Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del
Offentligt
732715_0001.png
732715_0002.png
732715_0003.png
732715_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Danmarks NaturfredningsforeningMasnedøgade 202100 København Ø.Att.: Bo Håkansson ogHenning Mørk Jørgensen ([email protected])
Dato:Ref.:J.nr.:
Bedes anført i svar
2. september 2009MKRO2009-02560
Vedr.: Fiskeri efter blåmuslinger i LillebæltKære Bo Håkansson og Henning Mørk JørgensenTak for jeres henvendelse af 25. august 2009 vedrørende Fiskeridirektoratets udmelding af 14. juli2009 om muslingefiskeri i Lillebælt for den kommende sæson.I jeres brev rejser I en række problemstillinger, som Danmarks Naturfredningsforening vurderer, atmiljøkonsekvensvurderingen for det planlagte fiskeri af blåmuslinger i områder af Lillebælt giveranledning til. I udtrykker i den forbindelse bekymring over Fiskeridirektoratets beslutning om atmeddele tilladelse til blåmuslingefiskeri på grundlag af konsekvensvurderingsrapporten.MiljøkonsekvensvurderingenMiljøkonsekvensvurderingen er udarbejdet af DTU-Aqua i foråret 2009 og vedrører et planlagtfiskeri af blåmuslinger i to muslingeproduktionsområder i Lillebælt, som samtidig ligger inden for etudpeget internationalt naturbeskyttelsesområde (Natura 2000-område).Det følger som bekendt af habitatdirektivets bestemmelser om forvaltning i de internationalenaturbeskyttelsesområder, at der som betingelse for at udstede tilladelser til fiskeriaktiviteter i eller inærheden af de udpegede områder skal være gennemført miljøkonsekvensvurderinger, hvor denansøgte fiskeriaktivitets effekt på det omkringliggende miljø undersøges og sammenholdes med desærlige beskyttelseshensyn, der er gældende for området. Kravet gælder, også selvom der er tale omperiodevis udstedelse af eksisterende tilladelser. Reglerne er på nationalt niveau gennemført ved enændring af fiskeriloven, der trådte i kraft den 1. juli 2008.
Fiskeridirektoratet anmodede på denne baggrund DTU-Aqua om at udarbejde enmiljøkonsekvensvurdering af det ønskede blåmuslingefiskeri i to muslingeproduktionsområder (nr.74 og 76) i Lillebælt, som begge indgår i Natura 2000-området nr. 112.DTU-Aqua’s miljøkonsekvensvurderingsrapport blev fremsendt til Fiskeridirektoratet i maj 2009, ogder har på baggrund af vurderingen aldrig været et bedre grundlag for forvaltningen af fiskeriet iLillebælt, område 74 og 76.Nye krav til fiskerietMiljøkonsekvensvurderingen forholder sig til en lang række effekter af det planlagte fiskeri i de toproduktionsområder i forhold til udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området og i relation til deudarbejdede basisanalyser for området. For Natura 2000-området er der ikke opstillet operationellemål for gunstig bevaringsstatus for arter og naturtyper, og konsekvensvurderingen forholder sigderfor til en general bevaringsmålsætning. På den baggrund har det været muligt forFiskeridirektoratet at fastsætte vilkår for fiskeriet, der imødegår de negative påvirkninger af området.Det kan således oplyses, at Fiskeridirektoratet i tilladelserne til fiskeriet vil fastsætte særlige vilkår,der specifikt gælder for det fiskeri, der kan udøves indenfor Natura 2000-område 112.Der skal f.eks. gælde en dybdegrænse, som betyder, at fiskeri kun er tilladt på vanddybder mellem 4meter og indtil 12 meter.Der fastsættes et krav om montering af stenriste med henblik på at forhindre opfiskning af sten.Desuden skal sten over 20 cm i diameter genudlægges og mængden af sten, der modtages afmuslingeforarbejdningsvirksomhederne skal registreres og indrapporteres.Området, hvor det bliver tilladt at fiske inden for de beskyttede arealer, er nærmere afgrænset, såledesat fiskeriet alene må foregå inden for en præcist defineret boks.De ovennævnte vilkår, som er fastsat på baggrund af anbefalingerne i miljøkonsekvensvurderingen,er alle nye vilkår, som ikke tidligere har været gældende i Lillebæltsområdet.Natura 2000-områdetI brevet, giver I udtryk for en række betænkeligheder overfor konsekvensvurderingens analyse affiskeriets påvirkning af Natura 2000-områdets udpegningsgrundlag, og I efterlyser en forklaring på,hvorledes effekterne på miljøet kan harmonere med de særlige beskyttelseshensyn, der er gældende iområdet.I rejser f.eks. problemstillingen vedrørende beregningen af fødebehovet for de muslingespisendefugle, som er på udpegningsgrundlaget for det beskyttede område.
Fiskeridirektoratet kan oplyse, at DTU-Aqua som grundlag for vurderingen af fuglenes fødebehov,har anvendt en beregningsmetode, som er udviklet af Danmarks Miljøundersøgelser. Metoden tagerudgangspunkt i en optælling af de pågældende fuglearter i området, men der er i forhold tilbestandsstørrelsen af blåmuslinger plads til en betragtelig udvikling i fuglebestandene.I fremhæver endvidere muslingefiskeriets betydning for udbredelsen af ålegræs og derved fiskerietspåvirkning af naturtyper i området.Det skal bemærkes, at muslingefiskeriet i henhold til planen for fiskeriet alene vil ske på arealer, hvormuslingetætheden er større end 1,5 kg m2. Der er i forbindelse med fiskeri på sådanne tætheder enmeget ringe sandsynlighed for påvirkning af ålegræs.Det fremgår imidlertid af konsekvensvurderingen, at en dybdegrænse på 3 meter i den udlagtefiskeboks vil være en potentiel begrænsning for udbredelsen af ålegræs.Fiskeridirektoratet har derfor i tilknytning til fiskeritilladelserne fastsat et vilkår om, atmuslingefiskeriet inden for den angivne fiskeboks i områderne 74 og 76 skal ske på en dybde påmindst 4 meter.Adaptiv forvaltning af muslingefiskerietDTU-Aqua har udarbejdet miljøkonsekvensvurderingen således, at den specifikt vedrører detplanlagte fiskeri af blåmuslinger i de to områder af Lillebælt for den kommende sæson.Konsekvensvurderingen gælder for perioden fra september 2009 og frem til udgangen af december2009. Tilladelserne til blåmuslingefiskeri inden for produktionsområderne 74 og 76 gælder såledesfrem til den 31. december 2009. Et eventuelt fiskeri i områderne i 2010 vil derfor forudsætte, at der erudarbejdet en ny miljøkonsekvensvurdering af det ønskede fiskeri, hvorved eventuelle nyeoplysninger vedrørende udpegningsgrundlaget er medtaget i vidensgrundlaget.Idet miljøkonsekvensvurderinger vedrørende muslingefiskeri skal udarbejdes løbende forud for hvereventuel fornyelse af fiskeritilladelserne, er der i forbindelse med hver ny vurdering mulighed for atopdatere vidensgrundlaget med den nyeste viden om det pågældende område. Herved vil de aktuelleudviklinger og eventuelle ændringer i forhold til områdets særlige udpegningsgrundlag bliveindarbejdet i den til enhver tid gældende miljøkonsekvensvurdering.Fiskeriforvaltningen sker derfor løbende på grundlag af den bedste, tilgængelige og videnskabeligeviden, som det kræves i henhold til habitatdirektivet.Der er således tale om en adaptiv forvaltning, som lægges til grund for fiskeriforvaltningen i Natura2000-områderne.
I forbindelse med de kommende Natura 2000-planer for de enkelte udpegede områder, vil der blivefastsat specifikke målsætninger for de naturtyper og arter, som områderne er udpeget for.De specifikke målsætninger vil derfor fremover indgå i grundlaget for forvaltningen af Natura 2000-områderne, herunder beslutninger vedrørende muslingetilladelser.Det er på baggrund af ovenstående Fiskeridirektoratets overbevisning, at forvaltningen af fiskeriet ide naturbeskyttede områder sker på et juridisk og videnskabeligt grundlag, der fuldt ud lever op tilFiskeridirektoratets internationale forpligtelser, herunder kravene i habitatdirektivet.Der har således aldrig været et bedre grundlag for forvaltningen af muslingefiskeriet i Lillebælt iområde 74 og 76, og forvaltningen vil løbende blive tilpasset i overensstemmelse med den nyesteviden om og udviklingen i de pågældende områder.Med venlig hilsen
Maria Krohn