Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del
Offentligt
709989_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 30. juli 2009Sagsnr.: 16782 / 529485
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 8. juli 2009 stilletfølgende spørgsmål nr. 430 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Bjarne Laustsen.

Spørgsmål 430:

Er ministeren enig i, at den eneste vej ud af regeltyranniet på fiskeriområdet er, at fi-skerne får en større medindflydelse på udformningen af reglerne for derved at opnå enstørre forståelse for, at fiskeriet skal reguleres, men at det sker på basis af en større selv-forvaltning af havets ressourcer?

Svar:

I forbindelse med revisionen af den fælles fiskeripolitik i 2012, arbejder jeg også for, atfiskerne i endnu større grad kan være med til at forvalte havets ressourcer på den mestbæredygtige måde. Det bør ske ved, at vi omlægger fiskerireguleringen fra at være base-ret på registreringer af landinger til at blive baseret på registreringer af fangster. Tankener, at al fangst skal registreres og afskrives på kvoten. Dette giver fiskerne større incita-ment til at sørge for at fiske på de steder og tidspunkter, hvor de ved, at fangsten beståraf store og salgbare fisk og således fiske mere selektivt. Det vil samtidig være fiskerensforpligtelse at dokumentere, at den ressource, fiskeren har fået adgang til, bliver udnyttetinden for de fastlagte rammer. Der foregår p.t. forsøg med kameraovervågning af enrække fartøjers fangster.Danske fiskere har allerede nu indflydelse på udformningen af reglerne og udviklingenaf fiskeripolitikken dels gennem deres deltagelse i de regionale rådgivende råd, som erfastlagt på EU-plan, og som rådgiver Kommissionen og berørte medlemsstater omspørgsmål om fiskeriforvaltning inden for deres respektive områder og dels gennem mi-ne løbende kontakter med fiskere og erhvervsrepræsentanter samt fiskeriorganisationer-nes deltagelse i de rådgivende udvalg.
Eva Kjer Hansen/Jakob Munkhøj Nielsen