Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri

 

København, den  17. november 2008

Sagsnr.: 13803

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 23. oktober 2008 (Alm. del - spørgsmål nr. 37) udbedt sig min besvarelse af følgende:

 

Spørgsmål 37:

 

”Vil ministeren redegøre for iværksatte initiativer til at sikre, at sagsbehandlingstiden for sager om vildledende markedsføring af fødevarer ikke bliver så uacceptabelt lang, som det har været tilfældet i Malaco-sagen, jf. ministerens svar på FLF alm. del – spm. 474, folketingsåret 2007-08, 2. samling.”

 

Svar:

 

Med oprettelsen af Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklager er det blandt andet hensigten, at klagesager kan blive behandlet endnu mere effektivt end tidligere, hvorfor sager som ”Malaco”-sagen skulle kunne undgås.

 

”Malaco”-klagesagen blev ved oprettelsen af Sekretariatet for Fødevare- og Veterinær­klager pr. 1. februar 2008 overført til sekretariatet.  

 

I overensstemmelse med Fødevareministeriets ”Klare mål” er det Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklagers målsætning at besvare klagerne inden for 3-6 måneder afhængig af sagens kompleksitet. 

 

I forlængelse af Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklagers oprettelse den 1. februar 2008 har der været en vis indkøringsperiode, hvor det har været nødvendigt at løse andre og mere administrative opgaver som forudsætning for en forsvarlig og kvalitativ sagsbehandling.

 

Det skal tilføjes, at der løbende er tilført ressourcer til sekretariatet i takt med stigning i antallet af klagesager.

 

Der er derfor allerede opmærksomhed på sagsbehandlingstiden, hvorfor det ikke på nuværende tidspunkt er nødvendigt med nye initiativer.

 

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

/ Thomas Elvensø