Folketingets Udvalg for Fødevarer,
|
København, den 17. november 2008  |
Spørgsmål 37:
â€Vil ministeren redegøre for iværksatte initiativer til at sikre, at sagsbehandlingstiden for sager om vildledende markedsføring af fødevarer ikke bliver sÃ¥ uacceptabelt lang, som det har været tilfældet i Malaco-sagen, jf. ministerens svar pÃ¥ FLF alm. del – spm. 474, folketingsÃ¥ret 2007-08, 2. samling.â€
Svar:
Med oprettelsen af Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklager er det blandt andet hensigten, at klagesager kan blive behandlet endnu mere effektivt end tidligere, hvorfor sager som â€Malacoâ€-sagen skulle kunne undgÃ¥s.
â€Malacoâ€-klagesagen blev ved oprettelsen af Sekretariatet for Fødevare- og VeterinærÂklager pr. 1. februar 2008 overført til sekretariatet. Â
I overensstemmelse med Fødevareministeriets â€Klare mÃ¥l†er det Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklagers mÃ¥lsætning at besvare klagerne inden for 3-6 mÃ¥neder afhængig af sagens kompleksitet.Â
I forlængelse af Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklagers oprettelse den 1. februar 2008 har der været en vis indkøringsperiode, hvor det har været nødvendigt at løse andre og mere administrative opgaver som forudsætning for en forsvarlig og kvalitativ sagsbehandling.
Det skal tilføjes, at der løbende er tilført ressourcer til sekretariatet i takt med stigning i antallet af klagesager.
Der er derfor allerede opmærksomhed på sagsbehandlingstiden, hvorfor det ikke på nuværende tidspunkt er nødvendigt med nye initiativer.
Eva Kjer Hansen
/ Thomas Elvensø