Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del
Offentligt
686921_0001.png
686921_0002.png
686921_0003.png
FolketingetUdvalget for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. maj 2009Dyrevelfærdskontoret2009-151-0279CAG41177
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 334 (Alm.del), som Udvalgetfor Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den 20.april 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL)
Brian Mikkelsen/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 334 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

(Alm. del):

”Ministeren

bedes redegøre for, hvad der er sket i sa-gen, der skal afklare, hvorvidt EU-reglerne for transportaf dyr også gælder ved transporter, der foregår ud afEU siden ministerens samråd i Folketingets Fødevare-udvalg den 14. januar 2009, hvor ministeren gav udtrykfor, at ministeren forventede en forholdsvis hurtig af-klaring på denne sag, der nu har stået på i over to år.”

Svar:

Som jeg bl.a. oplyste under samrådet den 14. januar 2009 i FolketingetsUdvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, blev spørgsmålet om,hvorvidt Rådets forordning nr. 1/2005/EF af 22. december 2004 ombeskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter m.v.(transportforordningen) også omfatter den del af en lang dyretransport,som gennemføres uden for EU, drøftet på et møde den 17. december2008 mellem embedsmænd fra Justitsministeriet og EU-Kommissionen.På mødet tilkendegav EU-Kommissionens embedsmænd, at man i øje-blikket overvejer spørgsmålet.EU-Kommissionen har den 8. maj 2009 sendt vedlagte svar til Justits-ministeriet. Af brevet fremgår bl.a., at Kommissionen er enig med Ju-stitsministeriet i, at flere af transportforordningens bestemmelser erformuleret på en sådan måde, at de ikke alene gælder for transportermellem EU’s medlemslande, men også for transporter til lande uden forEU. Der kan ifølge Kommissionen findes støtte for denne fortolkning idefinitionerne i transportforordningens artikel 2 af en række af forord-ningens centrale begreber, herunder definitionen af begrebet ”forsen-delse”, jf. artikel 2, litra j.Det fremgår imidlertid af transportforordningens artikel 1, stk. 1, at for-ordningen finder anvendelse på transport af levende dyr, som findersted i EU, herunder de specifikke former for kontrol, der skal foretagesaf myndighedspersoner i forbindelse med en forsendelse af dyr, der en-ten ankommer til eller forlader EU’s toldområde.Det er på den baggrund EU-Kommissionens opfattelse, at de ovenfornævnte bestemmelser skal fortolkes indskrænkende, hvilket indebærer,
2
at transportforordningen alene finder anvendelse på den del af en trans-port til f.eks. Rusland, der finder sted inden for EU’s område.Det fremgår endelig af brevet, at hvis Danmark skulle ønske at udstedenationale regler for den del af transporten, der finder sted uden for EU’sområde, vil sådanne regler ifølge EU-Kommissionen skulle overholdeinternational ret.Efter Justitsministeriets opfattelse giver brevet fra EU-Kommissionenanledning til, at det nærmere må overvejes, i hvilket omfang der er be-hov for nye initiativer med henblik på sikre dyrevelfærden for den delaf en lang transport mellem Danmark og et land uden for EU, der findersted uden for EU.Der er i den forbindelse for mig ingen tvivl om, at det ville være langtat foretrække, hvis man i EU tager initiativ til at fastsætte fælles regler,der i fornødent omfang sikrer dyrevelfærden under den del af en dy-retransport mellem et EU-medlemsland og et land uden for EU, der fin-der sted uden for EU. Hvis der f.eks. er tale om en transport mellemDanmark og Rusland, vil transporten således i sagens natur gå igennemet eller flere øvrige EU-medlemslande. Det betyder, at en håndhævelseog kontrol af regler om også den del af transporten, der foregår uden forEU, kun kan få den bedst mulige effekt, hvis sådanne regler er fællesfor EU-medlemslandene.På nuværende tidspunkt forventes det, at EU-Kommissionen muligvisallerede på landbrugsrådsmødet i juni i år vil præsentere sit forslag tilændring af transportforordningen. Jeg forventer, at et sådant forslagbl.a. vil indeholde regler om transporttid og arealkrav. Fra dansk sidevil man sørge for at tage spørgsmålet om transporter til og fra landeuden for EU op i forbindelse med forhandlingerne af dette ændringsfor-slag.Hvis det i den forbindelse måtte vise sig, at der ikke vil være udsigt tilfastsættelse af fælles EU-regler herom, vil Justitsministeriet overveje ogtage stilling til spørgsmålet om udformningen af nationale danske reglerom transporter til og fra lande uden for EU.
3