aktuelle situation er der på EU-niveau truffet foranstaltninger med henblik på atstabilisere markedet gennem fortsat mulighed for interventionsopkøb. Ligesom vi iDanmark benytter muligheden for at øge likviditeten i sektoren ved at fremrykkeudbetalingen af den direkte landbrugsstøtte. Hvis der skal iværksættes yderligereinitiativer, finder jeg det vigtigt, at de er fremadrettede og i tråd med den langsigtedebeslutning om gradvist at fjerne mælkekvoterne. Det er derfor vigtigt at fastholdeperspektivet og dermed målet om at markedsorientere mælkesektoren.På den baggrund kan jeg ikke støtte Danske Mælkeproducenters ønsker om enreguleringsordning for mejerisektoren. Jeg har noteret mig, at det øvrige danskelandbrugserhverv er enig med mig heri, og jeg skal samtidigt påpege, at en ordning somden amerikanske cwt-ordning (The Coops Workning Together) næppe er særligeffektiv, idet produktionen i USA er steget på trods af det indførte slagteprogram.
Eva Kjer Hansen
/Anja Sørensen
2