Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 2. november 2009Sagsnr.: 1421Dok.nr.: 4251
Ved skrivelse af 28. september 2009 har Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål nr. 501 (Alm. del):Spørgsmål 501:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17/9-09 fra Vestjysk Landboforeningom opfølgning af protestmøde vedrørende kontrol og udbetaling af ha-tilskud, jf. FLFalm. del - bilag 405.”Svar:
I brevet fra Vestjysk Landboforening bliver der peget på en række områder, som land-boforeningens medlemmer – og andre interesserede landmænd – drøftede med repræ-sentanter fra FødevareErhverv på et møde i Videbæk Hallen den 3. september 2009.Jeg har bemærket, at der i brevet fra Vestjysk Landboforening bliver givet udtryk for, atmødet i Videbæk Hallen dannede grundlag for en god dialog med FødevareErhverv ombehandlingen af ansøgningerne om udbetaling af landbrugsstøtte. Dette er meget posi-tivt, da en åben dialog bidrager til en bedre løsning af eventuelle problemer.Der bliver herudover i brevet peget på nogle forhold, som efter foreningens opfattelse erproblematiske.For så vidt angår kontrollen af ansøgningerne om landbrugsstøtte tilstræbes det, at densker så tidligt som muligt. Der er også i år tilført yderligere ressourcer til kontrollen forat sikre, at den kan ske så tidligt som muligt.
Den i brevet nævnte bagatelgrænse på 0,1 ha (dog max 20 % af det anmeldte areal)gælder for overanmeldelse på ansøgningsniveau og ikke for overskridelse af den enkeltemarkblok. FødevareErhverv foretager på grundlag af markbloksystemet en administra-tiv kontrol af, at der ikke søges om landbrugsstøtte for et større areal end markblokarea-let.Der er ifølge de gældende regler ingen bagatelgrænse for, hvornår FødevareErhvervskal reagere ved overskridelser af en markbloks registrerede areal i forbindelse meddenne kontrol, men jeg har fuld forståelse for, at det er frustrerende for ansøgere at fåbreve om meget små arealoverskridelser. Jeg ønsker derfor en større fleksibilitet i til-fælde af små afvigelser.Foreningen rejser endvidere spørgsmål om kravene til græsarealer. I 2005 blev arealermed permanent græs, der anvendes til landbrugsformål, støtteberettigede under enkelt-betalingsordningen. Permanente græsarealer er ifølge EU-reglerne defineret som area-ler, der anvendes til dyrkning af græs eller andet grøntfoder. Græs eller andet grøntfoderer alle urteagtige foderplanter, der traditionelt forekommer på naturlige græsarealer ellernormalt inkluderes i blandinger af frø til græsarealer eller enge.Vi har udmøntet denne bestemmelse således, at arealet overvejende skal være bevoksetmed græs eller græsmarksplanter, hvilket vil sige, at plantedækket på de støtteberettige-de arealer for mindst 50 %’s vedkommende skal bestå af disse planter. Det er ansøgersansvar, at arealer med permanent græs opfylder betingelserne for landbrugsstøtte heleåret.Den nuværende regel om, at permanente græsarealer og udyrkede arealer skal slåsmindst en gang hvert andet år for at opfylde reglerne om god landbrugs- og miljø-mæssig stand (GLM), er en minimumsregel. Hvis der er behov for hyppigere slåning forat fastholde, at arealet fremstår som et græsareal, så står det landmanden frit efter behovat slå arealet hyppigere.Jeg har imidlertid noteret mig forslaget fra Vestjysk Landboforening om at indføre etét-årigt slåningskrav, hvilket vil indgå i overvejelserne om de fremtidige GLM-regler.Der er fastlagt EU-regler for, hvornår en ansøgning er rettidigt modtaget, samt konse-kvenserne af for sen indsendelse af ansøgningen. Disse regler kan kun fraviges i for-bindelse med særlige omstændigheder og force majeure.
2
FødevareErhverv har som målsætning, at så mange ansøgere som muligt får udbetaltderes enkeltbetalingsstøtte allerede i december. I år er der gjort en yderligere indsats forat sikre tidlig udbetaling. Udbetalingen skal i henhold til forordningsreglerne ske i peri-oden 1. december - 30. juni det efterfølgende år. Indtil 30. juni kan der således ikke væ-re tale om for sen udbetaling, men først efter dette tidspunkt. Denne frist kan dog over-skrides i tilfælde af komplicerede sager, hvor udbetalingsgrundlaget ikke er fastlagt pådenne dato. Der kan ikke udbetales rentekompensation til ansøgere, der først får udbe-talt direkte støtte efter 30. juni, da der ikke er hjemmel i renteloven eller andetsteds til atudbetale renter i sådanne tilfælde.
Eva Kjer Hansen
/ Peter Anthonisen
3