Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del
Offentligt
734797_0001.png
734797_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 25. september 2009Sagsnr.: 17372/544544
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 2. September 2009stillet følgende spørgsmål nr. 457 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 457:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilken kontrol og dokumentation, der foreligger for, atfiskefartøjer, der har skiftet motor inden for de 1½ år, ikke har fået en motor med størremotorkraft og dermed aktuelt har en maskinkraft, der er større, end hvad der er lovligt”.

Svar:

Fiskeridirektoratet har over for mig oplyst, at direktoratet, til ejerne af alle danskefiskefartøjer, hvert år fremsender et fartøjsregisterskema med fortrykte data vedrørendefartøjet, herunder motoreffekten. Ejerne af fartøjerne er forpligtiget til at returnereskemaet til Fiskeridirektoratet, hvis der er ændrede forhold omkring de oplysninger, somdirektoratet har registreret.Hvis et fiskerfartøjs motoreffekt bliver ændret i forhold til de oplysninger, der erregistreret i Fiskeridirektoratets Fartøjsregister, har fartøjets ejer desuden en pligt til atmeddele dette til Fiskeridirektoratet senest 30 dage efter, at ændringerne er foretaget.Kontrol af, hvorvidt et fiskerfartøjs oplyste motorkraft også er den reelle, har i mange årværet vanskelig, og er det fortsat. Fiskeridirektoratets kontrolpersonale kan ikke måle enmotors effekt, men kan alene foretage en kontrol af de oplysninger, der fremgår af de tilfiskerfartøjerne officielt udfærdigede dokumenter (målebreve og tilsynsbog mv.).Det var tidligere en nemmere opgave at kontrollere en motors nedbremsning, idet dettetypisk var foretaget via en fysisk plombering af visse maskinelle funktioner, f.eks. vedanordninger som begrænsede brændstoftilførslen.På nyere motorer benyttes imidlertid det, der kaldes chiptuning. Dette er et indgreb imotorens elektroniske styring, som typisk foretages af motorfabrikken eller dennesforhandlere ved hjælp af en bærbar computer.
Spørgsmålet om kontrol af fiskerfartøjers motorkraft er langt fra nyt, og det er hellerikke udelukkende en dansk problemstilling. Spørgsmålet har de senere år således væretgenstand for undersøgelser i forskellige lande og i EU-sammenhæng. Spørgsmålet har iEU-sammenhæng været drøftet i såvel tekniske ekspertgrupper som i regionalearbejdsgrupper med fokus på eksempelvis kontrol af motorkraft i geografisk afgrænsedeområder, hvor der i forbindelse med fiskeriets udøvelse gælder øvre grænse for anvendtmotorkraft.Nogle EU-medlemslande, hvor spørgsmålet har været genstand for stor nationalbevågenhed, har forsøgt at udvikle praktisk anvendelige ”objektive” opgørelsesmetoder– hidtil uden resultat.EU-Kommissionen har også over flere år søgt at finde brugbare metoder til en sikkeropgørelse af fartøjers motorkraft. Bl.a. har spørgsmålet været drøftet med deninternationale sammenslutning af motorproducenter.Fiskeridirektoratet er til stadighed opmærksom på spørgsmålet, og når der modtageskonkrete anmeldelser eller gøres kontrolkritiske observationer, søges forholdeneforfulgt, eksempelvis ved undersøgelser, der også involverer motorleverandøren. Indenfor det seneste år har Fiskeridirektoratet i en konkret sag også involveret politiet, fordiman ved en motorleverandør ikke kunne få udleveret oplysninger om specifikationer påen konkret motor. Efter undersøgelse af sagen meddelte politiet, at man ikke mente, dervar en rimelig formodning om et strafbart forhold, der kunne forfølges af det offentlige.Fiskeridirektoratet har i den konkrete sag derfor ikke foretaget yderligere.
Eva Kjer Hansen
/Bo F. Raaschou-Pedersen
2