Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 18. juni 2009
Åbent samråd i Folketingets udvalg for fødevarer, landbrug og fiskeri (FLF alm. del)
TALEPUNKT(Det talte ord gælder)
Spørgsmål BCMinisteren bedes redegøre for de primære årsager til stigningen i omkost-ningerne til kødkontrollen på næsten 40 pct. pr. slagtet gris i perioden 2006-08.- De seneste år er der sket en omkostningsstigning ikødkontrollen, og det er klart, at det påvirkerslagteriernes internationale konkurrenceevne ogderved beskæftigelsen i sektoren.- Efter Fødevarestyrelsens opgørelse har der været enstigning i enhedsomkostningerne på svineslagteriernepå 35 pct. i løbende priser fra 2006 til 2008, efter atniveauet i en årrække frem til 2006 faktisk havdeværet ret stabilt.- 2007 var præget af omlægninger af produktionen pånogle svineslagterier, hvor der blev slagtet mere påenkelte anlæg, bl.a. ved brug af weekender og aften,og det gav en stigning i de totale omkostninger.- Samtidig var det vanskeligt at skaffe tilstrækkeligtmed personale, og det medførte øgede udgifter tiltimelønnet personale og vikarer.
- Derfor blev der også sat gang i uddannelse af fleretilsynsteknikere. Dette har i 2007 og 2008 medvirkettil at øge omkostningerne, da slagterierne betaler foruddannelsen. Således toppede udgifterne tiluddannelse af tilsynsteknikere i 2008.- Der er nu ved at være uddannet de teknikere, som derer behov for i en overskuelig fremtid, og de dyreudenlandske vikarer, de kan undværes. Samtidig gøresder også en indsats for at reducere brugen aftimelønnede dyrlæger, og til sammen vil dette pålængere sigt reducere omkostningerne til personalet.- En anden udgiftsdrivende faktor er uforudseteændringer eller omlægninger i produktionen, som kanhave betydning for de økonomiske omkostninger forkødkontrollen.- Her har dialogen på virksomhederne ikke været godnok. Det er vigtigt, at såvel chefembedsdyrlæger somfabrikschefer reagerer proaktivt og ansvarligt, og at denetop indgår i en dialog om de økonomiske ogledelsesmæssige aspekter af kontrol- og produktions-tilrettelæggelsen.- Så med andre ord er det rigtigt, at omkostningernesom følge af disse særlige forhold steg ganskevoldsomt i 2007 og 2008.- Jeg satte derfor sidste år gang i et udredningsarbejdemed det formål at reducere omkostningerne, uden atgå på kompromis med fødevaresikkerheden. Dette
analysearbejde førte til, at jeg i november sidste årfremlagde en handlingsplan, som frem mod 2011 skalreducere omkostningerne til kontrollen.- Vi er allerede i gang med at reducere omkostningernegennem de initiativer, der ligger i min handlingsplanfor kødkontrollen.- Et af elementerne i handlingsplanen var at gennem-føre en konsulentundersøgelse for at understøtteFødevarestyrelsens indsats i forhold til handlings-planens initiativer vedr. omkostningsreduktioner,incitamenter, styrings- og finansieringsmodel, ændretorganisering af arbejdet i kødkontrollen samt denledelsesmæssige organisering af kødkontrollen.- Konsulentundersøgelsen har desuden inddraget erfa-ringer fra andre lande og har også haft til formål atudvikle en model for systematisk ”benchmarking”mellem kødkontrollen på de enkelte virksomheder.Spørgsmål BDMinisteren bedes redegøre for anbefalingerne i rapporten fra Pricewater-houseCoopers om Fødevarestyrelsens kødkontrol.- Konsulentrapporten viser, at der er et stort potentialefor at nedbringe omkostningerne ved kødkontrollenved hjælp af en række administrative ændringer ogomorganiseringer. I handlingsplanen fra november2008 vurderede vi, at der gennem en række tiltagkunne opnås besparelser på 113 millioner kroner. Den
nye rapport antager, at mulighederne for besparelserer endnu større.- Rapporten peger på tre områder, hvor kødkontrollenkan moderniseres, og hvor omkostningerne dermedkan reduceres. De tre anbefalinger understøtter ogsupplerer som nævnt initiativerne i handlingsplanen.- For det første foreslår rapporten, at der etableres en nyorganisationsmodel for kødkontrollen iFødevarestyrelsen. Der skal opbygges en særskiltorganisatorisk enhed, der alene arbejder medkødkontrol. På den måde bliver organisationenoverskuelig for erhvervet, og indsatsen bliverfokuseret. Et første skridt i den retning var at oprettestyringsenheden for kødkontrollen som et afhandlingsplanens initiativer.- For det andet foreslår rapporten, at der etableres en nystyringsmodel for kødkontrollen, der sætter tydeligemålsætninger op for, hvad der skal nås i løbet af et årmed fokus på øget effektivitet. På den måde vilarbejdsopgaver blive gennemført effektivt og ensartetslagterierne imellem, så man bruger samme tid på atsyne en gris i eksempelvis Herning og Ringsted.Samtidig skal de faktiske udgifter til kontrol afregneshver måned over for slagterierne, og dermed undgåsen efterregning ved årets afslutning. Også her er dertale om en anbefaling, som ligger i forlængelse af denstyringsmodel, der findes i handlingsplanen.
- For det tredje bør der ifølge rapporten etableres en nyaflønningsform, der ved hjælp af bonusordninger skalbevirke, at både medarbejdere og ledere kan se enpersonlig fordel i at arbejde for en mere effektivkødkontrol.- Anbefalingen om en ny aflønningsform er en nyska-belse, som skal drøftes nærmere med de involveredeparter.- Konsulentundersøgelsen har været en anledning til atkomme dybere i nogle af de problemstillinger, somallerede adresseres i handlingsplanen, og til at få enuafhængig vurdering af grundlaget for at realisere deambitiøse mål om reduktion af omkostningerne.- Det er min målsætning at gennemføre rapportensanbefalinger. Jeg synes det er nogle godeanbefalinger, og som sagt, så ligger de i forlængelse afhandlingsplanens initiativer.Spørgsmål BEMinisteren bedes redegøre for tidsplanen for implementering af anbefa-lingerne i rapporten fra PricewaterhouseCoopers om Fødevarestyrelsenskødkontrol.- Arbejdet med en ny styringsmodel har jeg allerede sati gang, mens de øvrige to anbefalinger først skal drøf-tes med personale og faglige organisationer.- Fødevarestyrelsen har netop udarbejdet en foreløbigplan for implementering af anbefalingerne.
- Første skridt i forhold til en ny organisering af kød-kontrollen vil være at rekruttere en ny chef på vice-direktør-niveau, som vil få ansvaret for kødkontrol ogfor kontakten med slagterierne.- Den nye styringsmodel vil gradvist blive implemen-teret, og de første elementer vil blive anvendt i formaf en mere specificeret opfølgning over for slagterier-ne her i løbet af juni måned. Desuden vil den nye sty-ringsmodel blive anvendt ved budgetlægningen for2010. Jeg forventer, at de væsentligste elementer istyringsmodellen er på plads inden 1. januar 2010.- Det forudsætter dog, at der i samarbejde mederhvervet kan findes finansiering til de nødvendigeudviklingsomkostninger.- De øvrige anbefalinger vil også være godt på vej til atblive implementeret ved udgangen af året.
Spørgsmål BFMinisteren bedes redegøre for, hvorvidt omkostningerne til kødkontrollenkommer ned på et konkurrencedygtigt niveau, uden at det går ud overfødevaresikkerheden, når anbefalingerne i rapporten fra Pricewaterhouse-Coopers om Fødevarestyrelsens kødkontrol er implementeret.- Konsulentrapporten har kun undersøgt besparelses-potentiale for ændringer, der kan gennemføres, udenat det forringer kvaliteten af kontrollen.- Samme præmis er lagt til grund for min hand-lingsplan: Det forudsættes, at alle omkostningsreduce-
rende initiativer kan gennemføres uden at forringekvaliteten af kødkontrollen.- Det gælder jo om, at vi skal modernisere og omlæggekødkontrollen, samtidig med at den nuværende højekvalitet i kontrollen og det internationalt anerkendtehøje niveau for fødevaresikkerhed fastholdes. Det er iøvrigt i lige så høj grad som reducerede omkostningeren forudsætning for, at slagteriernes fortsattekonkurrenceevne bevares på et internationalt marked.- Her til sidst vil jeg gerne benytte lejligheden til atkommentere de udsagn, der har været, blandt andet fraDyrlægeforeningen den 14. maj vedrørende pålagteomkostninger til slagterierne for opgaver f.eks. veddyreværnssager eller i forbindelse med CKLprojekter.- Det er Fødevarestyrelsens instruks, at udgifter tildyreværnssager på slagterierne ikke skal belasteslagterierne. I det omfang, det har fundet sted, er dertale om en fejl.- Og hvis der er andre områder, hvor slagterierne erblevet pålagt at betale for opgaver, der skulle dækkesaf Fødevarestyrelsens eget budget, så er der tale om enfejl i Fødevarestyrelsens økonomiadministration.- Udgifterne til de såkaldte CKL projekter eller tilklagesager skal ikke belaste virksomhederne. Jeg kan iøvrigt oplyse, at der er tale om et beløb på omkring 2.mio. kr.
- Disse forhold vil blive bragt iorden, og det er ogsåderfor jeg har bedt juristerne om at se på, om dereventuelt skal ske en tilbagebetaling tilvirksomhederne.